Watchhouse - Watchhouse (2021)

Roots / Pop
Label: Tiptoe Tiger

1. Wondrous Love (2:35)
  2. Better Way (5:56)
  3. Belly of the Beast (4:11)
  4. New Star (3:05)
  5. Upside Down (4:08)
  6. Lonely Love Affair (4:05)
  7. Coming Down from Green Mountain (4:20)
  8. Beautiful Flowers (3:38)
  9. Nightbird (5:05)
avatar van LuukRamaker
Better Way en New Star deden het nog niet helemaal voor mij (staan me zelfs wat tegen eigenlijk), maar Beautiful Flowers vind ik dan weer prachtig. Belly of the Beast is ook al lange tijd uit en klinkt ook wel aardig.

Een nieuw album, een nieuwe naam. Door de bank genomen een wat 'poppier' sounds volgens mij. 'k Heb nog niet precies een idee wat van de rest van de nummers verwacht mag worden, maar ik ben benieuwd. De nieuwe naam lijkt een beetje te duiden op het inslaan van een nieuwe weg. Ikzelf hoop in elk geval dat die weg niet te ver afbuigt van degene waarop ze zaten, want op basis van hun huidige oeuvre, vormen de twee ze in mijn optiek een ongeëvenaard duo binnen de 'Americana'.

avatar van Poles Apart
Een nieuwe naam voor wie precies? Om wie gaat het hier?

avatar van LuukRamaker
Mandolin Orange (heb eerder vanavond een correctie ingediend, zodat de artiestenpagina's met elkaar worden gelinkt, waarschijnlijk)

avatar van Lura
De groepsnaam Watchhouse zal veel muziekliefhebbers nog niets zeggen. Achter die naam gaat het Amerikaanse duo Andrew Marlin en Emily Frantz schuil, bekend van Mandolin Orange. Een grote naam in de moderne roots muziek, met zes prachtige studioalbums en een livealbum op hun conto. Waarom het duo de groepsnaam veranderd heeft weet ik niet en vind ik eerlijk gezegd eigenlijk niet zo belangrijk. Belangrijker is dat het duo met Watchhouse wederom een schitterend album aan hun oeuvre heeft toegevoegd. De prachtige voorganger Tides of a Teardrop produceerde Marlin nog in zijn eentje. Deze keer doet hij dat samen met Josh Kaufman (The National, Bonny Light Horseman) een van de toonaangevende hedendaagse producers. Kaufman heeft op subtiele wijze zijn stempel gedrukt op de productie, die hier en daar doet denken aan de albumproductie van Bonny Light Horseman. Nog steeds is hun muziek doordrenkt door de muziek uit de Appalachen, die verder gekleurd wordt door het Amerikaanse primitivisme van John Fahey. En hier en daar ook door ambient invloeden. Ook Corona heeft duidelijk zijn invloed gehad op het leven van het duo. New Star beschrijft het gemis aan contacten met familie en vrienden. Watchhouse behoort absoluut tot de mooiste albums uit hun oeuvre, fans weten denk ik genoeg.

avatar van staralfur
Ik ben groot liefhebber van Mandolin Orange, voor mij is dat het muzikale equivalent van een warme deken. Ook onder de naam Watchhouse wordt dit effect bereikt, en ik weet zeker dat ik deze plaat nog vaak ga luisteren.

avatar van Zwaagje
Een, voor mij, onbekende artiest. De voorganger ook nog nooit van gehoord. Ik ga op ontdekkingstocht of dit bij me past. Als mijn Mm vriend Lura het aanprijst kan het twee kanten op. Of we delen de vervoering, of het is te veel roots voor mij en ik haak af. Een voorzichtige luisterbeurt klinkt positief; eens kijken waar het op uit draait.

avatar van LuukRamaker
Voor mij toch wel een tegenvaller. 'Watchhouse' brengt weinig memorabels, in tegenstelling tot de albums die hieraan voorafgingen. Weinig melodieën blijven bij me hangen en het is me allemaal net wat te gepolijst geworden. 'Coming Down from Green Mountain' en 'Beautiful Flowers' springen er voor mij in positieve zin uit, maar dat zegt in dit geval helaas meer over de rest van de plaat.

avatar van Zwaagje
LuukRamaker schreef:

Tja.....dan moet ik de, voor mij onbekende, voorgangers ook maar eens checken. Dit album vind ik denk ik wel mooi en als kenners dit een matig album vinden.........
Nou weet ik ook dat muziek een smaakdingetje is, dus ik probeer eerst dit album maar eens te doorgronden.

avatar van LuukRamaker
Wat kenners er van vinden weet ik niet, maar als liefhebber vind ik het gewoon jammer dat deze fantastische sound is weggeëbd. Niet dat dit nieuwe album slecht is trouwens, gewoon niet helemaal waar ik persoonlijk op zat te wachten of op had gehoopt.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Watchhouse - Watchhouse - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Watchhouse - Watchhouse
Het debuutalbum van Watchhouse lag wat anoniem op de stapel, tot ik door had dat dit het muzikale vervolg is op Mandoline Orange en het is wat mij betreft een zeer interessant vervolg

Je moet het maar durven om te kiezen voor een nieuwe naam op een moment dat de vorige naam steeds meer de aandacht weet te trekken. Andrew Marlin en Emily Frantz durfden het en hebben Mandolin Orange achter zich gelaten. Watchhouse is een logisch vervolg op Mandolin Orange, maar het tweetal klinkt ook anders. Net wat toegankelijker, net wat minder traditioneel, maar nog altijd bezwerend en fascinerend. Het debuut van Watchhouse sleept zich langzaam voort en betovert langzaam maar steeds nadrukkelijker met mooie klanken, prachtige zang en harmonieën en songs die alleen maar mooier lijken te worden. Ik zal best nog wel eens verlangen naar Mandolin Orange, maar ook Watchhouse mag er zijn.

Watchhouse is een duo uit Chapel Hill, North Carolina, dat bestaat uit Andrew Marlin en Emily Frantz. Dat zijn voor mij sinds 2016 bekende namen, want toen pikte ik Blindfaller, het vijfde album van Mandolin Orange op. Blindfaller bleek een album dat zich niet heel makkelijk, maar uiteindelijk genadeloos opdrong. Dat gold ook weer voor het zesde album van het Amerikaanse tweetal, het in 2019 uitgebrachte Tides Of A Teardrop.

Dat laatste album blijkt nu de zwanenzang van Mandolin Orange, want Andrew Marlin en Emily Frantz maken een nieuwe start als Watchhouse. Het is een opvallende stap, want Mandolin Orange timmerde de afgelopen jaren met steeds meer succes aan de weg en leek klaar voor de doorbraak naar een breder publiek. Met name het eindeloze touren vormde echter een steeds grotere belasting voor het duo uit North Carolina, waardoor eind 2019 werd besloten om verder te gaan onder een andere naam.

Het titelloze debuut van Watchhouse is zeker niet mijlenver verwijderd van het geluid van Mandolin Orange, maar het borduurt ook zeker niet fantasieloos voort op de laatste twee albums van de vorige band van Andrew Marlin en Emily Frantz. Zeker op het eerste gehoor klinkt het debuut van Watchhouse toegankelijker en ook wat moderner dan de muziek van Mandolin Orange, wat deels de verdienste is van de inbreng van topproducer Josh Kaufman, die het geluid van het tweetal wat heeft opgepoetst.

De verschillen met de laatste twee albums van Mandolin Orange moeten ook weer niet overdreven worden, want ook Watchhouse laat zich beïnvloeden door bluegrass en de folk zoals die een eeuw geleden in de Appalachen werd gemaakt.

Het aan de voet van deze Appalachen opgenomen album is grotendeels ingekleurd door Andrew Marlin en Emily Frantz zelf. Eerstgenoemde tekent voor de gitaren en de mandoline, terwijl Emily Frantz vioolbijdragen toevoegt en net als Andrew Marlin verantwoordelijk is voor de vocalen. Gastmuzikanten dragen bas, drums en een aantal andere instrumenten aan en ook Josh Kaufman voegt nog wat accenten toe aan het over het algemeen genomen spaarzame geluid op het album.

Het duurde bij mij even voor de laatste twee albums van Mandoline Orange me grepen en ook het debuut van Watchhouse had tijd nodig. Zeker bij eerste beluistering sleept het album zich in een laag tempo voort en lijkt er niet al teveel te gebeuren, tot alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Wanneer dat is gebeurd, is het debuut van Watchhouse een bezwerend album, dat steeds meer geheimen prijs geeft.

In muzikaal opzicht staat het als een huis, maar ook de zang van Andrew Marlin en Emily Frantz en hun harmonieën zijn prachtig, terwijl het duo in de teksten laat horen dat het zowel met de persoonlijke thema’s als met maatschappijkritische zaken uit de voeten kan.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij eerste beluistering wat teleurgesteld was, maar het debuut van Watchhouse groeit bij iedere beluistering en is inmiddels een album dat zomaar uit kan groeien tot mijn favorieten van het moment, al is het maar vanwege de bijzondere sfeer op het album, die de sfeer van een pandemie bedoeld of onbedoeld lijkt te vangen. Mandolin Orange is dood, leve Watchhouse! Erwin Zijleman

avatar van Ethereal
Deel de mening van Luuk, ik had ook meer de oorspronkelijke sound verwacht en gehoopt. Te poppy en net wat te 'gemakkelijk' in de oren.

avatar van ajp
ajp
Inderdaad een iets 'poppier' sound dan hun Mandolin Orange werk. Nog steeds mooi, maar wat mij betreft wat vlakker qua emotie. Net zoals bij ons allemaal raken ze hun jeugdige onbevangenheid ieder volgend album een beetje kwijt.
https:////www.youtube.com/watch?v=JtG5g2Qs34Y voor het prille begin

avatar van Joram
Het heeft zeker 15 luisterbeurten geduurd. Maar uiteindelijk toch de volle 5 sterren. Het is anders maar niet 'poppier'. Vond het zelf ietsje minder toegankelijk dan hun vorige platen. Misschien daarom dat het net iets langer duurde. Maar dat is prima, die draai ik het langst.

BrotherJohn
Voor de mensen die het te poppy, gelikt of te weinig emotioneel vinden; er is een akoestische "duo" versie van het album uitgebracht, die is veel mooier en sluit beter aan bij de naturelle Mandolin Orange sound van weleer.