Aafke Romeijn - Godzilla (2021)

Label: Starman

6. Piepschuim (3:40)
  7. Godzilla (2:28)
  8. Sloop * (2:37)
avatar van AstroStart
Ik kijk hier erg naar uit. South Park is een heerlijke single, maar vooral Zuidas komt qua genialiteit in de buurt van Karakter en Blokken. Stad, Avondochtend en Sloop speelde Aafke tijdens haar laatste shows en klonken ook prima.

avatar van AstroStart
Piepschuim en Zuidas zijn instant classics. Een kort, maar krachtig album van een van mijn favoriete Nederlandse artiesten. Geen 5 sterren, want daarvoor is het album net iets te kort, maar een dik verdiende 4,5e ster. Jammer dat ze in ons land niet wat meer waardering krijgt.

AstroStart schreef:
...Geen 5 sterren, want daarvoor is het album net iets te kort...
't Is sowieso een EP, maar sterren korten vanwege de lengte van een plaat? Dat volg ik niet.

ZAP! schreef:

Zelf overtuigt iets minder. Op een langer album zou dat wellicht leiden tot een 5*, maar doordat het album korter is moet alles raak zijn voor een volle mep. Laatste album Concept M had ook een minder nummer - Kleurstof - maar was het gemiddelde van alle nummers bij elkaar hoger. Zie hieronder mijn scores, gemiddeld 4,7.

South Park - 5*
Stad - 5*
Zuidas - 5*
Avondochtend - 4,5*
Zelf - 4*
Piepschuim - 5*
Godzilla - 4,5*

Was het album 1-2 nummers langer, dan had het gemiddeld 4,75+ kunnen zijn dat bedoelde ik ermee. De lengte an sich is het probleem niet.

Overigens noemt Aafke nergens dat het een EP is, overal staat ‘album’. Met 8 nummers lijkt me dat ook de beste classificatie.

Okay, dat makes sense.

avatar van DjFrankie
Over prettige stemmen gesproken, altijd een zwak voro haar gehad. Haar ook live gezien in Venray ooit, op een zondagmiddag in de kroeg. Prettige persoonlijkheid ook, met geweldig leuke teksten en het swingt als een tierelier.

avatar van AstroStart
Inderdaad DjFrankie, Aafke heeft een mooie heldere stem en een fijne uitspraak. Zachte liedjes zingt ze prachtig (zoals South Park of Blokken), maar ook in felle liedjes (Kalashnikov, Sloop) komt ze goed uit de verf. Ze groeit langzaam uit tot mijn favoriete Nederlandse zangeres.

Ik vind de band ook leuk: hoe enthousiast Hidde over de gebruikte basgitaren is (en hoe 'fan' hij zelf van de muziek is) en hoe Bram Aafke steunt in alles wat ze doet (tijdens de Insta-sessie live was er een ontzettend leuke chemie tussen hen). Dat zie je ook op het podium in de liveshows.

Inmiddels is de CD binnen met daarop Sloop, dus kan ik officieel verhogen naar 5*

ZAP! schreef:

gerre schreef:
Waarom staat het dan niet bij EP?
Op moment van mijn schrijven was het nog een EP (neem ik aan, want deze was ik alweer helemaal vergeten, ik bedoel, ik heb hier geen actieve herinnering aan).

avatar van DjFrankie
gerre schreef:

Waarom staat het dan niet bij EP?

Omdat het een album is Recensie: Aafke Romeijn - Godzilla (album) | OOR en Aafke Romeijn | Discography | Discogs

avatar van gaucho
...en haar laatste EP duurt 23.30 minuten, telt zes nummers en dan is het opeens géén album? Dan wordt de scheidslijn lastig te trekken. In dit geval lijkt mij 'mini-album' de meest correcte aanduiding. Zo heette dat vroeger als je iets van 20 à 25 minuten uitbracht, maar die optie biedt MuMe helaas niet.

We moeten hier op MuMe maar eens af van die vooronderstelling dat iets een EP of album is als de artiest het zo noemt, of als het toevallig bij 2-track singles op het label staat. Maar ik geef toe: ik zou zelf ook geen exacte maatstaven kunnen geven voor een EP of album. Vroeger was een EP een singletje met drie of vier tracks, waardoor het schijfje een verlengde speelduur had. Maar met tegenwoordige releases op CD of op streamingdiensten is die scheidslijn een stuk minder gemakkelijk te trekken. Zeker waar het speelduur betreft. In het CD-tijdperk waren overdreven lange albums in de mode. Nu keren we weer terug naar een plak vinyl of zilveren schijfje met 20 à 25 minuten muziek en noemen dat een album, dat we voor de volle mep verkopen. Ik kan er niks aan doen dat ik me dan, in elk geval qua speelduur, een beetje bekocht voel...

avatar van Arrie
gaucho schreef:

Want? Als Aafke dit als een album ziet en dat in die hoedanigheid uitbrengt, waarom moeten wij dat per se als EP gaan categoriseren. Je kan een onderscheid gaan maken op basis van tijdsduur en aantal tracks en, ik zeg maar wat, de tijdsgrens op een halfuur zetten, maar sowieso heersen er in verschillende tijden en verschillende culturen verschillende ideeën over wat een album is. We zijn gewend geraakt aan albums van zo'n 40 minuten omdat dat ongeveer de tijdsduur van een LP was. Daarna kwamen CD's en werden albums van een uur normaal. Echter, binnen bepaalde genres, bijvoorbeeld binnen de punk of bijvoorbeeld goregrind ofzo, konden ook cassettes worden uitgebracht met 10 minuutjes aan muziek en dat werd dan als een full-length gezien. Inmiddels zijn we in de tijd van Spotify aanbeland, worden steeds meer releases niet eens meer fysiek uitgebracht en vervagen de grenzen tussen EP's en albums. Je kunt je afvragen hoe relevant de term EP tegenwoordig nog is. De vraag is: is 'album' meer een technische term (een CD, LP, cassette met een bepaald aantral tracks erop met een bepaalde speelduur) of meer een conceptuele term?

avatar van gaucho
Arrie schreef:

Je kunt de vraag ook omkeren: als een artiest besluit een album van 20 à 25 minuten NIET expliciet als EP te categoriseren, wie zijn wij dan om te bepalen dat dat wel zo zou moeten zijn? En nog iets verder doorgeredeneerd: is het aan de artiest om te bepalen wat een EP is en wat niet als je daar ook objectieve maatstaven voor kunt hanteren?

Mijn gequote opmerking was inderdaad wat kort door de bocht. Een beetje doelbewust, want toen ik dat schreef, had ik in mijn achterhoofd een discussie die een tijdje geleden werd gevoerd bij een EP van Thom Yorke. Het kwam erop neer dat een album met remixen van één enkel nummer (normaal gesproken een 'no-go') op de site mocht omdat Thom Yorke in een interview had aangegeven dat hij een EP had uitgebracht. Terwijl er natuurlijk duizenden vergelijkbare releases zijn die niet door de artiest als zodanig bestempeld zijn, en die daardoor niet op deze site komen. Daarnaast merk ik de laatste tijd dat er doodleuk singles met twee tracks op de site komen, voornamelijk uit de jaren tachtig, die door de dienstdoende platenmaatschappij als EP werden gekenmerkt vanwege het feit dat die twee nummers langer duren dan gemiddeld. De toenmalige platenmaatschappij Phonogram (Mercury, Vertigo, Charisma etc.) had daar een tijdlang een handje van. Zie ook de discussie hier.

Arrie schreef:
Inmiddels zijn we in de tijd van Spotify aanbeland, worden steeds meer releases niet eens meer fysiek uitgebracht en vervagen de grenzen tussen EP's en albums. Je kunt je afvragen hoe relevant de term EP tegenwoordig nog is. De vraag is: is 'album' meer een technische term (een CD, LP, cassette met een bepaald aantal tracks erop met een bepaalde speelduur) of meer een conceptuele term?

Hier sla je wat mij betreft de spijker op zijn kop, en dat vertroebelt der discussie natuurlijk ook zodanig dat we er wel nooit helemaal uit zullen komen. Verschillende tijdsgewrichten, verschillende manieren van uitbrengen en verschillende releaseplatforms, dat maakt het natuurlijk lastig om een eenduidige definitie op te stellen van wat een EP of een album is.
Om je laatste vraag te beantwoorden: tot voor kort - of wellicht tot dusver - zagen we een album vooral als een fysieke release met nummers die een zekere samenhang vertonen. In de nabije toekomst zal het begrip album waarschijnlijk meer en meer als een conceptueel gegeven bekeken worden. Dan wordt die samenhang belangrijker als onderscheidend element. Maar het merendeel van de releases zal - zeker als we toegaan naar een tijd waarin de fysieke release zo goed als ophoudt te bestaan - vooral uit losse nummers bestaan die onafhankelijk van elkaar kunnen bestaan, en vaak ook als zodanig bedoeld zijn.

Overigens mag een moderator deze discussie wel verplaatsen naar dit topic.

gaucho schreef:
...In de nabije toekomst zal het begrip album waarschijnlijk meer en meer als een conceptueel gegeven bekeken worden. Dan wordt die samenhang belangrijker als onderscheidend element. Maar het merendeel van de releases zal - zeker als we toegaan naar een tijd waarin de fysieke release zo goed als ophoudt te bestaan - vooral uit losse nummers bestaan die onafhankelijk van elkaar kunnen bestaan, en vaak ook als zodanig bedoeld zijn...
Dus dan kunnen er release van losse tracks toegevoegd worden? Lijkt mij dan handiger om EP en LP nog even aan te houden, en dan uitgaan van hoe de artiest het brengt.
Er werd indertijd ook geklaagd dat Slayers RiB zo kort was, maar een LP zal het altijd blijven.

avatar van stoepkrijt
Wauw, wat een heerlijke productie! Ik moet nog een beetje door haar perfecte ABN heen proberen te prikken - dat stoort me een beetje op de een of andere manier - maar instrumentaal vind ik dit al direct om van te smullen.