Nicholas Hooper - Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Score
Label: Warner Bros.

1. Fireworks (1:49)
  2. Professor Umbridge (2:35)
  3. Another Story (2:41)
  4. Dementors in the Underpass (1:45)
  5. Dumbledore's Army (2:42)
  6. The Hall of Prophecies (4:27)
  7. Possession (3:20)
  8. The Room of Requirements (6:09)
  9. The Kiss (1:56)
  10. A Journey to Hogwarts (2:54)
  11. The Sirius Deception (2:36)
  12. Death of Sirius (3:58)
  13. Umbridge Spoils a Beautiful Morning (2:40)
  14. Darkness Takes Over (2:58)
  15. The Ministry of Magic (2:48)
  16. The Sacking of Trelawny (2:15)
  17. Flight of the Order of the Phoenix (1:34)
  18. Loved Ones and Leaving (3:15)
avatar van Albus Dumbledore
Ik vind dit niet zo mooi als John Williams, maar toch beter dan Goblet of Fire. En toch wel heel mooie Potter muziek. Ik vind in tegenstelling tot de meesten van jullie Fireworks wel heel leuk. Die gitaar is echt grappig, en het is een leuk deuntje.

Flight of the Order of the Phoenix vind ik wel de mooiste. In de film krijg ik dan echt kippenvel. Ook de hall of Prophecy vind ik heel mooi.

Niet zo goed als Williams maar toch een 4,5.

//edit: Als ik hier zo de reacties lees, ik wil niet dat Williams met pensioen gaat..... ik wil dat ie dood gaat met zijn dirigent stokje in zijn hand... Nadat hij Potter 7 gecomponeerd heeft natuurlijk!

Berichten verplaatst naar Nicholas Hooper

Bij Nicholas Hooper?
Dat is vreemd. We hebben het over John Williams. Zet het dan maar bij hem neer.

avatar van stuntman_jasper
Wat een kale soundtrack zeg. De thema's zijn allemaal leuk en aardig, maar het geheel voelt heel imcompleet. En waarom moet deze gast nou de volgende film ook zo nodig voorzien van muziek?

Vreselijk. Ik kan er niks aan doen maar het geeft mij niet het gevoel dat ik nodig heb bij een Potter film.

John Williams blijft de beste componist van de films tot nu toe en Patrick Doyle volgt hem heel dichtbij. Dat waren nou goede soundtracks.

Nicholas Hooper...don't do the talk if you can't do the walk...
Jammer inderdaad dat hij deel 6, 7.1 en 7.2 gaat voorzien van zijn muziek. Hij heeft echt een hoop goed te maken met deze delen.

Het enige goede vond ik Another Story omdat de main theme van John Williams daarin voorkwam.

avatar van stuntman_jasper
Wat heeft deze gast nog meer gedaan?

Werken in een koekfabriek of zo?

neo (crew)
Misschien zou je je eens wat meer verdiepen in andere scores van Hooper voordat je met dat soort onzin termen gaat strooien? Ik hoor wel meer geschreeuw van mensen die enkel teleurgesteld zijn in zijn muziek van deze Potter en verder niks kennen. Kijk maar eens naar een aflevering van The Future is Wild (BBC docu) of The Girl in the Café speelfilm en dan praten we verder....

neo schreef:
Ik hoor wel meer geschreeuw van mensen die enkel teleurgesteld zijn in zijn muziek van deze Potter en verder niks kenne. Kijk maar eens naar een aflevering van The Future is Wild (BBC docu) of The Girl in the Café speelfilm en dan praten we verder....

Ik ken verder ook geen Hooper muziek. Maar het gaat erom wat je van de soundtrack zelf vind, verder niet de persoon erachter. Daarvoor hoef je niet per se de rest van de werken te kennen.

Het klopt wel dat je met bovenstaande kreten dat wel moet

neo schreef:

Wat is er erg aan werken aan een koekfabriek? Koek is lekker.

Nee, effe serieus: Deze gast heeft nou niet bepaald veel gedaan (althans niet veel dat ik heb gezien of zal zien) en vind het dus gewoon raar dat ze zo'n (relatief) onbekend persoon (in mijn ogen) kiezen om de muziek te doen voor een blockbuster als Harry Potter. Daarom mijn link met de koekfabriek (waar niks mis mee is natuurlijk). Het komt op mij over alsof ze geen andere componist hebben kunnen vinden.

neo (crew)
Je moet het meer vanuit een Brits oogpunt gezien. Hooper heeft wat zeer gewaardeerde Britse projecten gedaan en het is niet meer dan logisch dat een producent of wie dan ook misschien hem krijgt aangeraden. Zo gaat het vaak. Het is niet zo dat makers echt helemaal radeloos zijn en dan maar zomaar iemand kiezen.

Nogmaals, als je wat meer van hem zou horen zou je veel meer begrip kunnen tonen voor de keuze. Sowieso onderschatten mensen componisten vaak. Alsof iemand die voor vele onbekend is ineens niet een grote film kan scoren... En het zijn (helaas) altijd een mensen die iemand niet of nauwelijks kennen die niet hadden verwacht dat zo iemand de muziek zou doen of er toe in staat zou zijn als ze hem niet of nauwelijks kennen. Hetzelfde geldt eigenlijk soms ook wel voor iemand die ze wel kennen; alsoof een componist maar heel beperkt kan worden ingezet.

avatar van stuntman_jasper
Zo lijkt het inderdaad logischer ja. Hij zal het ook echt wel kunnen, anders huren ze hem niet aan. Ik kon echter niet veel Hooper verder vinden, waarom ik ging denken dat dit misschien een soort debuut was. Nee dus. Ik zal voortaan m'n grote mond maar houden =P

0,5
Neo zijn punten zijn duidelijk...
Ik vind dat hij gelijk heeft, je moet een componist niet onderschatten maar wat ik ook al op moviemeter heb gezegd...Nicholas Hooper blijft de laatste componist die een Potter score zou moeten maken. John Williams moet gewoon terug komen maar waneer hij dat niet doet lijken andere componisten beter zoals:

* Patrick Doyle
* Alexandre Desplat

Deze 2 kunnen het namelijk ook!
Desplat heeft dat bewezen met The Golden Compass en Doyle met Eragon, Nim's Island (een beetje) en natuurlijk met The Goblet of Fire.

avatar van stuntman_jasper
Patrick Doyle vind ik ook erg goed. Misschien vond ik ergens zijn score beter dan die van Williams, maar dat heeft misschien ook met smaak te maken.

0,5
Doyle zijn score was erg goed en stond naar mijn mening gelijk met The Prisoner of Azkaban. Al hoewel Buckbeak's Flight wel héél erg mooi was. Maar HP 1 en 2 zijn gewoon niet te overtreffen, die zijn zo mooi en magisch. Natuurlijk is Williams niet de enige die dat kan. Ook Alexandre Desplat kan magische dingen zoals hij dat al heeft gedaan samen met Aaron Zigman in 2007 met: Mr. Magorium's Wondrous Emperiom. Ook Patrick Doyle is inderdaad geweldig, ik hoop dat hij terug komt. Maar David Yates blijft (helaas) de regisseur vann de Potter films dus Hooper blijft denk ik tot het einde.

avatar van davy jones
Hooper heeft op zich wel een mooie score geschreven maar dit is alweer zo'n twijfelgeval. Als je deze score apart beziet van de film is dit een prima score en op dit gebied geef ik de score een 8.Nu komt de grote MAAR. De score is helemaal niet Potter daar bedoel ik mee het is geen score dat past bij een harry potter film deel 1 en 2 dat waren potterscores dit niet en die van doyle helemaal niet. Hooper heeft een mooie score geschreven wel jammer genoeg 1 dat compleet niet bij de film past daarom maar 3 sterren

geen slechte score. maar John Williams zijn scores waren beter. voor een aparte film is deze wel mooi. als je der andere scores nooit gehoord hebt zal deze wel goed zijn. het magische en het duistere is hier totaal niet aanwezig. zeer spijtig.

stuntman_jasper schreef:
Wat heeft deze gast nog meer gedaan?

Werken in een koekfabriek of zo?

Lekker tactloze opmerking eigenlijk.

Ik weet niet, ik ben m nu toch wel een beetje gaan waarderen, en vind Flight of the Order of the Phoenix gewoon een goede track.

Stem verhoogd naar 3*

avatar van Starmaster501
Na het gevecht tussen voldemort en perkamentus word harry overgenomen door voldermort, Die track (harry's possession volgens mij) had ik ooit eens gevonden op youtube. Maar ik ben hem kwijt, heeft iemand hem toevallig gezien?

avatar van HANSZIMMER
Ik heb juist alle Harry Potter soundtracks beluisterd.

Er zitten heel veel mooie dingen tussen maar globaal gezien vind ik dat de eerste twee albums zeer eentonig zijn. Ja ze bevatten goede themas maar tis heel de tijd hetzelfde. Ook da magische (lees overmelige) steekt na een tijd een beetje tegen.

De prisoner of Azkaban brengt veel nieuwe dingen met zich mee (zoals Bluckbeacks flight en Double Trouble) wat het voor mij de beste van JW 3 albums maakt.

De Goblet of Fire brengt nog meer nieuws met zich mee maar dat is persoonlijk niet echt zo mijn stijl want vele stukken bevatten nogal zagerige violen.

De order of the phoenix daarentegen is voor mij de beste van alle potter albums. Eindelijk es de broodnodige vernieuwing met machtige melodien zoals the room of requirement, dumbeldores army, professor umbridge, flight to the order of the phoenix en sirius death. Deze melodien zijn misschien niet zo magisch als die van JW maar ze komen tenminste niet in elk nummer terug. dit album bevat wat ze noemen afwisseling met mooie themas;

Bravo Nicholas Hooper

0,5
Vind het wel mee vallen die zogenaamde eentonigheid bij Harry Potter deel 2. We krijgen hier een cd bomvol nieuwe themes zoals Fawkes the phoenix, chamber of secrets, gilderoy lockheart, en mooie spetterende actiethemes. Dus dat eentonige valt zeker wel mee!

Ik denk dat ik deze score beter vind dan deel 6.
Deel 6 heeft zijn momentjes, deze thema's blijven meer hanger. Maar het blijft jammer dat Hooper niet noot voor noot schrijft en maling heeft aan zijn voorgangers. bah!

avatar van blur8
Flight, Fireworks & Army beginnen onderhand wel boven zichzelf uit te stijgen en worden regelmatig gebruikt als ondersteunende muziek in TV-programma's, waar ze ook buiten de Potter context bijzonder effectief zijn.

avatar van Albus Dumbledore
Ik ga alle Potter-soundtracks af met deze nummer-analyses. Niet echt in een logische volgorde, want gisteren deed ik deel 6. Order of the Phoenix vind ik het minste album van de hele Potter-saga, toch is het niet slecht, maar wel een tegenvaller.

01. Fireworks - een leuk en vlot nummer met een thema dat nog dagen in je hoofd blijft hangen, erg goed, jammer dat de gitaar dan weer net iets over the top is, maar die kwam dan ook niet in de film (3,75).
02. Professor Umbridge - een heerlijk thema, dat perfect bij deze bitch past en dat ook lekker magisch klinkt (4,5).
03. Another Story - deze keer Hedwig's Theme in Hooper's jasje, niet echt geslaagd, vind ik, vooral de piano past totaal niet bij Potter. Toch een mooi nummer om te luisteren (3,75).
04. Dementor's in the Underpass - een heel erg zacht en ingetogen nummer wat ik eerlijk gezegd ook niet bij de magische Pottersfeer vind passen. Toch is het koor dat de verschijning van de Patronus aangeeft wel mooi (3,5).
05. Dumbledore's Army- prachtig thema dat geweldig bij Potter past (4,5).
06. The Hall of Prophecy - dit nummer was zo ingetogen dat ik het bijna niet kon horen, nergens een mooi thema voor Voldemort en zijn Doodddoeners, wat in de andere delen wel aanwezig was (2,5).
07. Possession - ook weer totaal niet Potter, alhoewel het een mooi thema is (3,5).
08. The Room of Requirement - opvolgertje van Dumbledore's Army, ook weer prachtig (4,5).
09. The Kiss - niets bijzonders, geen mooi liefdesthema ofzo (3,0).
10. A Journey to Hogwarts - mooi nummer, maar te ingetogen en niet Harry Potter-achtig (3,5).
11. The Sirius Deception - op het begin vrij matig, maar op het einde ontwikkelt zich er een prachtig thema (4,0).
12. Death of Sirius - ook hier weer te ingetogen, te saai en inspiratieloos, alhoewel het gevechtsdeuntje best cool is (3,25).
13. Umbridge Spoils a Beautiful Morning - verschrikkelijk nummer, erg saai en inspiratieloos (2,25).
14. Darkness Takes Over - hier had ik echt op een Voldemort-thema gehoopt, maar helaas, een vrij inspiratieloos en ingetogen nummer (3,25).
15. The Ministry of Magic - dit is dan weer erg goed, past goed bij Potter en heeft een mooi thema (4,25).
16. The Sacking of Trelawny - samen met Darkness Takes Over een beetje het hoofdthema van de film... ja hoor, te ingetogen en niet echt bij Harry Potter passend, alhoewel toch mooie muziek (3,25).
17. Flight of the Order of the Phoenix - alhoewel het niet bijster origineel is, toch een mooi thema dat goed bij Potter past (3,75).
18. Loved Ones and Leaving - prachtig nummer, maar past niet voor de volle honderd procent bij Harry Potter (3,75).

En opnieuw: alle cijfers bij elkaar optellen en delen door achttien. Zo kom ik uit op een... 3,59. Net iets lager dan Half-Blood Prince.

Eindconclusie:
Order of the Phoenix is te ingetogen, te duister, te saai en te veel nummers passen gewoonweg niet bij Harry Potter. Er zijn enkele uitzonderingen die laten zien dat Hooper het wel degelijk in zich heeft, zoals Dumbledore's Army en Professor Umbridge. Na het wederom niet briljante deel 6 te hebben beluisterd, ben ik toch blij dat Nicholas Hooper het stokje doorgeeft aan een andere componist (*ahum* John Williams *ahum*) voor deel 7.

3,5 sterren.

avatar van HANSZIMMER
Mooie analyse van alle nummers van de soundtrack. En je hebt inderdaad gelijk. Nicholas Hooper schrijft niet zoals in één en twee en misschien niet Potter maar de evolutie inde boeken en de evolutie van de films de evolutie van het verhaal ondersteund hij wel. Vernieuwing kan geen kwaad. Nu ik begrijp best dat de Williams-fans hier niet zoveel inzien. Ik heb echter Williams nooit fantastisch gevonden en hou gewoon van deze soundtrack en ook van de zesde. De nummers hebben gewoon iets eenvoudigers maar brilliant. Dus vind ik het spijtig dat hij de laatste twee delen niet doet. Ik hoop wel dat Williams niet terugkeert naar zijn oude stijl en voortgaat met de evolutie want de melige muziek van één en twee en drie past perfect bij die verhalen maar absoluut niet bij de deathly hallows dus laten we hopen...

avatar van Ducoz
1,5
Deze vond ik erg zwak, de zwakste Potter soundtrack.
Die van Williams zijn allemaal veel beter, en zeker origineler.

avatar van tbouwh
Toch een lichte tegenvaller na de soundtracks van Williams en het verrassend goede 4e deel van de hand van Doyle.
Hooper maakt hier muziek die niet echt toegankelijk klinkt, en in plaats van dat de muziek een enorm belangrijke rol speelt in de film ( sfeervorming ), zoals Williams dat zo mooi deed, verdwijnt de muziek soms wat en speelt de muziek een ondergeschikte rol.
Ook op score vind ik het lang niet zo interessant om naar te luisteren. De magische sfeer is weg, en wordt slechts in enkele nummers hervonden, maar dan minder goed uitgewerkt.
Another Story, het Army-theme, het einde van the Sirius Deception en met name a Journey to Hogwarts zijn voorbeelden van songs waarin het Potter-gevoel toch nog goed naar voren kwam.
Ik geef dan ook een voldoende, ruim 3*, maar vond de muziek over het algemeen te minimalistisch en wat onuitnodigend. Niet slecht, maar ik hoop toch dat Hoopers´ 6e deel iets beter zal zijn.

avatar van John Barry
1,5
Harry Potter and the Order of the Phoenix vind ik een erg slechte soundtrack.

Deze soundtrack mist de magie van de soundtracks van John Williams. Het is dat af en toe het Hedwig thema langs komt, maar anders heb je niet het idee dat je naar een Harry Potter soundtrack aan het luisteren bent. De soundtrack die Hooper voor deze film heeft gemaakt is totaal misplaatst.

Deze eerste track Fireworks is eigenlijk meteen de ergste track van het hele album. De track begint nog wel aardig. Maar dan komt ineens die elektrische gitaar erbij. Afschuwelijk. Dit past totaal niet bij Harry Potter.

Eigenlijk wel vreemd het beste en het slechtste krijg je meteen aan het begin van het album te horen. Waar de eerste track de slechtste van het album is, is track 2 de beste. Er word in track 2 een leuk melodietje gespeeld. De track heeft wel een beetje de Harry Potter sfeer en het past ook wel goed bij Professor Umbridge.

Deze soundtrack mist emotie. Tracks als The Kiss en A Journey to Hogwarts en Loved Ones and Leaving zouden emotioneel moeten overkomen. Maar bij mij komen die nummers dat niet. Ze voelen koud en afstandelijk aan.

Ook op actie gebied valt deze score tegen. De actie muziek vind ik niet groots genoeg en te minimalistisch. Neem nu het nummer The Hall of Prophecies. Ongeveer rond 2.54 begint de actie ? muziek. De muziek speelt dus onder een actie scene. Maar aan de muziek kan je dat bijna niet horen. Hooper schotelt ons als actie muziek een saai melodietje voor dat voornamelijk op strijkers word gespeeld. Echt mooi of bijzonder of emotioneel klinkt het niet. In de track Death of Sirius krijg je als luisternaar wat betere actie muziek voorgeschoteld. Maar goed is de actie muziek zeker niet.

Toch is het niet allemaal negatief met deze soundtrack. Tegen het eind komen twee redelijk nummers voorbij. The Ministry of Magic vind ik een leuke track en werkt en de film ook wel aardig. Flight of the Order of the Phoenix is ook geen slechte track. In de film word een partijtje gevlogen en de muziek past er wel redelijk bij.

Al met al vind ik dit een teleurstellende soundtrack.

1,5 ster.