Common - Finding Forever (2007)

Label: GOOD

1. Intro (1:17)
  2. Start the Show (3:14)

met Kanye West

3. The People (3:24)

met Dwele

4. Drivin' Me Wild (3:42)

met Lily Allen

8. U, Black Maybe (5:02)

met Bilal

9. So Far to Go (4:27)

met D'Angelo

10. Break My Heart (3:39)
  11. Misunderstood (4:46)
  12. Forever Begins (7:36)
  13. Play Your Cards Right * (3:07)

met Bilal

14. A Dream * (3:39)

met will.i.am

RedLightCityBoy
In dat nummer let ik niet echt zo zeer op de tekst eigenlijk.
De sfeer is al zo goed, dan kan voor mij het nummer niet meer falen.

avatar van Santo09
Harco schreef:

Ik begin me trouwens wel steeds meer aan Kanye te ergeren. College Dropout en Late Registration zijn twee hele dope albums. Hij is nooit een groot rapper geweest, toegegeven, maar anno 2007 stelt hij als rapper helemààl niks meer voor. Neem z'n gastoptreden op Southside; wat een rotzooi. Zijn producties hier zijn overigens wel in orde.

Sluit ik me volmondig bij aan!

M*A*S*H
Santo09 schreef:

Sluit ik me volmondig bij aan!

dus jullie vinden graduation ook niet dope

avatar van Eardrum
Dit vind ik wel een aardig album hoor, al vind ik like water for chocolate en Be beter.

The people, Forever begins en misunderstood vind ik toch wel erg goed.

avatar van Niek
Toch weer wat milder geraakt over deze plaat. Het blok I Want You en South Side is slecht maar verder is het allemaal aardig tot best goed. So Far to Go blijft een fantastische productie met een fantastische D'Angelo (hoe kan het ook anders?) en ook Black Maybe, Break My Heart, People, MIsunderstood etc hebben allen een prettige sound. En The Game is natuurlijk een dikke track. Was indertijd nogal teleurgesteld, maar dat lag meer aan het feit dat zijn vorige materiaal zo goed was dan aan het gebrek aan kwaliteit van dit album 3,5 sterren.

avatar van Soulistic
Er staan zeker een paar strakke tracks op.
The People waar hij de niet al te bekende Dwele de kans geeft om zijn kwaliteiten te showen. En terecht want ik vind hem samen met Raheem Devaughn een van de beste zangers in de Neo Soul stroming. Misunderstood is geweldig, vet hoe die sample van Nina Simone word gebruikt op de rauwe kost die hij spit op die track.
I Want You klinkt ook lekker op een productie van Will.i.am!
The Game vind ik het beste nummer! Lekker back to Ol' Skool a la Gangstarr met een wrede mix van DJ Premier.

avatar van Shelter
Dwele is best wel een grote naam in de soul/R&B wereld hoor.
Ik bedoel al voor dit album, hij had zelf al 2 of 3 albums gedropt en hij heeft veel gedaan als producer. O.a. veel meegewerkt aan album van T-love (ok das wel een niet zo bekende rapster).
Overigens wel een aanrader als je van soulvolle beats en samples houdt zoals bij Common, T-Love is zeker de moeite waard dan.

avatar van Soulistic
Ik ken hem voornamelijk van zijn werk met Slum Village en zijn twee singles "Find a Way" & "Think I Love You". Dus het is natuurlijk wel een grote stap om nu een feature met Common te doen. En dat is alleen maar goed. Zo zet hij zichzelf alleen maar sneller op de kaart.
Maar ben erg benieuwd naar T-Love! Ik ga gelijk wat werk opzoeken van hem!
Thanks Shelter.

Aight...
T-Love is overigens een vrouw haha
Album is lastig te vinden, had um zelf een keer gevonden in de welbekende bakken.
Album staat wel hier op musicmeter ...

avatar van Soulistic
Heb zonet even gekeken op de site van de Muziekbieb in Utrecht en ja hoor hij staat er tussen. Dus ik ga 'm zo ff ophalen en luisteren.
Mijn recensie volgt snel

avatar van thgryda
Net wat minder als be, vooral stuk meer gericht op commercie, maar zeker erg strak. Opnieuw vette beats van oa kanye en dilla en jah dan zit je met common wel goed eigenlijk. Jammer dat hij en kanye hierna niet meer verder gingen. Jammer voor common want zijn samenwerking met pharell was toch een stukje minder als dit ... Maar natuurlijk vooral jammer voor Kanye die hierna helemaal uit de bocht ging en nu denkt dat hij John Lennon en Paul Mccartney in 1 is, heel erg jammer... Gelukkig laat hij pareltjes als deze achter.

4.5

avatar van thgryda
Misunderstood pfffiiee

avatar van Kill_illuminati
De productie van The People is echt ongelooflijk mooi. Hulde Yeezy!

avatar van Silky & Smooth
Na Be vind ik dit het beste album van Common. Weer erg sfeervol geheel qua producties. Op zulke beats vind ik Common het beste tot zijn recht komen. En ook is de intro weer een heerlijk begin. Eerst een rustig stukje muziek die over gaat op veel hardere productie ...now let's start the show!...

Er is eigenlijk weer niks op dit album aan te merken. Beste nummer zijn: The People, So Far So Gone (J Dilla! ) en Forever Begins natuurlijk!

avatar van Silky & Smooth
It was in the wind when she told me Dilla was gone, that was when I knew we live forever through song

Ik vind het een heerlijk album en helemaal het nummer Misunderstood!

avatar van faguar
Heel goed album, So Far to go, Misunderstood, The people en Forever begins zijn echt geweldige nummers. Jammer van het refrein bij Southside. Drivin me wild en I want You vind ook niet echt geweldige nummers maar voor de rest goed album.

avatar van Silky & Smooth
Ik zou Southside wel eens live willen zien! Volgens mij zou dat met heel veel plezier gaan!

avatar van Booyo
Common, misschien wel mijn favoriete rapper. Ook met Finding Forever levert de beste man weer een puike plaat af. Sfeervolle muzikale beats, niet van het plastice soort dat tegenwoordig veelal gemaakt wordt. Het album kent een dipje bij I Want You en Southside, maar bevat verder zeer goede tracks. Met persoonlijke favorieten the People, So Far to Go, Misunderstood (!) en Forever Begins.. Toppertje!

Soulistic schreef:
Mijn recensie volgt snel

waar is de recensie 1,5 jaar later

avatar van Nr.4
Net als Be heb ik op deze plaat niks aan te merken. Heerlijke vibe die precies past bij Common, jammer dat ie die op dat misbaksel van een album met the Neptunes ineens weer helemaal switcht. The People en The Game zijn hier m'n favoriete tracks, al is dit gewoon een plaat die ik van begin tot eind moet luisteren.

avatar van Illmaticly Ill
Mooi vervolg op Be. Be is nauwelijks te overtreffen of te evenaren, maar Finding Forever komt aardig in de buurt. Ietsjes minder door tracks als Drivin' me wild en Southside, alhoewel deze verre van slecht zijn. Voor de rest kan ik hier niet veel minpunten vinden; gewoon een topplaat. Vooral tracks als The People, Black Maybe, So Far To Go etc. en een prachtige afsluiter met Forever Begins en de wijze woorden van Pops. Echt mooi.

Conceptueel ook weer sterk (Common legde dit al uit aan de hand van de titel; Finding Forever, zie je goed terug in de teksten), en ook props naar Kanye West voor geweldige producties. En natuurlijk J Dilla voor So Far To Go. Stond wel ook al op The Shining, maar goed ik vind het hier toch goed passen.

avatar van Shelter
Al een tijdje in huis (paar maandjes) maar nog niks over neergezet.
Lekker album hoor, de producties zijn weer erg goed en Common flowt eigenlijk altijd lekker.
Hoewel ik het geen slecht nummer vind maar wat matig, was ik niet blij met Start the Show als opener. Ik zat te denken als dit zo doorgaat is het echt een miskoop.
Maar The People en eigenlijk alles wat er na komt is echt
Als dit na een paar maanden nog steeds goed klinkt ga ik verhogen.
Kwa sound is het eigenlijk Be2, geen slap aftreksel maar veel nummers konden van het ene album naar het andere en toch als geheel klinken.

avatar van overmars89
Ja niet helemaal objectief hier. Toen deze plaat uitkwam was ik 18 en in de bloei van mijn leven. Tijdens het eerste jaar van mijn HBO heb ik deze plaat helemaal grijs gedraaid.

Weet nog goed dat Kanye naar Nederland zou komen met Common in de voorprogramma. Kaartjes gekocht. Toen overleed de moeder van Kanye en ging het concert niet door. Nog nooit zo teleurgesteld geweest. haha.

avatar van Kos
Kos
The Game blijft wel een knaller.