Nation of Language - A Way Forward (2021)

Pop / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. In Manhattan (3:53)
  2. Across That Fine Line (5:25)
  3. Wounds of Love (3:19)
  4. Miranda (3:42)
  5. The Grey Commute (3:37)
  6. This Fractured Mind (5:20)
  7. Former Self (5:10)
  8. Whatever You Want (4:53)
  9. A Word & a Wave (3:52)
  10. They’re Beckoning (4:49)
avatar van Mausie
Lekkere singles weer hoor, belooft een fijne opvolger van het heerlijke debuut te worden verwacht niks nieuws onder de zon, gewoon weer onvervalste 80s synthpop.

Singles zijn goed. Ben benieuwd naar het album.

avatar van AstroStart
De singles zijn veel beter dan de albumtracks. Jammer.

AstroStart schreef:
De singles zijn veel beter dan de albumtracks. Jammer.

Het scheelt dan dat er maar liefst vijf singles zijn uitgebracht

avatar van AstroStart
Mausie schreef:

Het scheelt dan dat er maar liefst vijf singles zijn uitgebracht

Dat is waar!
Misschien ligt het wel aan het feit dat klein shotje Nation of Language tussendoor heerlijk is. De weemoedige stem, de jaren 80 synths, als een muzikaal warm bad om heerlijk in te ontspannen. Hoor ik de eerste noten van The Grey Commute of This Fractured Mind, dan veer ik direct op.

Maar een heel album is teveel van hetzelfde/goede, sommige nummers klinken wat klinisch en afstandelijk... Het badwater koelt hierdoor hard af in de tweede helft, de huid gaat rimpelen en je wil er eigenlijk niet langer in zitten. Ik heb dat ook bij bijv. Westerman, die in dezelfde hoek zit.

avatar van Mausie
Ik moet je helaas gelijk geven AstroStart, de albumtracks zijn echt een stuk minder. Alleen de afsluiter vind ik nog wel tof, en daarom kom ik nipt op 4* uit. Daarmee een stukje minder dan de debuutplaat, maar nog steeds erg genietbaar.

avatar van sj0n88
Wat mij betreft een verrassende winnaar van de verkiezing album van het jaar van 3voor12. Ze waren er zo te lezen zelf ook verbaasd over. Het kietelt mij in ieder geval om dit album met wat extra aandacht te gaan beluisteren, en ik moet zeggen: hij smaakt me steeds beter. Waar gaat dit eindigen?

avatar van Bartjeking
Ik zou bijna denken dat ze dat gedaan hebben om 'uniek' te zijn in al het lijstjes geweld. Aardig album, maar voor mij bij lange na niet het beste wat ik dit jaar heb gehoord.

avatar van jorro
Toen (jaren 80) niet en nu nog steeds niet mijn kopje thee. Het klinkt me allemaal net wat te braaf en zonder emotie. This Fractured Mind begint nog wel aardig maar zodra de zang begint is het weg.

avatar van Red33
Wat is dit gááf zeg! Alsof ik toevallig gestuit ben op een of ander onbekend 80s new-wave alternative bandje. Te gek man! Een van de beste platen van 2021 voor mij. Iets te laat ontdekt echter, maar wat ga ik er nu van genieten! Doet me erg denken aan bands als Joy Division, Depeche Mode, Talk Talk, OMD, The Cure etc.. Maar toch is er iets eigens bij ze. Ik weet nog niet helemaal wat precies, maar daar ga ik nog achterkomen! Top man! Dikke 4,5!

Red33 schreef:

Lijkt inderdaad erg op Depeche Mode en OMD en een vroege Talk Talk. De zanger heeft iets eigens, waardoor het niet een directe kopie wordt denk ik.

Iets minder dan het eerste album maar nog ook hier weer flinke meezingers en leuke deuntjes.

Dim
Onlangs zocht ik bij de voorbereiding voor een uitzending op Orinoco Radio naar aanvoerders van albumlijstjes uit 2021, en dit vond ik wel de meest opvallende. Ik hoor hier namelijk geen topalbum in. Aan de andere kant: het is wel verdomd fijne synthpop die ik hier hoor, dus vier sterren kunnen er dan wel vanaf.

avatar van Man of Sorrows
Ik hoor er wel een topalbum in, het enige negatieve wat ik hierover kan schrijven is dat het misschien iets minder is dan zijn voorganger.

Daarbuiten was de ontdekking van deze band wel een kleine schok, als liefhebber van het oude spul waarmee dit wordt vergeleken. Bij nogal wat synthpop heb ik het gevoel van aardig, maar dit -DIT- hoe goed is deze band wel?

Dit veegt 98% van de welbekende 80's synthpop van tafel. Album van het jaar? Imo check. Beste band van de voorbije jaren? Imo check.

Mensen -en al helemaal op deze site- hebben al snel het oordeel dat synthpop minderwaardig is aan andere muziekstijlen, maar niemand kan heen om de kwaliteit van de songs die door dit bandje de voorbije jaren zijn gereleased.