Kælan Mikla - Undir Köldum Norðurljósum (2021)

IJsland

Yes morgen de release, hopelijk snel in Venray

avatar van stoepkrijt
DjFrankie schreef:
Yes morgen de release, hopelijk snel in Venray
Jij kent ze dus al! Ik ontdekte deze groep een paar dagen geleden. Een mix van darkwave, post-punk, shoegaze en etherische vocals. Leek me nou echt iets voor jou.

Ik vind de vier al vrijgegeven singles behoorlijk wisselend van stijl, dus ik ben erg benieuwd wat voor kant dit album opgaat en welke stijl er straks de boventoon gaat voeren.

stoepkrijt schreef:

Ja toffe band, heb de rest ook in huis. En 2 jaar terug nog live gezien

avatar van madmadder
stoepkrijt schreef:

Whaa, nu ben ik ook benieuwd naar dit album.

avatar van Njal
Het enige IJslandse album waar ik dit jaar naar uitkeek. Maar door de eerder uitgebrachte singles waren mijn verwachtingen niet superhoog. Nu het album uit is, lijkt Kaelan Mikla inderdaad een andere richting in te slaan. Het is allemaal wat gladder en symfonischer. Laufey die mooi probeert te zingen, terwijl ze geen geweldige zangeres is. Vooralsnog mis ik het rauwe van de eerdere albums.
Kortom, ik weet het nog niet. Maar ik heb toch maar het T-shirt aangeschaft.

DjFrankie (moderator)
Inderdaad zijn sommige nummers erg poppy, maar het mag, naast de donkere nummers. Het is een mooie mix, en van mij mogen ze weer naar Nijmegen komen.

avatar van Njal
In de lente wel een Europese tour, maar Nederland wordt overgeslagen

avatar van Don Cappuccino
Ik vond deze tijdens de eerste luisterbeurt tegenvallen, maar ik vind het inmiddels een hele fijne plaat. Dit is een stuk minder eigenzinnig en kil dan het voorgaande werk, vooral de vocalen zijn een stuk melodieuzer geworden. Het pop-gehalte is aanzienlijk verhoogd, maar dat betekent absoluut niet dat het lichtvoetig is geworden. De instrumentatie is heel rijk, meer uitgewerkt dan voorheen. Ook vind ik de dromerige en warme melancholie die over de gehele plaat ligt heerlijk. Je kunt horen dat de dames betere muzikanten zijn geworden sinds de vorige plaat. Daardoor gaat er wat spontaniteit verloren, maar de band maakt dat ruimschoots goed door vooruitgang in songwriting en gevoel voor detail.

avatar van AOVV
Deze band kende ik nog niet, maar moet zeggen dat het me erg bevalt. Niet voor één gat te vangen (pop, punk, electro, en nog wel wat invloeden) en een gastbijdrage van Alcest, blijkbaar. Past er eigenlijk wel bij, want een aantal songs, zoals die laatste twee, klinken heerlijk dromerig, zonder echt weg te driften; de spanning, en dus ook de aandacht, blijft.

Ga ik nog wel 'ns beluisteren, deze.

avatar van WesleyX16
Door Ósýnileg en Stormurinn had ik al het idee, dat dit album minder eigengereid zal zijn. Dat gebeurt wel heel vaak. Maar het album blijft gelukkig wel overeind. Er zit genoeg diepgang in. En als je er vaker naar luistert dan komen de details vanzelf naar voren. Vooral Sólstöður en de laatste 3 nummers vind ik helemaal top.

Ja ik volg ze al een tijdje en ik heb ze ook 2 jaar geleden gezien. Ik geloof dat ze toen meer bekendheid kregen.