Sufjan Stevens & Angelo De Augustine - A Beginner's Mind (2021)

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Reach Out (3:43)
  2. Lady Macbeth in Chains (3:42)
  3. Back to Oz (4:12)
  4. The Pillar of Souls (3:10)
  5. You Give Death a Bad Name (4:07)
  6. Beginner’s Mind (2:15)
  7. Olympus (3:07)
  8. Murder and Crime (3:30)
  9. (This Is) the Thing (2:48)
  10. It’s Your Own Body and Mind (2:27)
  11. Lost in the World (3:10)
  12. Fictional California (2:50)
  13. Cimmerian Shade (4:19)
  14. Lacrimae (2:07)

Ik krijg hier een Kings of Convenience gevoel bij.

Klinkt niet verkeerd.

aERodynamIC schreef:
Ik krijg hier een Kings of Convenience gevoel bij.

Klinkt niet verkeerd.

Ik krijg hier toch vooral een Sufjan Stevens gevoel bij, met Angelo De Augustine als sidekick. Maar klinkt zeker niet verkeerd idd.

Mausie schreef:

Zeker, was ook mijn gedachte. Zou wel weer eens leuk zijn, want al zijn aparte projecten doen me meestal een stuk minder.

avatar van swoon
Ik vind beide songs ook wel mooi inderdaad Toch excited voor dit

avatar van Fathead
Ik ook! De nummers deden me haast een beetje aan de kerst-ep’tjes denken.

Mausie (crew)
De volgende twee singles zijn uitgebracht:
Sufjan Stevens and Angelo De Augustine Share Two New Songs: Listen | Pitchfork

Erg mooi weer, vooral Back To Oz. Begin te vermoeden dat dit de plaat van het jaar gaat worden

avatar van Mathough
Poeh, wat een pracht weer! Dit wordt een ijzersterk album, kan bijna niet missen

avatar van remcodurez
Ik kan niet wachten. deze wordt beresterk. Carrie & Lowell niveau

Oef, dit gaat een sterk album worden!

Mausie (crew)
Cimmerian Shade is echt fenomenaal!

avatar van ArthurDZ
Ben net halverwege mijn eerste luisterbeurt en vermoedelijk gaan de fans die wat teleurgesteld waren in The Ascension en Sufjan liever op z'n Illinoise/Carrie & Lowell's horen, hier heel blij mee zijn. En hoewel ik The Ascension oprecht heel tof vond, ook ik ben dat

avatar van Niek
Ik lees met gemengde gevoelens de positieve reactie. Natuurlijk heel blij als Sufjan weer met sterk materiaal komt, maar tegelijkertijd wil ik dit gedrocht van een cover niet in mijn kast hebben staan. Dit moet wel echt het lelijkste artwork zijn ooit...

Jeve
Iemand uit mijn kring had me al eens geattendeerd op Sufjan Stevens, maar na een paar nummers dacht ik, mwa... laat maar.
Ben sinds vorig jaar en nu helemaal meer Zen, dus vanuit deze state of mind and body ga ik er komend weekend voor zitten en laat het over me heen komen.

avatar van staralfur
Niek schreef:

Ik vind het juist geweldig, zo ontzettend fout dat het weer goed wordt, ofzo

avatar van Poles Apart
De fysieke release is al weer uitgesteld helaas.

Ze zullen na het lezen van de feedback van Niek wel druk bezig zijn met het ontwerpen van een nieuwe hoes.

avatar van Edgar18
De fysieke release is al weer uitgesteld helaas.
Hoe kom je daarbij? Ik kan er zo gauw geen bericht van vinden.

Edgar18 schreef:
Hoe kom je daarbij? Ik kan er zo gauw geen bericht van vinden.

Ik zou zeggen: ga de bekende webwinkels af

Veelal 15 oktober, en de wat meer optimistische 8 oktober. Digitaal geen verandering (dus dat zou komende vrijdag wel kunnen zijn).

Zou me niet verbazen als dit komt door de release van Convocations op de 24e.

avatar van Edgar18
Ik zou zeggen: ga de bekende webwinkels af
Volgens mij was dat altijd al de planning. Ik heb nog getwijfeld om hem direct via Asthmatic Kitty te bestellen, maar daar stond toen ook al bij dat het wel even kon duren voor ie zou komen.

Je ziet steeds vaker dat vinyl pas later beschikbaar komt. De fabrieken kunnen simpelweg de vraag niet aan.

Edgar18 schreef:
Volgens mij was dat altijd al de planning.

Alle webwinkels gaven netjes 24 september aan, maar zoals tegenwoordig zo vaak verplaatsen ze het en komt eerst een mp3 versie uit. Ze kunnen de vraag zeker niet aan. Maar blijkbaar ook voor de cd-versie niet.

Rechtstreeks bestellen doe ik steeds minder. Vaak gezeur (nu weer met de nieuwe Mick Flannery.... had al lang verstuurd moeten zijn en als je dan een mail stuurt krijg je gewoon geen antwoord).

Nou moet ik in dit geval van Stevens wel zeggen dat ik het ook niet bepaald voor de hoes in een fysieke vorm wil hebben

avatar van Lura
Een van de meest populaire singer-songwriters is Sufjan Stevens, bijna alles wat hij aanraakt verandert in goud. Soms zijn zijn albums aan de experimentele kant, zoals bijvoorbeeld zijn onlangs in mei verschenen album Convocations. Zelf ben ik meer fan van de wat meer conventionelere albums als Carrie & Lowell. Zijn grote handelsmerk is natuurlijk zijn fluwelen fluisterzang. Angelo De Augustine is een muzikant die beïnvloed is door Stevens, niet zo vreemd dus dat hij deel uitmaakt van Stevens’ muzieklabel Asthmatic Kitty. A Beginner's Mind begon toen de twee naar de hut van een vriend in de staat New York vertrokken voor een songwriting-sabbatical van een maand. Terwijl ze naar een film keken om te ontspannen na elke dag werken, ontdekten ze al snel dat hun liedjes de films weerspiegelden en begonnen ze dit verband serieus te onderzoeken. De songs kwamen organisch tot stand zonder een vaste werkwijze, beide leverden willekeurige bijdrages aan de meestal op films gebaseerde songs. Daaronder bekende klassiekers als “Night of the Living Dead”, “Silence of the Lambs”, “All About Eve” en “The Thing”. In slechts twee nummers kregen ze slechts minimale hulp, de overige instrumenten werd door hun zelf ingespeeld. Ook namen ze zelf alles op en arrangeerde, mixte en produceerde ze het album. Twee songs werden reeds vrijgegeven, Olympus en Reach Out. In laatstgenoemde spelen hun honden Joku en Charlie de hoofdrol. Liefhebbers van de meer conventionelere Sufjan Stevens zullen ongetwijfeld A Beginner’s Mind stevig gaan omarmen.

avatar van supersmart
Inmiddels al 6 nummers vrijgegeven als single. Zeer de moeite waard.

avatar van Lura
supersmart schreef:
Inmiddels al 6 nummers vrijgegeven als single. Zeer de moeite waard.

Wist niet dat je ook hier actief bent, Marten.

avatar van vinylbeleving
Het is natuurlijk al gezegd, maar wat een wanstaltig gedrocht van een albumhoes. Het kost me serieus moeite om de muziek daarvan los te zien. Alsof je een heerlijke chocoladereep verpakt in een wikkel waarop een plasje kots staat afgebeeld, tja dan heb je er al geen zin meer in.
Ga het album heus een kans geven, want de reeds uitgebrachte nummers klinken erg fijn, maar de lelijkste albumhoes in jaren is wel bekend nu.

Fanboys moet je eigenlijk niet aan het woord laten wil je een objectieve mening voorgeschoteld krijgen. En ik ben een Sufjan-fanboy.

Toch is het niet zo dat ik alles wat de man uitbrengt ook enorm waardeer. Vooral met de 'zijprojecten' heb ik vaak wat meer moeite, en aanvankelijk dacht ik ook dat A Beginner’s Mind er eentje zou zijn, zeker ook omdat hij samenwerkt met Angelo De Augustine (wie?).
Totdat er aardig wat nummers naar buiten kwamen en toen wist ik al: dit gaat mooi worden. Dit is de fluisterende Sufjan met de dromerige melodieën. De Sufjan van albums als Seven Swans en Carrie & Lowell.

In principe is het niet zo dat ik enorm naar die kant hang. Ik ben ook dol op de albums waar hij meer experimenteert (The Age of Adz) of waar meer toeters en bellen te horen zijn (Illinoise). Maar soms slaat hij net even te veel door in experimenteerdrift of hanteert hij een stijl waar ik minder mee heb.

Het is dus altijd weer spannend waar Sufjan mee aan komt zetten en eerlijk gezegd ken ik geen andere artiest waar dat, ondanks jaren in de muziekbusiness, zo blijft. Elke nieuwe worp blijft een verrassing en zo ook A Beginner’s Mind, want ik heb niet alle nummers vooraf geluisterd en ik ging er maar vanuit dat dit het album zou worden waar de eerst vrijgegeven nummers richting aan gaven.

Gelukkig is dat een volmondig ja geworden. Dit is inderdaad de Sufjan van Mystery of Love en al die andere pareltjes. Een nummer als Olympus doet zelfs denken aan de kerstalbums en bij Murder and Crime ervaar ik een Elliott Smith-vibe.

Sufjan keert dus wat terug naar oude tijden en doet dat met maatje Angelo De Augustine die wat mij betreft nu niet echt een stempel drukt op dit album. Dit is op en top Sufjan en toch ook weer een beetje anders.

Veertien nummers losjes gebaseerd op films als Night of the Living Dead, Silence of the Lambs, Point Break of All about Eve.
Veertien nummers die een rustmoment vormen in woelige tijden.

Van mij mag Sufjan blijven verrassen, het lukt hem telkens weer en deze keer wederom op hoog niveau. Of spreekt hier dan toch de fanboy?!

En die hoes? Geen idee wat ze daar mee willen uitdragen. Die is gewoon afgrijselijk (of zou dat ook de bedoeling zijn?) en verwijst die regenboog soms ergens naar?!

avatar van lowieke
Wat is er mis met de hoes? Origineel als dit zie ik het zelden tegenwoordig.. of heb ik nu een beginners mind?

Mausie (crew)
Met het verhaal achter dit album, met alle films, en de single hoezen erbij vind ik het juist wel mooi artwork.