Turnstile - GLOW ON (2021)

Punk
Label: Roadrunner

1. Mystery (2:35)
  2. Blackout (2:53)
  3. Don't Play (2:13)
  4. Underwater Boi (3:04)
  5. Holiday (2:52)
  6. Humanoid / Shake It Up (1:09)
  7. Endless (1:58)
  8. Fly Again (2:31)
  9. Alien Love Call (2:56)

met Blood Orange

10. Wild Wrld (2:54)
  11. Dance-Off (2:09)
  12. New Heart Design (2:27)
  13. T.L.C. (Turnstile Love Connection) (1:42)
  14. No Surprise (0:45)
  15. Lonely Dezires (2:43)

met Blood Orange

JVT
Wat een geweldige singles al. Dit gaat weer een topper worden. Heb de band pas een tijd geleden ontdekt maar behoort meteen tot m’n favorieten.
Het nummer blackout is gisteren uitgekomen en is mischien wel de topper van de plaat, wat een heerlijk nummer. Ze blijven de lekkere riffs uit hun mouw schudden.

avatar van Mausie
Mystery was al tof, maar ik veer pas echt overeind bij Holiday. Moddervette riffs, heerlijke adrenaline trip.

avatar van Chris de Graaf
Alle tot nu toe uitgebrachte nummers van deze plaat vind ik behoorlijk geweldig. Spijtig dat de lp zo belachelijk duur is...

JVT
De reviews zijn laaiend enthousiast. Wat een knaller gaat deze worden!

JVT
Hier speelt nu Don’t play, wat een heerlijke brok energie is dit weer. En wat schudden deze jongens de lekkere riffs toch uit hun mouw.

avatar van coldwarkids
UNDERWATER BOI, haha geweldig!

JVT
Wide wrld, en new heart design genieten.

Ook de nieuwe van The bronx is uit vandaag, heerlijke dag voor de gitaar liefhebber

avatar van SilverGun
Jemig wat is dit fijn.

avatar van Mr. B
Hoe doen die gasten dit toch elke keer weer.
Het is heavy, melodieus, dansbaar, heerlijke hooks...stilzitten is geen optie!!!

JVT
Klopt volledig! Het is heavy maar het swingt als een tiet. En toch wel afwisselende nummers, eigenlijk alleen maar hoogtepunten. Fantastische plaat! Hoop dat ik deze heren ergens kan spotten op een festival volgend jaar
Ik heb er nood aan!

avatar van joko150
JVT schreef:
Ik heb er nood aan!

Live spat de energie er ook van af. Hou wel rekening met stagedivende mensen. Turnstile "Drop" in Baltimore, MD. September 1, 2019. - YouTube

avatar van bennerd
Schitterende liveband. Altijd gekkenhuis.

avatar van peterjames777
"Well, hello there!"
Eerste kennismaking met Turnstile en het is liefde op het eerste gehoor.

Onversneden Amerikaanse hardcore in de basis, met de daarbij typerende zang/geschreeuw (die overigens erg fijn is). Maar op dit album is er genoeg experimenteerdrift en zijn er vele uitstapjes. Een cowbell hier, spoken word daar, stemvervorming, een piano die ineens de zon laat schijnen in een verder stevig nummer, enzovoorts.
Het resultaat is een spannende plaat die bijzonder melodieus is maar ook bol staat van het betere beukwerk.

avatar van Tha)Sven
Man dit album is saai en inspiratieloos.

Maar toch 4,5*??

avatar van Lost
Af en toe verschijnt er eens een plaatje waardoor je denkt dat het nog goed kan komen met de gitaarmuziek…. Dit is er zo eentje…. Geniet ervan!

avatar van henrie9
Turnstile !

Jongens, wat een felle gozers die vijf van Turnstile uit Baltimore, doen werkelijk alles waar ze goesting in hebben op dit verbluffend opwindende 'GLOW ON'!

Wat namedropping voor een keertje. Nirvana, At The Drive-In, Weezer, Beastie Boys, Rage Against The Machine ... Maar vul gerust zelf verder in, op deze plaat sprokkel je vrij en eindeloos.

Nieuwe creatieve injectie in de gitaarmuziek?

Jawel en toch is 't nog altijd en eerst vinnige, agressieve hardcore. Een aantal zware kanjers van dat slag staan er dus mooi weer op, edoch, er is een serieuze grens verlegd, door de sound is een onweerstaanbaar frisse wind gaan waaien! Samen met full-speed ritmes, pompende riffs en mokerende drums gaat het vanaf nu altijd hand in hand met verrassing en ijzersterke melodie. Altijd ergens ook is er iets bestrooid met supercatchy kleurige confetti, een overlappend conversatietje, tot holle koebellen toe.

Ze dalen in 'Mystery' vredig neer uit de wolken met het eerste electronisch tirlantijntje, beuken dan groots en niet voor het laatst binnen met een regelrechte Nirvana-grungeriff en hup... volop adrenaline, headbangen en stagediven maar. Zullen dit daarna met exploderende oerkracht nog een aantal keren fraai overdoen, op 'Blackout',  op 'Don't Play' en 'Holiday'. Of op 'T.L.C. (Turnstile Love Connection)', waar ook daar links en rechts tussen de power chords wat synthy patchwork in het hardcoregeweld wordt verweven.

Maar tussenin tegelijk avonturieren ze met verrassend loungy interludia, zoals in het geestverruimende 'Underwater Boi', het even kosmische met synthetische watervalnoten opgefleurde 'Alien Love Call' (ft. Blood Orange!) of de orgelende 45 seconden van 'No Surprise'.  Die clair-obscursongs brengen wat poppy lucht in de wilde tracklist, de energieke vocals van de kronkelende frontman en de punkrockanthems. In een mum van tijd, tegen de volgende draaibeurt dus, zijn ze 'r al gewoon onmisbaar mee vergroeid.

Turnstile shakete je hier met hun ogenschijnlijke klankenchaos een heerlijk gelukzalige coctail. Turnstile, een groovy liveband die je met unieke muzikale ideeën, harmonisch vanuit de onderbuik, totaal onvoorspelbaar een nieuwe hardcore gitaarsound weet te serveren. Een even meeslepende ervaring als bij de jonge, driest rond zich heen slaande grunge-honden van toen. Dat ze hiermee ook veel vurige zieltjes  zullen winnen, tot ver buiten de moshpit! Zeg dat we 't hier geheel onder de indruk op MusicMeter gezegd hebben.

PS... Nu ook op YouTube, Turnstile's bruisende video waarop ze op 28 augustus 2021 'GLOW ON' integraal live brachten in Baltimore's Clifton Park Bandshell, voor een wildenthousiast stagedivend publiek.

henrie9 schreef:

Wat heb ik hier van genoten, bedankt voor de tip.
Dat publiek ook, vanaf de eerste seconde helemaal ontketend.
De band zelf, die ook niet bepaald stilzitten, leken wel het oog van de orkaan temidden van al die mensen op het podium.

avatar van henrie9
Zie ik op onze festivals niet gebeuren, eerlijk gezegd. Die security liep er maar wat bij voor spek en bonen.

avatar van bennerd
henrie9 schreef:
Zie ik op onze festivals niet gebeuren, eerlijk gezegd.
Ieperfest. Daar heerste de band duchtig.

Deze valt me overigens wel tegen. Zeer leuk dat ze breder gaan kijken, maar het resultaat ligt me op deze plaat niet zo goed.

avatar van Stalin
Hierbij nog een uitermate enthousiaste recensie van Leon Verdonschot over deze geweldige plaat.

Van de sfeer van machismo en geweld waar de Amerikaanse hardcore-scene in de jaren tachtig en negentig onder gebukt ging, is niets terug te voelen, van de geestdrift, energie en het engagement wel. Dit is de hardcore van, voor en door een nieuw generatie, en Turnstile is niets minder dan de redding van een genre.

henrie9 schreef:

In Nederland is stagediven en crowdsurfen zolangzamerhand bij wet verboden.
Typisch dat in een land als de U Naait Me Steeds, waar zoveel dingen juist niet mogen, dit dan ineens wel weer mag

avatar van KamikazeTme
Ik ga aankomend voorjaar naar de Turnstile Glow On tour in zowel Haarlem als Hasselt, hopelijk is het stagediven wel toegestaan dan.

avatar van Mausie
Wat. Een. Brok. Energie. 35 minuten lang wordt de ene na de andere moddervette riff op je afgevuurd. Groovy as fuck op een bedje van dreampop. Eindejaarslijstjes materiaal

avatar van Doc
Doc
Ik vind die vorige plaat toch beter. Ik weet niet zo goed waarom. Misschien ligt dat “bedje van dreampop” me net iets te zacht.