Lady Blackbird - Black Acid Soul (2021)

Jazz / Soul
Label: BMG

1. Blackbird (4:00)
  2. It's Not That Easy (2:58)
  3. Fix It (4:51)
  4. Ruler of My Heart (3:42)
  5. Nobody's Sweetheart (3:38)
  6. Collage (3:17)
  7. Five Feet Tall (3:20)
  8. Lost and Looking (4:21)
  9. It'll Never Happen Again (3:38)
  10. Beware the Stranger (4:13)
  11. Black Acid Soul (3:54)
avatar van EttaJamesBrown
Een fijne ontdekking op de zondagmiddag. Wel vervelend om te constateren dat het concert in Groningen reeds uitverkocht is. Vervelend voor mij althans.

avatar van EttaJamesBrown
Yes! Alsnog 2 kaartjes in da pocket.

avatar van Edgar18
Ah tof! Ik ga dinsdag, ben heel benieuwd.

Vanavond haar eerste optreden van de tour in Rotterdam. Ik was bang dat het op den duur wat saai zou kunnen worden, maar met een muisstil publiek, een geweldig leuke persoonlijkheid en een strot waar je u tegen zei vloog de tijd voorbij en was het alsof er nooit corona bestaan heeft.

Ik was behoorlijk onder de indruk. Dit optreden gaat gelijk een extra dimensie aan dit album geven.

avatar van Axeqlusive
Een vriend van mij tipte dit album en ik werd er direct door gegrepen. Het deed mij denken aan Nina Simone, maar dan een moderne versie met toch die hang naar het verleden.

Vanavond haar optreden in BIRD, Rotterdam gezien, voor het schokkende bedrag van 10,82 euro (Ticketswap). Zelden een tientje zo goed besteed. Het was sensationeel goed, met naast het bijna gehele album een cover van White Rabbit. Echt genoten en toen ik nog een blauw vinyl zag op Platomania deze direct besteld. Dit ga ik nog vaak terugluisteren.

Terug naar het album; een fraaie ingehouden productie, met een hoofdrol voor de stem van Marley Munroe. Zeker aan te raden voor de liefhebbers van soul/jazz. Een heerlijke plaat voor de avonduren... met een goed glas wijn of iets zwaarders.

avatar van Nr.4
Puur genieten live inderdaad. Five feet tall is live nog indrukwekkender. Fijn om zowat het hele album te horen met die schitterende stem.
Overigens, weet iemand hier hoe oud deze dame is? Dacht dat ze al wel wat ouder was, maar begon gisteren te twijfelen.

avatar van vinylbeleving
Jongens wat een feest, ik ga haar vanavond in Paradiso zien, kaartje was ook echt spotgoedkoop en volgens mij is het nog niet eens uitverkocht. Door alle enthousiaste verhalen heel veel zin in dit concert. Het album blijft echt schitterend en vertoond nog geen enkele slijtage.

vinylbeleving schreef:

En wat een magisch optreden was dat! Wat een belevenis, ik had af en toe kippenvel. Volgens mij was het uiteindelijk wel uitverkocht. Blijkbaar hebben veel mensen deze geweldige artieste inmiddels ontdekt.

Zwaagje schreef:

Ja het was geweldig! En nagenoeg stil, al blijf ik me verbazen over dat geklets tussen concerten door. Zo was er publiek achter mij dat tijdens het prachtig verstilde Fix It, het nodig vond om een dialoog aan te gaan over het heerlijke terras weer van de afgelopen dagen. Grrr, waar is m'n shotgun op zo'n moment...
Ik vond haar los van haar vocale kwaliteiten ook echt een leuk mens, en bovendien lekker theatraal. Dat maakt dat het totaalplaatje live nog boeiender is dan op het album. Wat een avond zeg!

avatar van Venceremos
Hele goede berichten! Vanavond in de leukste zaal van de Oosterpoort, heb er gewoon nóg meer zin in.

Venceremos schreef:

Ik had ook hoge verwachtingen én ik was bang dat het daardoor tegen zou vallen. Voor mij geldt dat ze die hoge verwachtingen zelfs heeft overtroffen. Ik ben ook iedere keer onder de indruk van de geluidskwaliteit in Paradiso. Altijd glashelder met een prachtig donker basgeluid.Dat scheelt ook.
Ik ga in november naar The Delines in Oosterpoort. Nog nooit geweest en ik ben benieuwd naar het geluid daar. Heel veel plezier vanavond en ik ben benieuwd wat je er van vindt. Het is wel na een goed uurtje klaar; het album en een aantal verrassende covers en dat is het dan.

Renoir schreef:
Nieuwe tourdata zijn bekendgemaakt. Maandag 31 januari 2022 in Paradiso Noord.

Dan is het qua bekendheid wel snel gegaan met deze dame. Eerst Paradiso kleine zaal, uitgesteld en verplaatst naar Paradiso Noord, om vervolgens voor een uitverkocht Paradiso te staan. Ik was verbaasd dat het zo druk was in de grote zaal; uitverkocht volgens mij. Ik hoop niet dat het gaat eindigen in de Ziggodome.

avatar van Venceremos
Gelukkig heeft de Binnenzaal (alwaar ook The Delines zullen spelen) een capaciteit van max. 300 schat ik. Bovendien een clubsfeer zonder zitplaatsen.

Zwaagje schreef:

basgeluid.Dat scheelt ook.

Een uur en een kwartier is inderdaad aan de korte kant voor een concert, maar ach voor 12 euro... het geluid was inderdaad erg goed, ook prettig dat een aantal nummers live wat meer pit kregen door een wat stevigere ritmesectie.
The Delines ben ik ook wel benieuwd naar live, mocht dat een aanrader zijn!

avatar van Mssr Renard
Ik kom nu pas aan deze plaat toe. Is het niet vreselijk dat er zoveel releases zijn dezer dagen, dat je soms al je tijd zit te verdoen aan middelmatigheid en de echte meesterwerken maar blijven liggen. Ik had hier veel eerder aan moeten beginnen. Maar uiteindelijk is het nooit te laat om een goede plaat te ontdekken.

Dit is dan ook wel ene bescheiden meesterwerk hoor. Prachtig gezongen en ook ontzettend mooi muzikaal ondersteund. De lp is vast waarschijnlijk niet meer te betalen nu.

Ik vind het wel verfrissend eindelijk weer eens een reactie bij een plaat te plaatsen waar al discussies gaande zijn. Al zou ik deze plaat nu ook weer niet mainstream noemen, populair is ie wel volgens mij.

avatar van Silky & Smooth
Mssr Renard schreef:
De lp is vast waarschijnlijk niet meer te betalen nu.

De prijzen zijn redelijk hetzelfde gebleven (al weet ik uiteraard niet wat jij 'niet te betalen' vindt).

Silky & Smooth schreef:

Wat mij is opgevallen de afgelopen 5 jaar, is dat als je bij bandcamp-artiesten te laat bent, de lp's al snel door priceflippers zijn opgekocht en je al gauw rond de 100 euro moet betalen. Veel bandcamp-artiesten verkopen om die reden vaak maar 1 lp per afnemer. Maar toch, liegen de prijzen er niet om.

Nu kan het ook zo zijn, dat Lady Blackbird en co. deze reeds hebben re-issued, en dat deze gewoon nog te krijgen is.

avatar van Mjuman
Mssr Renard schreef:

Eerst google'n en dan pas miepen - bij jpc.de sinds januari, en nu nog steeds 23,-

avatar van Mssr Renard
Ik vind dat geen leuke reactie.

Lady Blackbird promoot haar muziek via Bandcamp, dus steun ik haar graag zo. Dat levert de artiest het meeste op. Ik zag de lp daar nog verkrijgbaar is, dus hoeft het niet via een priceflipper. De reissue heeft een andere hoes zag ik trouwens op Discogs.

avatar van Mssr Renard
Halve punt erbij. Samen met de nieuwe Tedeschi Trucks Band-plast, misschien wel het beste muziekwerk van de afgelopen jaren.

avatar van Mssr Renard
Ik heb bij een aantal songs bij haar stem een kleine associatie met Mike Farris. Hoort iemand anders dit ook?

avatar van Broem
Wat een album is dit toch he. Klassieker in wording. Volle mep krijgt ie alsnog. I luv it.

avatar van Lura
Broem schreef:
Toevallig van de week ook weer eens gedraaid, prachtplaat!