Lady Blackbird - Black Acid Soul (2021)

Jazz / Soul
Label: BMG

1. Blackbird (4:00)
  2. It's Not That Easy (2:58)
  3. Fix It (4:51)
  4. Ruler of My Heart (3:42)
  5. Nobody's Sweetheart (3:38)
  6. Collage (3:17)
  7. Five Feet Tall (3:20)
  8. Lost and Looking (4:21)
  9. It'll Never Happen Again (3:38)
  10. Beware the Stranger (4:13)
  11. Black Acid Soul (3:54)
  12. Did Somebody Make a Fool Out of You * (4:51)
  13. I Am What I Am * (4:43)
  14. Woman [Single Version] * (3:13)
  15. Feel It Comin [Single Version] * (3:25)
  16. Baby I Just Don't * (3:26)
  17. Beware the Stranger [Chris Seefried Remix] [Edit] * (3:46)
  18. Collage [Greg Foat Remix] * (4:02)
  19. Blackbird [Emma-Jean Thackray Remix] * (4:23)
  20. Lost and Looking [Colleen 'Cosmo' Murphy Cosmodelica Remix] [Edit] * (3:42)
  21. Collage [Bruise Remix] [Edit] * (3:42)
  22. Beware the Stranger [Gil Cang Tuff Scout Remix] * (4:18)
avatar van Lura
Reeds een gepokt en gemazelde zangeres is Lady Blackbird (aka Marley Munroe) afkomstig uit Los Angeles. Toch is Black Acid Soul pas haar overdonderende debuutalbum. Haar artiestennaam onttrok ze aan de song Blackbird van haar grootste voorbeeld Nina Simone. Simone schreef het in 1963 op het hoogtepunt van de strijd voor burgerrechten van Afro-Amerikanen. Blackbird was de eerste single die Lady Blackbird vorig jaar op 27 mei uitbracht. Het nummer blijkt nog steeds pijnlijk actueel te zijn, want het verscheen twee dagen na de geruchtmakende dood op George Floyd. Haar invloeden zijn overigens vrij divers. Van Billie Holiday, Gladys Knight, Tina Turner en Chaka Khan, tot aan Whitney Houston en Grace Jones. Laatstgenoemde ligt voor de hand want ze is net zo eigenzinnig en extravagant. Het album werd opgenomen in de legendarische Studio B (Prince’s Room) en voortreffelijk geproduceerd door Chris Seefried. Haar eigenzinnigheid blijkt uit de regelmatig niet voor de handliggende songkeuzes. Zoals bijvoorbeeld It’ll Never Happen Again van Tim Hardin, afkomstig van diens legendarische debuutalbum. En live coverde ze bijvoorbeeld ook al Tom Petty’s Angel Dream. Lady Blackbird beschikt over de gave om songs van anderen volledig naar zich toe te trekken. Ook legt ze vaak haar hele ziel en zaligheid in de vertolkingen. Maar ook in ingetogen songs als het schitterende Fix It komt haar veelzijdige stem volledig tot zijn recht. Overigens had ik bij dit liedje meteen associaties met het vroege werk van Laura Nyro. Ze wordt omringd door uitstekende begeleiders, die de songs sober en inventief inkleuren, waardoor haar stem nog beter tot zijn recht komt. Helaas zal het album alleen digitaal en op vinyl verkrijgbaar zijn. Het indrukwekkende Black Acid Soul behoort tot de meest relevante releases van 2021.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lady Blackbird - Black Acid Soul - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Lady Blackbird - Black Acid Soul
Lady Blackbird imponeert op haar debuutalbum Black Acid Soul met een uiterst subtiele maar zeer trefzekere instrumentatie en met een fabelachtige stem, die je stevig bij de strot grijpt

Black Acid Soul is mijn eerste kennismaking met de muziek van Marley Munroe, de vrouw achter Lady Blackbird. Het is een kennismaking die heel veel indruk heeft gemaakt, want wat is de muzikante uit Los Angeles een geweldige zangeres. Met veel precisie en gevoel tilt de Amerikaanse muzikante de ene na de andere song naar een hoger plan en is kippenvel verzekerd. Het is een stem die alle ruimte verdient en ook krijgt in een subtiele maar zeer smaakvolle jazzy instrumentatie, waarin het pianospel van Miles Davis pianist Deron Johnson domineert. Het levert een album op dat 60 jaar oud had kunnen zijn, maar dat ook in 2021 een onuitwisbare indruk maakt.

Black Acid Soul is het debuutalbum van Lady Blackbird, het alter ego van de uit Los Angeles afkomstige muzikante Marley Munroe. Mijn eerste kennismaking met de muziek van Lady Blackbird is pas een paar dagen oud en ik ben nog aan het bijkomen van de enorme indruk die het album heeft gemaakt bij de eerste beluisteringen. Black Acid Soul was al na een paar noten goed voor kippenvel en dat kippenvel is niet meer verdwenen bij beluistering van de muziek van Lady Blackbird.

Dat dankt Black Acid Soul vooral aan de fenomenale zang van de Amerikaanse muzikante. Marley Munroe beschikt over een geweldige soulstem vol gevoel en doorleving. Het is een stem die uit de voeten kan met broeierige soul, maar ook met intieme jazz. Marley Munroe klinkt totaal anders dan de soulzangeressen van het moment, want op Black Acid Soul hoor je een oude ziel aan het werk.

Denk aan Billie Holiday, Etta James en Nina Simone, om direct drie van de allergrootsten te noemen. Laatstgenoemde duikt direct op als relevant vergelijkingsmateriaal in de openingstrack van het album, Lady Blackbird’s versie van Nina Simone’s Blackbird. Het is een van een aantal covers op het album, dat ook een aantal eigen tracks bevat.

Marley Munroe beschikt zoals gezegd over een imposant stemgeluid, maar ze zingt ook met veel precisie, waardoor iedere noot raak is. Het is een stem die hier en daar ook wordt vergeleken met die van Amy Winehouse, maar persoonlijk vind ik de stem van Marley Munroe een stuk beter, gevoeliger en doorleefder.

In de zang op het album is echt iedere noot raak en komt ook iedere noot binnen, maar ook de instrumentatie op en productie van het album zijn van een bijzondere schoonheid. Black Acid Soul is geproduceerd door Grammy winnaar Chris Seefried, die met de productie van het debuut van Lady Blackbird een intiem kunststukje aflevert.

De instrumentatie is al even mooi en wordt voor een belangrijk deel bepaald door Deron Johnson, die jaren met Miles Davis speelde en op het album tekent voor fraai jazzy pianobijdragen en hier en daar een mellotron. De piano wordt vooral begeleid door een subtiel en jazzy spelende ritmesectie, hier en daar een gitaar en eenmaal een trompet.

Het is een uiterst sobere, maar zeer smaakvolle instrumentatie, die perfect past bij de imponerende stem van Marley Monroe. Door de instrumentatie ademt het album de sfeer van jazzalbums en soulalbums uit de jaren 50, 60 en 70, maar Blackbird kan ook concurreren met de jazzy soul van het moment.

Zeker laat op de avond doet Black Acid Soul van Lady Blackbird wonderen. Iedere toetsaanslag op de piano is raak en iedere noot uit de soulvolle strot van de Amerikaanse muzikante komt aan. Ik ben normaal gesproken helemaal niet zo gek op dit soort muziek, maar het debuut van Lady Blackbird grijpt me keer op keer direct bij de eerste noten bij de strot en laat niet meer los.

Het is niet zo gek dat Marley Munroe een grote toekomst wordt voorspeld als soulzangeres, maar met de jazzy klanken op haar debuutalbum, zal ze voor de gemiddelde liefhebber van moderne soulmuziek toch wat teveel in een niche opereren. Ook als je normaal gesproken niet bent te porren voor dit soort muziek, zou ik Black Acid Soul echter zeker eens ondergaan. Grote kans dat je als een blok valt voor dit bijzonder indrukwekkende album. Erwin Zijleman

avatar van Venceremos
Best een aardige zangeres maar zó hemeltergend saai. Alles op 1 tempo en veel min of meer bekende melodieën.
Bij de eerste song kreeg ik associaties met Melanie De Biasio maar die weet je wél bij de lurven te grijpen.

avatar van Reijersen
Er zijn soms van die stemmen die je bij de eerste noten helemaal oppakken en niet meer los laten. Als we het dan hebben over de jazz/soul combinatie dan denk ik aan een José James of een Zara McFarlane en het begint er toch sterk op de lijken dat we daar Lady Blackbird aan toe kunnen gaan voegen. Want wauw wat een stem, meteen al bij opener Blackbird. Warmte, diepte en een beetje wat van Nina Simone. Verder een vrij ingetogen instrumentatie en een duister sfeertje. En die prachtige stem laat je nummer na nummer niet meer los. Wat een kracht, pracht en beleving wordt er door Lady Blackbird in die stem gelegd. De begeleiding is dan weer ingetogen met een mooie piano zoals op Fix It, of het wringt wat meer zoals op Ruler of My Heart. Iets meer tempo en afwisseling op Collage of meer sfeer door de backings op Beware the Stranger. Op de titeltrack zijn de toetsen wat irritant, maar alles is dus die stem. Wat.Een.Prachtige.Stem.

avatar van Zwaagje
Venceremos schreef:
Hele goede berichten! Vanavond in de leukste zaal van de Oosterpoort, heb er gewoon nóg meer zin in.

Ik had ook hoge verwachtingen én ik was bang dat het daardoor tegen zou vallen. Voor mij geldt dat ze die hoge verwachtingen zelfs heeft overtroffen. Ik ben ook iedere keer onder de indruk van de geluidskwaliteit in Paradiso. Altijd glashelder met een prachtig donker basgeluid.Dat scheelt ook.
Ik ga in november naar The Delines in Oosterpoort. Nog nooit geweest en ik ben benieuwd naar het geluid daar. Heel veel plezier vanavond en ik ben benieuwd wat je er van vindt. Het is wel na een goed uurtje klaar; het album en een aantal verrassende covers en dat is het dan.

avatar van thelion
Het gebeurt bij mij maar zelden dat mijn waardering voor een album stijgt als er bonus materiaal aan toegevoegd word.
De Deluxe versie van Black Acid Soul is de uitzondering op de regel. Het "normale" album was al een van de betere van de afgelopen jaren (beste album uit 2021), maar door de extra nummers is het bijna een instant klassieker en wellicht zelfs een klassieker (Time wil Tell).
Het bonus materiaal voegt echt iets toe een aantal nieuwe nummers waarvan er ook wat meer uptempo zijn (Woman [Single Version] en Feel It Comin [Single Version] als mede de remixen dit wat meer "pit" hebben als de originele versies.
Nu dus 5*