Charles Manson - Lie: The Love and Terror Cult (1970)

Country / Rock
Label: Awareness

1. Look at Your Game Girl (2:02)
  2. Ego (2:28)
  3. Mechanical Man (3:17)
  4. People Say I'm No Good (3:19)
  5. Home Is Where You're Happy (1:28)
  6. Arkansas (3:05)
  7. I'll Never Say Never to Always (0:39)
  8. Garbage Dump (2:34)
  9. Don't Do Anything Illegal (2:52)
  10. Sick City (1:36)
  11. Cease to Exist (2:12)
  12. Big Iron Door (1:09)
  13. I Once Knew a Man (2:35)
  14. Eyes of a Dreamer (2:36)
Best wel aardige country van de man zelf. De teksten zijn lachen en zo nu en dan hoor je wat chicks hippietaal uitkramen. De opnames zijn niet al te best, maar dat verhoogd de curiositeitswaarde van het album. Oorspronkelijk getiteld "Lie".

Niet te oordelen op wat de man later allemaal heeft uitgespookt, staan hier toch zeker wat juweeltjes op. Achteraf zijn de teksten van People Say I'm No Good en Don't Do Anything Illegal nogal dubieus.
En helaas is er nog een digitale remaster van verschenen, waardoor het allemaal wat lo-fi klinkt. Maar toch erg fraai voor liefhebbers van singer/songwriters en curiositeiten.

het gaat door merg en been. maar ik kan er niet te lang naar luisteren. 3

Charles Manson
hahahaha, wat een slechte muziek!

Devlab
Ik heb deze cd een week of 2 geleden gekocht maar luister m nog bijna iedere dag! op een of andere manier maakt charlie's muziek erg veel indruk op me. favoriete nummers Garbage Dump, Eyes of a Dreamer en Look at Your Gain Girl. 4 sterren

Charles Manson schreef:
hahahaha, wat een slechte muziek!

Tsja, blijf dit soort releases toch heel erg dubieus vinden en alleen daarom al koop ik dit niet. Ik ben niet geïnterresseert in de vruchten van een artiest die te boek staat als een moordzuchtige gevaarlijke gek met een messias-syndroom.

bladwijzer
Dit soort mensen moet je negeren, zou me een worst zijn of het goed of niet is, elke stem is er een te veel, zo loont misdaad.

Harald
Zieke muziek van een zieke man. Ik heb wel die plaat jaaren geleden gekocht om via zijn lyrik achter te komen wat zijn motivatie was maar dit komt uit zijn lyric niet naar boven. Een stem hiervoor geven? ....count me out!

bladwijzer schreef:

Alhoewel ik hier nog nooit iets van gehoord heb, was ik vroeger toch wel geïnteresseerd in de figuur Manson. Trent Reznor nam zijn Downward Spiral ook op in het huis waarin Sharon Tate door Manson en de zijnen vermoord werd, wat ik ook behoorlijk dubieus vind, maar het geeft de muziek wel een gigantische dosis authenticiteitswaarde mee.

Ik kan me ook wel voorstellen dat je dan zo'n plaat als deze wil horen om zo wellicht een kijkje in 's mans ziel te nemen.

avatar van doornappel
Staan een paar erg lekkere nummertjes op zoals Mehanical Man, People Say I'm No Good, Garbage Dump en Sick City.

Toch bizar hoe zoiets liefdevols en prachtigs als LSD ook dit zwarte hoofdstuk aan zich toegeschreven krijgt. Stoute Manson

Harald
Ik ga maar ervan uit dat je echt niet weet van wie deze leekere nummertjes zijn en wie deze stoute Manson is. Hier even een wikipedia bericht die absoluut juist is:

"In de nacht van 9 augustus 1969 drongen leden van de zogenaamde Mansonfamilie het huis binnen van actrice Sharon Tate. Tate, die acht maanden zwanger was van Roman PolaƄski werd samen met enkele aanwezige vrienden op brute wijze vermoord. Kort daarvoor was ook al de 18-jarige Steve Parent doodgeschoten die net het terrein van Sharon Tate verliet en daarbij toevallig de indringers had gezien.

Een dag later werden de zakenman Leno La Bianca en zijn vrouw in hun huis vermoord door de groep van Manson. Hoewel er geen verband was tussen de slachtoffers, werden de moorden in dezelfde rechtszaak behandeld. De "Mansonfamilie" werd overigens ook van andere moorden verdacht.

In maart 1970 kwam Manson met een muziekalbum uit (Lie), dat hij uitbracht om zijn verdediging te kunnen betalen."

avatar van kaztor
Ach, face it: Eigenlijk is dit gewoon rotzooi van iemand die totaal geen aandacht verdient.

(oeps!)

Harald
Je hebt absoluut gelijk. Ik heb het ook alleen geschreven voor users die het misschien echt niet weten.

avatar van Toon1
Wit randje boven aan de hoes

max en joep
de hele affaire Manson is gewoon donders interessant.
ik ben er mateloos in geinteresseerd.

de muziek is wel gewoon slecht.

handsome_devil
Saaie muziek wel ja.

max en joep
ja, en gewoon ronduit slecht.

Trouwens, voor diegene die de hele zaak Manson interessant vind:
The Manson Family (2003) van regisseur Jim van Bebber vond ik erg goed.
Ik heb vele filmpjes van Manson op youtube bekeken en de acteur in die film doet hem erg goed na.

avatar van Toon1
handsome_devil schreef:
Saaie muziek wel ja.

Ja saaie plaat 2.5*

Father McKenzie
bladwijzer schreef:

Geheel akkoord, een monster als deze, die in koelen bloede mensen heeft vermoord voor de fun, moet geen kans krijgen om een plaat te maken!

Donny Tourette
Wat een onzin joh, laat die man gewoon lekker zijn liedjes opnemen.

Father McKenzie schreef:

Manson heeft zelf nooit iemand vermoord.
En deze plaat is opgenomen toen hij nog vrij was.

avatar van starsailor
is dit de broer van Marilyn?

Donny Tourette
Ja, maar dan met ringbaardje.

Charles Manson rules!!!!

avatar van bennerd
starsailor schreef:
is dit de broer van Marilyn?

Marilyn is de zus van dit heerschap ja.

avatar van douwens
max en joep schreef:

Manson heeft zelf nooit iemand vermoord.
En deze plaat is opgenomen toen hij nog vrij was.

Hij heeft die hippies wel aangezet tot het plegen van die moorden op die actrice en die zakenlui. Ik bedoel, Hitler heeft ook niet al die vele miljoenen mensen zelf vermoord! De moorden zijn wel uit zijn naam gepleegd.
Deze plaat is zoals eerder vermeld opgenomen om zijn proces te financieren, dat wil zeggen dat de moorden toen dus ook al gepleegd waren.

avatar van T91
T91
Naar aanleiding van Van der Heijdens boek 'Het schervengericht' heb ik me wat meer verdiept in Charles Manson en zijn muziek. Wat een zieke vent die Charlie! Maar ben toch wel benieuwd wat voor muziek dit nou zou zijn..

T91 schreef:
Maar ben toch wel benieuwd wat voor muziek dit nou zou zijn..

Een zooi lamme hippieshit van een doorgetripte maniak.

Volgens mij moet het eerste nummer 'Look At Your GAME Girl' zijn ipv 'gain'.

EDIT: Is al aangepast.

avatar van Poles Apart
Ook Beach Boy Dennis Wilson belandde op een gegeven moment (1968) in de klauwen van Manson. Manson hoopte via the Beach Boys (en Terry Melcher) een platencontract te krijgen en hij liet ze wat nummers horen.

Toen Wilson toestemming vroeg om "Cease To Exist" voor de band te mogen gebruiken was Manson vereerd, op één voorwaarde: de oorspronkelijke tekst moest gebruikt worden. Toen Manson er echter achterkwam dat de band het nummer met aangepaste tekst en arrangement op de plaat zette, als "Never Learn Not To Love" (de B-kant van de single "Bluebirds Over The Mountain"), was hij op z'n zachtst gezegd 'not amused', en volgde de ene na de andere bedreiging aan het adres van Wilson.