Charles Manson - Lie: The Love and Terror Cult (1970)

Country / Rock
Label: Awareness

1. Look at Your Game Girl (2:02)
  2. Ego (2:28)
  3. Mechanical Man (3:17)
  4. People Say I'm No Good (3:19)
  5. Home Is Where You're Happy (1:28)
  6. Arkansas (3:05)
  7. I'll Never Say Never to Always (0:39)
  8. Garbage Dump (2:34)
  9. Don't Do Anything Illegal (2:52)
  10. Sick City (1:36)
  11. Cease to Exist (2:12)
  12. Big Iron Door (1:09)
  13. I Once Knew a Man (2:35)
  14. Eyes of a Dreamer (2:36)
avatar van BeatHoven
Erg onschuldig, een beetje te onschuldig. Het is bijna onmogelijk om de moorden buiten beschouwing te laten.
Wat opvalt is dat Manson toch al behoorlijk aan de drugs zat. Muzikaal stelt het weinig voor, hoewel ik aardig verrast was door het sixties-karakter. Zo slecht is het niet, alleen ongepolijst. Met een betere productie zou het nog een leven als "gemiddeld op drugs geïnspireerd folkwerk" kunnen geleid hebben. Het is wel interessant om het te horen en min of meer van historisch belang. Tijdens de sixties mocht alles. De deuren van je buren stonden open en iedereen kon vrij binnen of buiten lopen. Na de Tate/LaBianca-moorden sloot men zijn voordeuren, en decorontwerper Richard Sylbert zei sarcastisch dat hij alle toiletten in Beverly Hills hoorde doorspoelen.
Ik zie het als een ironisch werk, met ironische liedjes zoals People Say I'm Good en Don't Do Anything Illegal. Maar bovenal is het ziekelijk en kondigt het pure waanzin aan. In Sick City zingt hij: 'Got to put an end to this restless misery/I'm just one of those restless people.' Dat idee heeft hij doorgedreven. Manson wilde slagen in zijn missie of sterven.