Ross from Friends - Tread (2021)

Electronic / Dance
Label: Brainfeeder

1. The Daisy (5:38)
  2. Love Divide (4:29)
  3. Revellers (6:53)
  4. A Brand New Start (2:35)
  5. XXX Olympiad (5:11)
  6. Grub (4:28)
  7. Spatter / Splatter (4:16)
  8. Morning Sun in a Dusty Room (3:08)
  9. Run (6:10)
  10. Life in a Mind (5:03)
  11. Thresho_1.0 (4:01)
  12. Thresho_1.1 (0:33)
avatar van Mausie
Mausie (crew)
The Daisy is echt fabelachtig mooi. Weer iets heel anders dan recente klapper Burner.

avatar van remcodurez
Inderdaad, wat een eerste single. Ik was na twee luisterbeurten al helemaal verkocht in tegenstelling tot Burner die toen hij eens binnenkwam, HARD binnenkwam.
De bijhorende clip van 'The Daisy' is ook de moeite.: Ross From Friends - 'The Daisy' (Official Video) - YouTube

Ik kan niet wachten op het volledige album. Een van de meeste interessante artiesten op het moment voor mij.

avatar van -SprayIt-
Sinds het uitkomen al verliefd op zijn vorige album, dus kijk hier erg naar uit!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ross goes Four Tet, lijkt het? Ik vind het helemaal prima.

avatar van sj0n88
Mausie schreef:

Wat zeg jij toch ontzettend vaak hele verstandige dingen op dit forum, Mausie. Wat een briljant nummer is The Daisy. Enorm hyped voor dit album.

avatar van remcodurez
Ik dacht zeker de eerste te zijn met stemmen, maar blijkbaar was iemand me toch al voor, straf als je weet dat hij deze nacht pas uitgekomen is.

Zelf heb ik het album nu 2 keer volledig beluisterd. één keer wat meer op de achtergrond tijdens het werken en één maal geconcentreerder onderweg in de wagen. Mijn torenhoge verwachtingen zijn reeds grotendeels ingelost.
Je herkent wel de typische patronen effecten in elk nummer waar Felix ondertussen bekend voor staat, maar het blijft een unieke sound die het allemaal heel spannend maakt.

Uitschieters naast het reeds prachtige Daisy zijn de vooral melodieuze nummers:
-Run -->doet me denken aan het laatste album van Tourist
-Thresho_1.0 --> Aphex Twin op zijn mooist

Nu toch al een 3,5*, maar ik vermoed dat deze wel minstens 4* wordt

Poa
Eerste indruk: heel toegankelijk en makkelijk in het oor liggend album, maar tegelijkertijd ook niet echt bijzonder of creatief.

avatar van -SprayIt-
Fikse teleurstelling, want het vorige album is een uiterst creatief topproduct wat mij betreft. De sound op dit album heb ik inmiddels wel heel veel gehoord en is weinig onderscheidend en zelfs wat saai. Ik twijfel wat tussen 3* en 3,5*, het kwartje valt nu nog de goede kant op.

avatar van Rain King
-SprayIt- schreef:

mee eens, en het album is ook nog eens veel te lang

avatar van Bert_Kr
Dit album kreeg in de Volkskrant 5 sterren, dus ik was heel benieuwd. Na 5 a 6 keer luisteren raakt de muziek mij nog niet. Vraag me af of daar verandering in komt? De vocalensamples zijn saai en heel erg repetitief. De tegendraadse ritmes bestaan al sinds drum 'n bass populair werd ergens in de jaren 90. De tingeltjes zijn wel leuk. De arrangementen raken nergens echte emoties, wat mij doet twijfelen aan de compositorische vaardigheden van de maker.

Bert_Kr schreef:

Probeer zijn voorganger vooral, deze maker heeft echt wel wat in petto!

avatar van AdRock
Wel bijzonder dat bijv. Volkskrant en enkele muziekwebsites hier hele hoge waarderingen tegen aan gooien, maar deze op MuMe (vooralsnog) vrij matig scoort.

Heb hem nu een aantal keer beluisterd, en ja, het is toch wel wat anders dan Family Portrait. Maar ik vind hem toch wel erg lekker klinken. Vooral tijdens een nachtelijke autorit op de snelweg deed hij het erg goed. Misschien dat die ervaring wel meespeelt bij mijn beoordeling vooralsnog. We gaan zien hoe deze zich in de komende tijd ontwikkelt.

avatar van remcodurez
Vandaag nog een keer opgezet. Waar "Family Portrait" nog een zeer goeie slaapkamerproductie bleek te zijn, is dit album toch van een hogere productiewaarde.

Is dit album origineler?: nee, het eerste album was een compilatie (minder album) van het ruwe talent dat Felix bezit. De jonge, energieke, ik maak nummers voor mezelf en mijn vrienden-attitude. Kijk maar eens naar zijn liveshows van het eerste album. Met 3 vrienden muziek maken. Dit nieuwe album blijft in de undergroundsfeer hangen, maar de lo-fi heeft plaats gemaakt voor hi-fi

Is dit album beter/slechter?: Moeilijk te zeggen. Daarvoor moet ik het nog vaker luisteren. Enkele zaken die ik wel reeds kan zeggen.
-albumsfeer is meer aanwezig, maar er zijn betere elektronische albums op dat vlak. Veel populairdere elektronische artiesten hebben hier last van. Dit genre komt vaker sterkter tot zijn recht in Ep's ipv Lp's
-Arrangementen en melodieën lijken sterk beïnvloed door het werk van Richard David James (Aphex Twin).
-De vocalen (A Brand New Start, Life in A Mind) vind ik minder passen op het album. Deze hadden subtieler gemogen.
-'Grub' is een groeier , leek eerst meer een background nummer, maar lijkt een van de sterkere nummers te worden. Leunt misschien ook het meest aan tegen zijn vorig werk.

Bert_Kr schreef:

Ik denk dat je met de verkeerde verwachtingen/achtergrond dit album luistert als ik je verwijzingen naar Drum 'n Bass zie. Behalve het feit dat beide zaken elektronische muziek zijn, heeft het niets met elkaar te maken. Dit album zou je meer vanuit de lo-fi house revival moeten zien dewelke een 5jaar geleden populair werd. En verder terug naar de eind '80, begin jaren '90, met underground rave/techno/ elektronica / trance artiesten zoals. Aphex Twin, 808 State, Orbital,...
De arrangementen daarin tegen zijn in zijn soort juist van zeer hoge kwaliteit. Hij wordt in dit genre zeer hoog aangezien. Waar Dj Seinfeld met zijn laatste album toch een beetje door de mand viel (mijn mening), lijkt Ross From Friends toch zijn kwaliteit naast de eerdere Lo-Fi-Hype te bevestigen.

avatar van Bert_Kr
remcodurez schreef:

Ik luister nooit drum m bass maar herken het ritme wel Van Orbital (ijzersterk) had ik toendertijd diverse albums waar ik veel plezier aan had, maar ik kan deze muziek daar echt niet mee in verband brengen. Dat het razendknap in elkaar zit kan ik wel horen maar evengoed mis ik de ziel/ een warm kloppend hart.

avatar van Noere
Tja hij heeft er aardig op los zitten knutselen en het klinkt allemaal best fraai door de koptelefoon, maar de echt goede ideeën zijn na twee nummers wel een beetje op en er komt maar weinig van binnen. Zo'n Thresho 1.0 is toch ook niet veel meer dan een flauwe RDJ rip off..? Maar goed, de Grote Volkskrant geeft 5 sterren dus het stemgemiddelde zal nog wel wat stijgen hier op mume..

avatar van sj0n88
Op basis van single 'The Daisy' had ik toch hele andere verwachtingen van dit album. Ik vind het tot nu toe dan ook vrij zware kost en betwijfel of het nog gaat klikken tussen mij en deze plaat. De tijd zal het leren.

avatar van overmars89
Ik vind het dusver wel een heel fijn album. Ik heb alleen af en toe wel wat moeite met de "pacing" van het album. De meer abstracte ambient aan het eind van het album weet ik nog niet zo goed te plaatsen.

Al met al wel weer een heel fijn album net als zijn voorganger. Al vind ik eigenlijk dat Ross op zijn albums nooit het niveau van zijn EP's weet te halen .