Muriel Grossmann - Union (2021)

geen stemmen

4. African Dance (6:13)
  5. Union (8:20)
  • vanaf dinsdag 2 november te koop
avatar van Mssr Renard
Volgens mij haar eerste plaathoes zonder modern artwork, maar wat maakt dat uit. Ik ben gek op haar voorgaande werk, dus deze zal ongetwijfeld mij ook smaken.

Wederom een plaat die in november gaat uitkomen, waarmee ik vermoed dat die maand een vloedgolf aan platen gaat opleveren.

avatar van Sandokan-veld
Mmm, ik heb haar vorige plaat Quiet Earth (2020) op vinyl, en dan is de hoes ook een foto van de artiest. Alleen de cd-versie heeft de moderne kunst-voorkant. Zou met dit album ook zoiets aan de hand kunnen zijn?
Dat was trouwens een redelijk geweldig album, dat nieuwsgierig maakt naar deze release!

Sandokan-veld schreef:

Ik heb al haar werk (tot nu toe) tot mij laten komen, via Bandcamp. Dus ik heb de alleen de moderne art gezien.

Jammer dat dat niet op de Vinyl-hoezen terugkomt. Ik zit trouwens op discogs te kijken en ik vind het Quiet Earth-artwork op vinyl ook wel okay hoor. Op de achterkant komt dan wel weer wat moderne art terug. Golden Rule en Reverence hebben ook een foto van Muriel op de voorkant. Nou ja, ik dwaal af.

We merken wel in wat voor formaten met welk artwork er op ons afkomt.

avatar van Brunniepoo
Ha, dat is weer een plaat om naar uit te kijken. En ik zie ook nog eens op haar site staan dat ze in januari in Leiden optreedt (al staan er nog geen bijzonderheden).

Brunniepoo schreef:

Houd je hart maar vast. In november komt een hele stroom aan gave jazz/fusion releases op ons af.
Tel daar dan maar de optredens die gaan komen bij op, en de gespaarde centen van afgelopen 1,5 jaar zijn weg.

Sandokan-veld schreef:

Volgens mij heb je daar gelijk in. De cd's brengt Muriel zelf uit op het label Dreamlandrecords en die hebben allemaal een schilderij als albumhoes (die heeft ze overigens ook allemaal zelf geschilderd). De lp's komen uit op RR Gems, een label van twee jazzliefhebbers uit Estland, die van hun hobby (samen naar jazz luisteren) hun werk maakten (samen jazz uitbrengen). Voor het vinyl is er om de één of andere reden gekozen om voor afwijkende hoezen te kiezen, met een foto van Muriel erop (Golden Rule, Reverence, Quiet Earth). Dit album vormt daar geen uitzondering op. Overigens zal RR Gems ook een ouder album op vinyl uitbrengen, namelijk Natural Time. Mogelijk dat dat album wel de oorspronkelijke moderne kunsthoes krijgt, ik heb tenminste nog geen alternatieve hoes voorbij zien komen.

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze en haar voorgaande plaat samen met Natural Time besteld op vinyl, rechtstreeks bij RR Gems. Nu is het afwachten op het arriveren. Tot die tijd maar fijn via Bandcamp en eventueel Spotify haar werk streamen. Het is zo een heerlijke muziek.

avatar van Choconas
Erg fijn om alweer zoveel enthousiasme te zien bij een album van Muriel Grossmann! Dit album is trouwens wel een beetje een vreemde eend in de bijt. RR Gems, het platenlabel uit Estland, wilde oorspronkelijk eigenlijk een live-album met Muriel Grossmann opnemen en uitbrengen. De Estse vrienden zijn dan ook in de vroege herfst van 2019 naar de Balearen afgereisd om Muriel te volgen tijdens haar tour aldaar. Daadwerkelijk live-opnamen maken bleek echter niet mogelijk. Als alternatief werd toen besloten om voor twee dagen een opnamestudio af te huren op Mallorca (Caja Del Ruido), om als het ware de liveset in de studio op te nemen. Dit is overigens niet de studio waar Muriel normaal gesproken haar platen opneemt, die staat namelijk op Ibiza (Dreamlandrecords Studios), het eiland waar ze ook woont.

Wat deze opnamen bij voorbaat al bijzonder maakt, is dat de bassiste, Gina Schwarz, er niet bij kon zijn. Haar rol wordt (deels) ingevuld door Llorenç Barceló, de organist die de Hammond B3 bespeelde die reeds in de studio stond. Verder maken vaste gitarist Radomir Milojkovic en drummer Uros Stamenkovic ook weer deel uit van dit kwartet. Aangezien het viertal een liveset speelt, is het ook niet zo vreemd dat we de vijf nummers op dit album al op eerder uitgebrachte studioalbums hebben kunnen horen. Happiness en African Dance kunnen we terugvinden op Natural Time, Traneing In staat op Golden Rule en Sundown en het titelnummer staan op Reverence. Ik begrijp uit de begeleidende tekst echter dat de nummers op dit album wel in meerdere opzichten afwijken van de originele versies, net zoals dat tijdens een concert vaak het geval is (nog afgezien van het gegeven dat de bassiste dus niet meespeelt en de organist juist wel). Voor wat betreft de nummers die ook op Reverence staan: deze waren ten tijde van deze opnamen nog niet uitgebracht, dus de versies die we hier horen, zijn tot dan toe alleen nog maar live ten gehore gebracht.

We zullen nog een paar weken moet wachten om het eindresultaat in zijn geheel te beluisteren, maar het eerste nummer van dit album is alvast uitgebracht: Happiness. Voor meer achtergrondinformatie over deze plaat, zie de volgende link (ik heb mijn informatie daar ook vandaan): Muriel Grossmann - Union (RR Gems 11).

avatar van Mssr Renard
Happiness vond/vind ik al zo ontzettend mooi, dat ik het best in een nieuwe versie wil horen.

Ik had niet eens op de tracklist gelet, maar nu ik het zo bekijk valt het direct op dat de songs al op eerdere platen staan. Komt waarschijnlijk omdat ik vandaag meerdere platen heb beluisterd van haar.

Zolas gezegd, is het nu wachten op de pre-order. Overigens raak ik wel benieuwd naar de andere artiesten op het RR Gems-roster.

avatar van Mssr Renard
Eerste nummer is vrijgegeven en het mysterie vh hoesje is opgelost:

UNION | Muriel Grossmann - murielgrossmann.bandcamp.com

Tevens zie ik dat de band nu een kwartet is zonder basgitaar, maar met Hammon orgel vang je dat makkelijk op.

Ja, klopt helemaal, ik schreef het hierboven ook al:
Choconas schreef:

Verder ben ik blij dat ook dit album weer op cd uitkomt. Dit is weer een vertrouwd uitziende albumhoes met een schilderij van Muriel erop. Deze zal ze vermoedelijk weer zelf uitbrengen via Dreamlandrecords (RR Gems concentreert zich op vinyluitgaven).

Ja, klopt helemaal, ik schreef het hierboven ook al:

Schijnbaar je bericht niet goed tot me door laten dringen. Maar goed, dan is er tenminste ook wat discussie bij dit soort platen ipv bij de grote mainstream-artiesten.

Ik heb dan liever juist de vinyl-uitvoering, maar dan mis ik het mooie artwork. Maar het is wat het is (bij ons kunnen we geen cd's afdraaien). Ik heb de plaat overigens al bij RR Gems besteld, en niet via Muriel's Bandcamp. Maar ik denk da dit ook wel klopt, voor de inkomsten van zowel RR Gems als Muriel. Gewoon alle online retailers negeren en rechtstreeks kopen, doe ik sinds een tijdje.

avatar van Choconas
Ik heb dan weer geen platenspeler, dus zo is het mooi in balans. Koop ik de cd wel via Bandcamp, jij de plaat bij RR Gems en komt het geld bij de juiste mensen terecht, namelijk bij de artiest en het label met liefde voor muziek. Ook allemaal handelsverkeer binnen de EU, dus geen exorbitante bedragen voor invoer en dergelijke.

Choconas schreef:

En geen vliegpost, waar ik bij de britten soms ook bang voor ben.