Muriel Grossmann - Union (2021)

Oostenrijk

3. Sundown (8:29)
  4. African Dance (6:13)
  5. Union (8:20)
avatar van Mssr Renard
Volgens mij haar eerste plaathoes zonder modern artwork, maar wat maakt dat uit. Ik ben gek op haar voorgaande werk, dus deze zal ongetwijfeld mij ook smaken.

Wederom een plaat die in november gaat uitkomen, waarmee ik vermoed dat die maand een vloedgolf aan platen gaat opleveren.

avatar van Sandokan-veld
Mmm, ik heb haar vorige plaat Quiet Earth (2020) op vinyl, en dan is de hoes ook een foto van de artiest. Alleen de cd-versie heeft de moderne kunst-voorkant. Zou met dit album ook zoiets aan de hand kunnen zijn?
Dat was trouwens een redelijk geweldig album, dat nieuwsgierig maakt naar deze release!

Sandokan-veld schreef:

Ik heb al haar werk (tot nu toe) tot mij laten komen, via Bandcamp. Dus ik heb de alleen de moderne art gezien.

Jammer dat dat niet op de Vinyl-hoezen terugkomt. Ik zit trouwens op discogs te kijken en ik vind het Quiet Earth-artwork op vinyl ook wel okay hoor. Op de achterkant komt dan wel weer wat moderne art terug. Golden Rule en Reverence hebben ook een foto van Muriel op de voorkant. Nou ja, ik dwaal af.

We merken wel in wat voor formaten met welk artwork er op ons afkomt.

avatar van Brunniepoo
Ha, dat is weer een plaat om naar uit te kijken. En ik zie ook nog eens op haar site staan dat ze in januari in Leiden optreedt (al staan er nog geen bijzonderheden).

Brunniepoo schreef:

Houd je hart maar vast. In november komt een hele stroom aan gave jazz/fusion releases op ons af.
Tel daar dan maar de optredens die gaan komen bij op, en de gespaarde centen van afgelopen 1,5 jaar zijn weg.

Sandokan-veld schreef:

Volgens mij heb je daar gelijk in. De cd's brengt Muriel zelf uit op het label Dreamlandrecords en die hebben allemaal een schilderij als albumhoes (die heeft ze overigens ook allemaal zelf geschilderd). De lp's komen uit op RR Gems, een label van twee jazzliefhebbers uit Estland, die van hun hobby (samen naar jazz luisteren) hun werk maakten (samen jazz uitbrengen). Voor het vinyl is er om de één of andere reden gekozen om voor afwijkende hoezen te kiezen, met een foto van Muriel erop (Golden Rule, Reverence, Quiet Earth). Dit album vormt daar geen uitzondering op. Overigens zal RR Gems ook een ouder album op vinyl uitbrengen, namelijk Natural Time. Mogelijk dat dat album wel de oorspronkelijke moderne kunsthoes krijgt, ik heb tenminste nog geen alternatieve hoes voorbij zien komen.

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze en haar voorgaande plaat samen met Natural Time besteld op vinyl, rechtstreeks bij RR Gems. Nu is het afwachten op het arriveren. Tot die tijd maar fijn via Bandcamp en eventueel Spotify haar werk streamen. Het is zo een heerlijke muziek.

avatar van Choconas
Erg fijn om alweer zoveel enthousiasme te zien bij een album van Muriel Grossmann! Dit album is trouwens wel een beetje een vreemde eend in de bijt. RR Gems, het platenlabel uit Estland, wilde oorspronkelijk eigenlijk een live-album met Muriel Grossmann opnemen en uitbrengen. De Estse vrienden zijn dan ook in de vroege herfst van 2019 naar de Balearen afgereisd om Muriel te volgen tijdens haar tour aldaar. Daadwerkelijk live-opnamen maken bleek echter niet mogelijk. Als alternatief werd toen besloten om voor twee dagen een opnamestudio af te huren op Mallorca (Caja Del Ruido), om als het ware de liveset in de studio op te nemen. Dit is overigens niet de studio waar Muriel normaal gesproken haar platen opneemt, die staat namelijk op Ibiza (Dreamlandrecords Studios), het eiland waar ze ook woont.

Wat deze opnamen bij voorbaat al bijzonder maakt, is dat de bassiste, Gina Schwarz, er niet bij kon zijn. Haar rol wordt (deels) ingevuld door Llorenç Barceló, de organist die de Hammond B3 bespeelde die reeds in de studio stond. Verder maken vaste gitarist Radomir Milojkovic en drummer Uros Stamenkovic ook weer deel uit van dit kwartet. Aangezien het viertal een liveset speelt, is het ook niet zo vreemd dat we de vijf nummers op dit album al op eerder uitgebrachte studioalbums hebben kunnen horen. Happiness en African Dance kunnen we terugvinden op Natural Time, Traneing In staat op Golden Rule en Sundown en het titelnummer staan op Reverence. Ik begrijp uit de begeleidende tekst echter dat de nummers op dit album wel in meerdere opzichten afwijken van de originele versies, net zoals dat tijdens een concert vaak het geval is (nog afgezien van het gegeven dat de bassiste dus niet meespeelt en de organist juist wel). Voor wat betreft de nummers die ook op Reverence staan: deze waren ten tijde van deze opnamen nog niet uitgebracht, dus de versies die we hier horen, zijn tot dan toe alleen nog maar live ten gehore gebracht.

We zullen nog een paar weken moet wachten om het eindresultaat in zijn geheel te beluisteren, maar het eerste nummer van dit album is alvast uitgebracht: Happiness. Voor meer achtergrondinformatie over deze plaat, zie de volgende link (ik heb mijn informatie daar ook vandaan): Muriel Grossmann - Union (RR Gems 11).

avatar van Mssr Renard
Happiness vond/vind ik al zo ontzettend mooi, dat ik het best in een nieuwe versie wil horen.

Ik had niet eens op de tracklist gelet, maar nu ik het zo bekijk valt het direct op dat de songs al op eerdere platen staan. Komt waarschijnlijk omdat ik vandaag meerdere platen heb beluisterd van haar.

Zolas gezegd, is het nu wachten op de pre-order. Overigens raak ik wel benieuwd naar de andere artiesten op het RR Gems-roster.

avatar van Mssr Renard
Eerste nummer is vrijgegeven en het mysterie vh hoesje is opgelost:

UNION | Muriel Grossmann - murielgrossmann.bandcamp.com

Tevens zie ik dat de band nu een kwartet is zonder basgitaar, maar met Hammon orgel vang je dat makkelijk op.

Ja, klopt helemaal, ik schreef het hierboven ook al:
Choconas schreef:

Verder ben ik blij dat ook dit album weer op cd uitkomt. Dit is weer een vertrouwd uitziende albumhoes met een schilderij van Muriel erop. Deze zal ze vermoedelijk weer zelf uitbrengen via Dreamlandrecords (RR Gems concentreert zich op vinyluitgaven).

Ja, klopt helemaal, ik schreef het hierboven ook al:

Schijnbaar je bericht niet goed tot me door laten dringen. Maar goed, dan is er tenminste ook wat discussie bij dit soort platen ipv bij de grote mainstream-artiesten.

Ik heb dan liever juist de vinyl-uitvoering, maar dan mis ik het mooie artwork. Maar het is wat het is (bij ons kunnen we geen cd's afdraaien). Ik heb de plaat overigens al bij RR Gems besteld, en niet via Muriel's Bandcamp. Maar ik denk da dit ook wel klopt, voor de inkomsten van zowel RR Gems als Muriel. Gewoon alle online retailers negeren en rechtstreeks kopen, doe ik sinds een tijdje.

avatar van Choconas
Ik heb dan weer geen platenspeler, dus zo is het mooi in balans. Koop ik de cd wel via Bandcamp, jij de plaat bij RR Gems en komt het geld bij de juiste mensen terecht, namelijk bij de artiest en het label met liefde voor muziek. Ook allemaal handelsverkeer binnen de EU, dus geen exorbitante bedragen voor invoer en dergelijke.

Choconas schreef:

En geen vliegpost, waar ik bij de britten soms ook bang voor ben.

avatar van Mssr Renard
Deze is gisteren (samen met twee andere prachtplaten van haar) nu eindelijk binnen. Geweldig. We gaan deze eens helemaal grijs draaien.

Bezetting: Muriel Grossmann (saxofonen), Radomir Milojkovic (gitaren), Llorenç Barceló (orgel) en Uros Stamenkovic (drums), dus zonder Gina Schwarz (bas), maar met een hammond is dat prima op te vangen.

Tot nu toe klinkt het wel gewoon zoals we kunnen verwachten. Midtempo modaljazz, met veel solo's voor de gitaar, orgel en saxofoon. Traneing In is trouwens in een wat sneller tempo gespeeld, en dat werkt prima. African Dance is de andere up-tempo track.

Happiness en African Dance staan al (in een andere versie) op Natural Time en de andere tracks staan ook her en der op andere platen, zoals Choconas al aan gaf.
Een live-in-the-studio-plaat is het, opgenomen in de Caja del Ruido Estudio, Mallorca, in 2019. Deze opnamen zijn dus van vóór het opnemen uitbrengen van Quiet Earth, wat ook de reden is waarom er geen songs van die plaat in deze set zitten. Wel snngs dus van Reverence, die (zoals Choconas ook al aangaf) ten tijde van deze opnamen, nog niet was uitgebracht.

Op de achterkant van de hoes staat trouwens mooi artwork van Murial. De binnenhoes heeft een lekker ouderwets jaren '70 foto-collage van de hele band en studio-personeel en op de achterkant een flinke tekst (sleeve notes) over de totstandkoming.

En dát mijn beste, heb je op een stream-versie allemaal niet. Mooi dat RRGEMS en Dreamlandrecords de back-catalogue van Muriel her-uitbrengen op lp. Nu maar hopen dat haar concert in Leiden doorgaat en dat daar meer info over komt.

avatar van Choconas
Ik ben alvast erg benieuwd naar deze live-opname in de studio. Mijn bestelde cd is volgens de berichten nog onderweg uit Ibiza, dus ik zal nog een beetje geduld moeten hebben.

Choconas schreef:

Vanuit Estland is het dus sneller dan vanuit Ibiza. Toch bijzonder zo'n dubbele distributie-deal. Maar ik beloof je nu al dat je het geweldig gaat vinden.

avatar van ohmusica
Geweldig album, deze muziek is lekker los en vol emotie en heeft een fijne balans. Is nu ook al op Spotify en Tidal (met kenmerkende kleurrijke hoes). Tip dankzij een forumlid rotatielijstje. Wie o wie?

ohmusica schreef:

Als ik onderweg ben of flinke archiefdelen aan het inventariseren en beschrijven ben, dan doe ik het ook met digitale versies. De lp heb ik om Muriel te steunen en om thuis te draaien als ik op de bank lig.

De digitale versie heb ik (nog) niet gehoord maar zal ongetwijfeld okay zijn. Je kunt ook ervoor kiezen de plaat digitaal via Bandcamp te kopen. Dan kun je óf de plaat lossless downloaden en parkeren op een device óf lossless de plaat streamen.

Maar iedereen moet het voor zich/haarzelf weten natuurlijk. Omdat ik de plaat rechtstreeks bij RRGems heb besteld heb ik (helaas) geen digitaal exemplaar, dus zal ik het gaan streamen.

Met een 4,5* concurreert Muriel intussen wel met Brandee Younger, Mathias Eick, Daniel Herskedal en Slowly Rolling Camera voor de plaat van het jaar.

avatar van Mssr Renard
Deze plaat staat echt al het hele weekend rondjes te draaien, en we worden er maar niet moe van. Traneing In is echt een feestje. Maar ook de rest van de plaat verveelt geen seconde.

avatar van AOVV
Lekkere plaat weer hoor, het live-in-de-studiogevoel is aanwezig, de tracks lijken wat meer te leven dan op Quiet Earth (mijn enige referentiepunt tot dusver wat Grossmann betreft). Deze songs zijn blijkbaar van eerdere studio-albums geplukt, eigenlijk zou je dit dus ook als een soort eigenzinnige best-of kunnen beschouwen.

De drie kwartier waren in ieder geval om voor ik er erg in had, en een warm, enthousiast gevoel maakte zich van mij meester tijdens het luisteren. Erg fijn!

avatar van Mssr Renard
Barney Rubble, deze al gehoord?

avatar van Barney Rubble
Nog niet, wegens drukte op het werk loop ik dit jaar behoorlijk achter met het beluisteren van nieuw spul.
Gaat er echter nog wel van komen.

avatar van Sandokan-veld
Met: Muriel Grossmann (tenorsax, sopraansax); Radomir Milojkovic (gitaar); Llorenç Barceló (orgel); Uros Stamenkovic (drums)

Het duurde even voordat ik de meerwaarde van deze plaat echt voelde. Grossman heeft een heel specifieke eigen stijl, niet zodat alle nummers hetzelfde klinken maar wel dat ik bij de eerste luisterbeurt niet meteen wist wat deze plaat zou gaan toevoegen aan de paar albums die ik al van haar had leren kennen. Dan is dit ook nog geen plaat met nieuw materiaal: al deze composities staan al op eerdere albums, en Union is bedoeld als een soort 'liveplaat zonder publiek'.

Gezien die factoren ben ik positief verrast naar hoe vaak ik teruggrijp naar deze. Het album bruist van de achteloze perfectie die Grossmans beste werk kenmerkt, alleen zelfs nog iets meer coherent en, gek genoeg, swingender dan op haar vorige paar albums (overigens dateren deze opnames kennelijk van vóór die van Quiet Earth (2020) en van ongeveer dezelfde periode als die van Reverence (2019)). De afwezigheid van vaste bassist Gina Schwarz zorgt dat de band nog dichter op elkaar komt te zitten, met een sleutelrol voor organist Barceló in de inkleuring van de sonische belevingswereld. Het resultaat is eigenlijk enorm toegankelijk, een klaterende stroom aan fraaie klanken die geweldig is om 's avonds om bij te ontspannen, maar waarbij het ook loont om met meer aandacht te luisteren naar alle subtiele details.

Door de keuze van de nummers, de onderlinge hechtheid van de band, en de duidelijke liefde en passie waarmee wordt gespeeld, voelt het nergens aan als een opgewarmd prakje. Sterker nog, dit retrospectief pakt enorm goed uit, een perfecte set van drie kwartier waarin de band met hoorbaar plezier hun sterke punten uitvent en op ontdekkingstocht gaat door hun eigen oeuvre. Hoewel Grossman nog een relatief nieuwe ontdekking voor me is, kan ik me zomaar voorstellen dat dit haar beste album tot dusver is.

avatar van Choconas
Wat een mooie bespreking, Sandokan-veld! Bij mij draait dit album ook vele rondjes de laatste weken en elke keer ben ik er verbaasd over hoe snel die drie kwartier zijn omgevlogen. Ik wist van tevoren ook niet goed wat ik kon verwachten van een in de studio opgenomen liveplaat zonder publiek, maar ik ben er zeer enthousiast over. De nummers, die toch al heel sterk waren in hun originele vorm, komen met deze bezetting en opstelling nog meer tot leven, niet in de laatste plaats door de toevoeging van een Hammond-orgel. Wat is dat toch een heerlijk instrument! Deze blijft voorlopig wel zwaar in de rotatie hier.

avatar van Mssr Renard
Deze plaat is (samen met the nieuwe Gov't Mule) wat mij betreft wel de beste plaat van het jaar. Er is sowieso op jazz- en bluesgebied een hoop uitgekomen wat ik echt erg sterk vind. Maar wel pas vanaf het najaar, wat gezien de corona-maatregelen her en der ook wel logisch is.

avatar van AOVV
Choconas schreef:

Ja, dat Hammond-orgel is echt een meesterzet geweest. Muriel Grossmann soleert heerlijk zoals zij dat kan - nu eens zenuwachtig, dan weer lekker loom, broeierig - maar het orgel zorgt samen met de gevarieerde percussie voor een mooie dynamiek, en wanneer Barceló wat meer in de spotlights treedt, is het steeds spot on.

Ik ga op 4 sterren inzetten.