Kashmir - Zitilites (2003)

Denemarken
Label: Sony

1. Rocket Brothers (5:27)
  2. Surfing the Warm Industry (4:27)
  3. The Aftermath (4:22)
  4. Ruby over Diamonds (3:09)
  5. Melpomene (4:40)
  6. The Push (4:47)
  7. Ramparts (4:07)
  8. Petite Machine (4:44)
  9. The New Gold (3:41)
  10. Big Fresh (5:12)
  11. In the Sand (3:13)
  12. Small Poem of Old Friend (6:04)
  13. Zitilites (4:01)
  14. Bodmin Pill (3:58)
Toen dit album net uit was gaf de band een optreden in Rotown. Ik had een kaartje. Maar op de avond zelf was ik zwaar verkouden en voelde me niet helemaal in orde. Ik ben dus niet gegaan.
Daar heb ik nog spijt van. Dan maar naar een optreden met een bonkend hoofd, dichte neus en zere keel......

avatar van Nicolage Rico
"Rocket Brothers" en "Melpomene" klinken alvast super. De rest moet nog groeien en dat gaat ook gebeuren.

avatar van The Scientist
Goed.. waarom heb ik deze inmiddels nog maar op 3,5 staan. Voor een groot deel ligt het niet aan de plaat maar aan mezelf. Ik ben voor mezelf na gaan denken welke platen me nou echt iets deden, en welke platen ik gewoon leuk vond en erg veel luisterde, en hoe ik dat in mijn beoordeling mee wil nemen... Dit is een plaat uit de 2e categorie, erg leuk om te luisteren, en zet em ook best vaak op, maar het mist net dat 'íets' waardoor ik echt denk 'ja dat is een hoge score', en ik ben daar de laatste tijd in mijn beoordeling meer rekening mee gaan houden, dus dat is de hoofdreden dat ie omlaag is gegaan.

Het klinkt me daarvoor met wat weinig bijzonder, een beetje standaardgeluidje, maar wel erg goed uitgevoerd. Een fijne bas in veel van de nummers, Surfing the Warm Industry en Melpomene bijvoorbeeld, waarin een lekker actieve bassist duidelijk zijn sporen nalaat.

Verder is Rocket Brothers een geweldig nummer natuurlijk, die fijne gitaar die daarin zit, en de nog mooiere videoclip erbij maken het echt geweldig. Maar de laatste tijd heb ik ook na een nummer of 7-8 wel genoeg van deze plaat, het lijkt net iets teveel op elkaar.

Erg leuk om af en toe te draaien dus, maar niet meer het enorm goede wat ik het ooit wel vond.

avatar van aphexfreak
Dat klopt wel een beetje Scientist, na heel veel keer luisteren kwam ik er ook achter dat dit album net iets miste wat albums die ik echt elke dag kan aanzetten wel hebben. De opvolger heeft dat trouwens niet, die is stukken beter wat dat betreft en dan ook meteen een album die nog steeds niet verveeld. Melpomene en Surfing The Warm Industry blijven voor mij de echte toppers van dit schijfje met Rocket Brothers als goede derde.

hmm dat heb ik niet, ik blijf het een topplaat vinden, ook al luister ik hem niet super veel. Het bevat een aantal pareltjes: Rocket Brothers, Surfing The Warm Industry, The Aftermath, Melpomene en The New Gold. Laatstgenoemde vind ik als een van de weinigen blijkbaar een favoriet. De hele cd is als geheel donker, depressief en mysterieus, maar niet te. Je moet wel een beetje in de mood zijn om het te beluisteren, maar juist daardoor is het erg pakkend. Deze gevoeligheid mis ik bij de opvolger, dat vind ik meer een redelijk standaard rockplaat.

Koptelefoon(!) op, volume hoog en genieten maar...

En dan ben ik nog vergeten Petite Machine te noemen, prachtige song

avatar van musicfriek
Even dit album uit de vergetelheid halen. Nog steeds fantastisch om te luisteren. Rocket Brothers verveelt nooit (die clip is zo mooi) en The Aftermath blijven grote favorieten hier. Ben wel benieuwd wanneer er een nieuw album komt van deze groep.

De hoes vind ik nog steeds een van de mooiste ooit.

The Aftermath xD (prachtige beelden in de video)

avatar van snarf349
van de laatste 3 goede platen die ze gemaakt hebben is dit de beste, alles klopt bij deze, artwork, schitterende nummers,het fantastische rocket brothers, ik vind zelf de titel - zitilites - prachtig.

avatar van Reijersen
Dit album beschrijf ik als aardig, niet meer en niet minder als dat. Muzikaal erg lekker, vocaal ook niks mis mee, maar echt overtuigen doet het niet. Ik mis een bepaalde 'touch' waardoor het me volkomen grijpt. Nog maar eens wat vaker luisteren, misschien komt het nog.

avatar van timhardt
Geen slechte plaat, vooral The aftermath is erg sterk, toch vind ik hem als geheel ietsje minder als voorganger 'the good life' en opvolger 'no balance palace' 3,5*

avatar van T.A.
Ik hoor hier mensen dan praten over Radiohead. Ik kan niet ontkennen dat ik bij Surfing the Warm Industry zelf specifiek aan In Rainbows denken. Bangers and Mash en Bodysnatchers of zo.

avatar van Paranoid Android
T.A. schreef:

ik dacht precies hetzelfde!!
wat een geniale plaat dit, zo even bij de eerste luisterbeurt al achter gekomen

avatar van james_cameron
Het album is wat meer 'rock' dan voorganger The Good Life, en wat mij betreft iets beter en meer divers. Ik mis songs die echt blijven hangen, maar het album is toch best fraai.

avatar van zaaf
Bodmin Pill