Mjuman schreef:
Ik hanteer een aantal criteria voor het beoordelen van muziek (6 - 7), zoals klank, beheersing van de instrumenten/technische uitvoering, productie van het album, innovatie/creativiteit, emotie - om er paar te noemen.
Enkele daarvan kan ik bij dit album positief afvinken, de meeste echter niet - bij mij scoort dit maximaal 3*, eerder 2,75*. De nieuwste Burial scoort bij mij 3,75* - maar ik wil dat album nog een paar keer horen.
remcodurez schreef:
Ondanks ik ook een maniac ben op vlak van statistiek en ook een eigen ratinglijstje heb in excel met parameters, vind ik je manier van oordelen net te objectief.
Mijn lijstjesallergie is wereldberoemd, en statistisch-maniakaal zou ik mezelf ook niet willen noemen. Wel ben ik - deels uit beroepsdeformatie (waarom zou je nou dit project moeten uitvoeren of nou net niet, tenminste niet op dit moment; wat levert het op vs de kosten) - steeds bezig met justificatie a.k.a.
value for money
remcodurez schreef:
Parameters als innovatief/creatief gebruik ik ook, maar zijn uiteindelijk ook subjectief. Regelmatig kom ik nog artiesten/tracks tegen die blijkbaar de inspiratie vormden voor artiesten die ikzelf hoger aanschrijf omdat ik ze toevallig eerder ontdekte. Zo is de parameter emotie ook volledig subjectief.
De belangrijkste parameter is uiteindelijk toch gewoon of de muziek je iets doet al dan niet de technische eigenschappen. Bij mij zullen die technische eigenschappen eerder bepalend zijn of ik überhaupt me waag aan een album. Of ik het uiteindelijk iets vind zal mijn subjectieve beleving zijn.
De nieuwste Burial zal dus technisch interessanter zijn, maar kan evenzeer een 2* worden als het me echt niets doet
Kanttekening: De technische parameters zoals complexiteit, creativiteit,... Zijn voor mij wel vaak bepalend of ik het album na een jaar ofzo nog leuk of interessant genoeg vind.
Je luistert met je eigen oren en dus is mijn observatie - net als die van jou idd - altijd subjectief. Verder, ook subjectief en opnieuw deels beroepsdeformatie, techniek mag nooit tussen iets (muziek, software, e-book) en de gebruiker ervan zitten. Software met een slechte interface verdient geen adoptie, een groot gebouw vergt 'functioneel denken' ("form follows function") - berucht is hier in Utrecht het hoofdkantoor van de Rabo-bank; twee grote torens volledig glazen front; bewoners in de aanpalende panden kregen - na talloze klachten - zonnewering op kosten van de bank
Slecht geproduceerde goede muziek is een gemiste kans. Goed geproduceerde matige muziek - zoals dit album - glijdt naar binnen, maar mist kans op echte waardering door gebrek aan te overwinnen weerbarstigheid - premisse: iets wat tijd vergt om te leren (waarderen), blijft langer hangen.
En Burial is complexer dan dit - maar nog onvoldoende geland hier voor een gewogen waardering
