Altijd fel fan geweest van het Amerikaanse trio Spoon, omdat die mannen gewoon ook nooit teleurstellen, hoezeer ook het groot publiek hen hier om onduidelijke redenen al dertig jaar gewoon links laat liggen. De titel van de nieuwe plaat 'Lucifer On The Sofa' mag je zien als hun zelfverzekerdste gevecht tegen de Lucifer van de verlammende bitterheid, van het gebrek aan motivatie of wanhoop, waardoor je 'in de sofa' bij de pakken zou gaat zitten. Niet getreurd dus, de rauwe energie, de wilde frisheid die ze al die tijd in zich hadden weten ze nu ook in de grauwe engten van een pandemie perfect gaaf te houden. Ze luisterden tijdens hun making-of wat meer dan gewoonlijk naar ZZ Top en bewijzen nog maar eens, tot spijt van wie 't benijdt, dat rock'n roll helemaal niet is leeggeschreven. Absoluut geen reden om de riem er stilletjes af te leggen, integendeel, Spoon's terugblik illustreert krachtig, kleurrijk en tot in het detail hoe je de sound van aloude rockvoorbeelden vandaag weer springlevend maakt.
Ja, het gruis zit daarbij nog steeds op de stem van Britt Daniel en al rockend gaat ie er ergens een vurige John Lennon mee achterna. Met de herkenbare stijl Spoon eigen, pakken ze het hier ook luider aan dan ooit. Tien songs met puntige melodieuze hooks, ze klinken zo strak en stuwend als voor het live-podium gemaakt en ze brengen alles met een massa flair en precisie. Een once-in-a-lifetime-ervaring dat opnameproces, aldus Daniel zelf.
De plaat loopt in met wat studiogeneuzel. Maar van dan af steken ze schalks de lucifer aan de lont met het heerlijk energieke 'Held', verrassend. En een cover dan nog! Gelukkig, vol elektriciteit en met pianoslagen weten ze het origineel van Bill Callahan's Smog zelfs nóg een niveau hoger te tillen. Hier zijn vol vertrouwen rasmuzikanten aan het werk, een hecht blok dat z'n vak onder de knie heeft.
De assertieve bluesrockstamper 'The Hardest Cut' gaat vervolgens een versnelling hoger, het volume harder, een uitgeklede boogie met tussen de onstuimig ZZ Top-riffende en solerende gitaren inderdaad die regelmatige echt hete 'hardest cuts'.
'The Devil & Mister Jones' is een zwoele r&b met de precisie van Steely Dan. En ergens denk je dan onwillekeurig toch ook even aan The Counting Crows. In het parmantig vrolijke 'Wild' gaat een in extase musicerende band door, met in het oor springend, die epische piano-akkoorden die telkens weer ergens heel bekend Rolling Stones klinken. Het weemoedige liefdeslied 'My Babe' gaat over de complexiteit en de magie van de oprechte, diepe relatie. De eerst zachte piano en akoestische, galmende gitaarakkoorden evolueren al vlug naar sterke zangperformance en weer pittige weidse elektrische snaren.
De knaller 'Feels Alright', over dat geweldige gevoel voor het eerst je eigen regels te kunnen maken, opent met een stevige riff en beat en stroomt funkend een zee van ritmes in. In 'On the Radio', met grootse swingende honkytonktoetsen, is radio de eenzame levenslijn naar de buitenwereld. 'Astral Jacket' is liefkozend een lovesong met ingetogen enkel akoestische gitaar en Wurlitzer.
Het fraaie 'Satellite', dat ze al jaren live speelden, valt hier eindelijk mooi in z'n definitieve plooi. 'Lucifer on the Sofa' is Daniel's rustige, nachtelijke uitgeleide door z'n stad Austin, met hypnotiserende sax en piano, in z'n eenzame introspectie mistroostig mijmerend over "Wat te doen met je laatste sigaretten, oude platen en cassettes..."
Kortom, als het van een geniale band als Spoon komt, moet je niet gecompliceerd doen om verbluffend goed te zijn. Ga er maar van uit, deze hier van Spoon hoort straks bij de beste onconventionele classic rockplaten van 2022. En geloof het, nooit gaan die Lucifer's sofa in!