Beth Hart - A Tribute to Led Zeppelin (2022)

Label: Provogue

1. Whole Lotta Love (5:55)
  2. Kashmir (8:15)
  3. Stairway to Heaven (7:54)
  4. The Crunge (3:20)
  5. Dancing Days / When the Levee Breaks (7:16)
  6. Black Dog (4:47)
  7. No Quarter / Babe I'm Gonna Leave You (7:11)
  8. Good Times Bad Times (2:49)
  9. The Rain Song (7:53)
avatar van Timk
Nooit een fan geweest van LZ, maar ben toch wel erg benieuwd wat een van mijn favoriete zangeressen hiervan heeft gemaakt. Jammer dat ik in de toch wel korte tracklist "Immigrant Song" mis die ik dan juist wel weer briljant vindt van LZ.

avatar van Zwaagje
Alhoewel ik nooit meer naar LZ luister was ik wel fan. Ben op zich ook wel benieuwd wat Beth maakt van de nummers en of het meerwaarde heeft.

avatar van Zwaagje
Inmiddels twee nummers vrijgegeven: Black dog en good times bad times. En de nummers worden bijna achteloos naar haar hand gezet, zonder dat de nummers wezenlijk anders worden. Knap gedaan, maar of het wat toevoegd aan het origineel?

avatar van Broem
Keuze qua songs aan de veilige kant door Beth. We horen de usual suspects voorbij komen. Liedjes die bij menig muziekliefhebber op deze site in het reptielenbrein verankerd zitten. De stem en stijl van Beth leent zich meer dan prima voor deze liedjes. Volgens mij niet bedoeld als concurrentie van het origineel maar gezongen en gespeeld door een liefhebster van de band. Met smaak en respect uitgevoerd en daardoor lekker om naar te luisteren. Op naar de Ziggo Dome Beth, daar staan nog meer tributebands op het podium

avatar van Zwaagje
In OOR wordt beschreven hoe dit album tot stand is gekomen en waarom er gekozen is voor het benaderen van het originele song materiaal.
Recensie: Beth Hart - A Tribute To Led Zeppelin (album) | OOR

avatar van Silky & Smooth
Morgen ligt ie op de mat. Ben benieuwd!

avatar van Zwaagje
Vluchtige luisterbeurt in de auto op de terugweg naar huis. Beth kan heerlijk "los" met die rauwe strot van haar. Ook de muzikanten doen het heel verdienstelijk en dat is knap. Vraag me af wie die muzikanten zijn, dat is via Spotify niet duidelijk. Of ik het album koop betwijfel ik wel; ben een beetje LZ moe.

avatar van thelion
Er zijn maar weinig coveralbums die mij kunnen bekoren, de enige die mij zo nu even te binnen schieten zijn Ryan Adams - 1989 (het coveralbum der coveralbums) en John Legend & The Roorts - Wake up!. De lijst met matige tot ronduit slechte coveralbums zal ik jullie besparen, maar die is lang.

Statistisch gezien hadden mijn verwachtingen dus niet al te hoog moeten zijn, maar we hebben het hier wel over Beth Hart die Led Zeppelin gaat doen dat heeft potentie dacht ik. En helemaal onervaren is ze natuurlijk ook niet in het coveren getuige haar 3 albums met Joe Bonamassa die ook alle 3 ver boven gemiddelde coveralbums uitsteken, om nog maar te zwijgen over hun live album dat is een klasse apart.

En gelukkig maakt ze mijn verwachtingen waar, ze gaat goed los en haar stem past zeer goed bij de gekozen Led Zep nummers. Bluesy, Rauw en Puur zo komt het op mij over. Het is zeker niet gewoon even de nummers naspelen. Nee op dit album drukken Beth en haar muzikanten hun stempel op de nummers en maken de nummers “eigen”.

Dit is gewoon een zeer goede plaat van Beth en kan zich zonder problemen meten met de rest van haar ouvre, en is vele maken beter dan de gemiddelde coverplaat.

zonder meer een zeer goed tribute album en.....wat a voice!!!!

thelion schreef:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ze spelen de nummers vrij natuurgetrouw na; zoals het origineel. Dat doen ze naar mijn mening wel heel knap en het rauwe in haar stem krijgt de volle ruimte en dat spreekt me zeker aan. In het OOR artikel staat ook welke muzikanten er meedoen en dat deze samenwerking bij toeval is ontstaan. Even "een tussendoortje in Corona tijd"; we hebben toch niks te doen. Nogmaals......heel knap gedaan en het spelplezier spat er vanaf, maar voor mij voelt dit ook als een tussendoortje.

Neal Peart schreef:
zonder meer een zeer goed tribute album en.....wat a voice!!!!

Zeker waar! Ze kan hier helemaal los. Ik heb af en toe wat moeite "met het gemekker" als je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van Silky & Smooth
Kwalitatief (zoals altijd) weer dik in orde. Stuk voor stuk sterke covers. Muzikaal valt er niks op aan te merken, maar ze weet mij niet zo te raken als bij haar persoonlijke werk. Het blijf uiteraard ook een cover album. Wel jammer dat er in de hoes geen vermelding van de band staat, want die verdienen ook zeker wel een compliment.

Als er een stem past bij menige LZ song dan die van BH wel. Al ooot eerder live geknald met Whole Lotta Love, ruom 9 minuten destijds, keek ik hier wel naar uit ja. Geen fan zijnde van covers im allgemenen wel wat gedachten vooraf maar dan, ja, wow gewoon. Als je luistert naar de opener WLL die knalt meteen eruit en dan weet je, het is goed. De nummers deels wellicht een veilge keuze maar, what the heck, we zijn soms never tevreden neen, verwend as we are. Wie dem auch sei, hij knalt lekker met haar rauwe stem erover heen, heerlijk ja. Gaat bij herhaling op, gekozen voor het orange vinyl. Het oog wil kennelijk ook wat daar waar het oor meer dan tevreden ware. Dus weer een uitermate goed album van de dame.

Silky & Smooth schreef:

Dat ben ik zeker met je eens. Zeer goede begeleidingsband. In de link hierboven van het OOR artikel is wel wat meer informatie te vinden.

avatar van Hans Brouwer
Silky & Smooth schreef:
Wel jammer dat er in de hoes geen vermelding van de band staat...
Over jammer gesproken: geen cover van "Misty Mountain Hop". Gemiste kans Beth.

avatar van papat
Klinkt als een klok, maar dit voegt echt he-le-maal niets toe aan de originele nummers. Waarschijnlijk wel gaaf om live te zien.

avatar van blaauwtje
papat schreef:

Helemaal mee eens, diverse malen beluisterd inmiddels, klinkt gaaf maar voegt weinig toe, wel aan de verzameling toegevoegd, maar daar zal hij wel blijven staan, ik luister liever The remasters van de masters zelf, desalniettemin , een fraai eerbetoon.

avatar van Timk
Pfff lastig te beoordelen, een van mijn favoriete zangeressen die een LZ cover album uitbrengt. Het klinkt sowieso niet slecht, had ook niet anders verwacht met Beth Hart, maar ik ben al nooit een LZ fan geweest, en van wat ik ken, voegt dit helemaal niets extra’s toe. En met sommige nummers o.a. Het rustige stuk van stairway heb ik echt zo iets van, Beth ik weet gewoon dat jij veel beter kan. Hij staat hier nu in mijn collectie, wil Beth hart nou eenmaal compleet hebben, maar zal niet snel meer aangezet worden. Doordat het Beth Hart is toch maar een voldoende gegeven. ***

avatar van ricardo
Hans Brouwer schreef:
Over jammer gesproken: geen cover van "Misty Mountain Hop". Gemiste kans Beth.
Misschien komt er volgend jaar wel een deluxe versie van op de markt met als bonus nummer jouw favoriete song!

avatar van henrie9
Beth Hart, vogeltje dat al jaren prachtig zingt zoals het gebekt is, maar dat uit de lockdown gekomen, spanning en bakken frustraties verdringend, er hier toch heel wat feller tegenaan gaat. Pakte daarom losgeslagen in haar optredenstille uren het magische Led Zeppelin aan. Jongens! Beth Hart, wil de volle honneurs van Robert Plant waarnemen, hadden we echt niet zien aankomen. "Heb jaren gewerkt om ze recht te raken. Om Zep te doen moet je echt pissig zijn, jaren woede hebben weggestopt." Led Zeppelin's geweldige messcherpe power op een Beth Hart-niveau. Beth, let's go!

Beth Hart is met haar energieke stem effectief en resoluut diep in het heavy personage van Plant gekropen en, jawel, aansluitend bij de vibes van de originele songs, weet ze die met haar vibrato, ondanks alle risico's harerzijds, minstens te evenaren en ze zelfs in subtiliteit te overtreffen. Wat een fan moet je zijn geweest om dit hier te presteren!

Zeker, ze heeft met de juiste flair een aantal grote klassiekers gekozen, kippenvel als bij haar rauw knallende 'Black Dog', haar eerlijk furieuze versie van 'Whole Lotte Love' met wilde strijkers, het zelfverzekerd droge 'Kashmir' of het elegant beklijvende ''Stairway To Heaven', maar evengoed ook bij een aantal mindere goden uit het Zep-songbook als het funky rockend 'The Crunge', het liefdevolle 'Dancing Days' of het fraai georkestreerde 'No Quarter'. Ze weet in een grote beweging het volledige, geweldige spectrum van de band te omvatten en die pak nostalgie stuk voor stuk met verve boven het maaiveld uit te tillen. Klemtoon hierbij op haar machtige zang, eerder dan op de elektrische verwevenheid. Waar nodig is het precies zij die er vlammend en energiek tegenaan gaat en tegelijk ook heel trouw blijft aan het oorspronkelijke aura rond die nummers en de onvervalste performing van Plant. Man of vrouw, hier nu potige Beth, even donderend en bliksemend dus waar het moet, balladerend en loungy-flemend, zoals in 'Rain Song', daar waar ook Plant zelf aan het croonen sloeg.

Samen met haar klasseband, weet ze hiermee finaal met een grootse emotionaliteit alleen maar opeenvolging van nieuwe wow-momenten te sprokkelen. Nu, zo vreemd is alles ook weer niet helemaal voor wie Beth Hart's discografie een beetje kent, vooral voor wie al verslingerd is aan haar begeesterde samenwerkingen met even ruige bluesboys als Joe Bonamassa. Weet je meteen met welke uitzonderlijke presence dit katje soms op het podium rondswingt en songs naar haar hand zet. Met haar fabuleuze keelgeluid vol blues en soul weet ze echt het werk van Zeppelin zelfs nog te verdiepen. Geeft ze meteen aan hoe best, vele decennia na datum, Zep's klassiekers aan volgende generaties te presenteren, hoe met waardigheid en authenticiteit aan die erfenis zelfs nog een frisse, eigentijdse twist te geven.

Dit is Beth Hart's moedige gevecht van technisch sublieme zangeres met demonen, het is bovendien echt het meest ideale eerbetoon mogelijk bij de inkadering van de Led Zeppelin-legende. We love Led Zeppelin. We love Beth Hart.

avatar van OzzyLoud
Beth Hart goes Led Zeppelin! Een zeer puike zangeres die zingt met volle overtuiging, passie en overgave. Maar heeft ook de typische "Hart vibrato" die weleens irritant uit de hoek kan komen. En als zij een cover-album wilt doen is Led Zeppelin de logische keuze, dat past helemaal bij haar.
Maar ja, vele muziekliefhebbers kunnen de iconische nummers wel dromen. Dus mijn persoontje ook, zowat elk nummer van Led Zep zit in elke vezel van mijn lijf. Het is dan ook zeer gewaagd dat ze dit album uitbrengt. Ze zal het nooit goed kunnen doen bij de fans. En eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet zo goed dat muzikanten een heel album met covers van andere bekende artiesten willen opnemen. Behalve dan dat ze zelf grote fans zijn en graag als eerbetoon willen laten blijken.
Welnu zelf zegt ze dan ook dat ze zo dicht mogelijk bij het origineel wil blijven. En dat is gelijk het grote probleem. Het is allemaal perfect nagespeeld. Zelfs de stem van Beth past haarfijn bij de vocalen van Robert Plant. Behalve dan de net zo iconische uithalen die de Hr Plant wist te produceren.
Het grote verschil is wel dat de filharmonische arrangementen van David Campbell alle tracks dragen en dat de gitaar min of meer ondergeschikt is gemaakt. En juist dat was 1 van de indrukwekkende kenmerken van Led Zeps muziek. Wellicht dat het te maken heeft met het feit dat de muzikanten allemaal sessie/studio vakmensen waren (?). Beth Hart heeft er (bewust) geen eigen draai aan gegeven en dat is misschien wel de grootste "fout". Want het album nodigt niet uit om het vaker te beluisteren. Je kan dan net zo goed het origineel gaan horen. Of het zou No quarter kunnen zijn omdat de orgel/keyboard sound een stuk moderner en beter klinkt dan het origineel.... oeps zei ik dan nou echt?

Over het algemeen heb ik vrijwel niets met cover albums. Tribute albums klinken dan beter omdat meestal een artiest een titel zingt dus gaat over meerdere artiesten. In dit geval met Beth valt het niet slecht uit. Vooral omdat zij een keuze voor Led Zeppelin maakt die wel bij haar past met haar stem en haar voorkeur om veel volume te gebruiken. Helaas is dat haar valkuil. Haar schreeuw vervalt dan in een groot niets.
Teveel van het goede en dat vind ik jammer want ze heeft verder een uitstekende stem . War in my mind was het album waar ze mij voor het eerst kon bekoren omdat ze daar veel meer dan op haar eerdere albums het juiste evenwicht wist te vinden tussen gebral en stem verheffing met mate maar toch aanstekelijk voor mijn oren. Op dit tribute album is dat wisselend daarom slechts een 2,5 ster Met de Rain Song vind ik haar uitstekend op dreef , en hoewel ze het redelijk uitvoert vind ik Stairway to heaven met Robert Plant tienduizend keer beter. Maar daar valt voor niemand tegen op te boksen.