The Flower Kings - By Royal Decree (2022)

Zweden
Label: Inside Out

1. The Great Pretender (6:58)
  2. World Gone Crazy (5:06)
  3. Blinded (7:52)
  4. A Million Stars (7:19)
  5. The Soldier (5:26)
  6. The Darkness in You (5:17)
  7. We Can Make It Work (2:52)
  8. Peacock on Parade (5:22)
  9. Revolution (6:02)
  10. Time the Great Healer (6:16)
  11. Letter (2:26)
  12. Evolution (4:50)
  13. Silent Ways (5:03)
  14. Moth (4:41)
  15. The Big Funk (4:43)
  16. Open Your Heart (5:19)
  17. Shrine (1:11)
  18. Funeral Pyres (7:14)
avatar van Apieknar
Eerste single: The Great Pretender. Lekker energiek nummer. Ben benieuwd of dat de toon van het gehele album wordt.

Ook dit wordt weer een dubbelalbum, met een vergelijkbare lengte als die van de voorgaande twee albums (anderhalf uur). Dat is wat beter behapbaar dan de eerdere dubbelaars van dik twee uur. Fijn dat deze lijn wordt vastgehouden.

Overigens had ik stiekem gehoopt dat deze plaat weer eens een echte epic (20+ min.) zou bevatten, maar zo te zien staat het album vol met (relatief) korte nummers.

Ik heb nog niets gehoord maar de hoes is alvast prachtig!

avatar van Mindscapes
Er is nog een nieuwke! https://www.youtube.com/watch?v=BZEv8zSdmFA

Motiefje van A Million Stars komt terug in de tweede helft van het lied. In een iets trager tempo, met achtergrondvocalen en lekker zware bass pedals, best meeslepend...

avatar van Apieknar
Zo op het eerste gehoor weer een prima album. Ze blijven goed bezig.

avatar van El Stepperiño
Ik dacht toen ik dit zag, naast de andere albums die uitkwamen, "jeetje weer anderhalf uur Flower Kings"... Maar het valt me zeker niet tegen dit!

mooi album, maar moet hem nog wel een paar keer draaien voor een goed oordeel

avatar van ProGNerD
Neal Peart schreef:
mooi album, maar moet hem nog wel een paar keer draaien voor een goed oordeel

Daar mag je dan wel even de tijd voor nemen.

Ben er ook aan begonnen en nu ongeveer op 2/3, en het klinkt beter dan verwacht op het eerste gehoor al vraag ik me af of anderhalf uur me in dit geval niet iets te lang is...

avatar van pachag
Heerlijk album. Ik draai hem nu meerdere keren per dag. Toch lastig om favorieten aan te merken omdat het op mij als één geheel overkomt.
Er zijn een hoop momenten waar ik hints naar eerdere albums hoor, maar het is voor mij niet altijd te plaatsen welke albums/nummers.
Binnenkort maar eens wat aandachtiger/analytischer luisteren, maar dit krijgt van mij waarschijnlijk wel 4,5 sterren.

Heb het zo langzamerhand wel gehoord. Zeer matige zang en geen nummers die er uitspringen. Helaas!

avatar van Mssr Renard
De voorgaande twee platen stelden mij licht teleur, na de fantastische Banks of Eden en Desolation Rose, maar deze plaat begint wel echt heel erg goed met The Great Pretender.

Nu is het wel zo, dat ik de laatste tijd wat meer naar progrock luister en ook de laatste twee platen van Hasse Froberg Musical Companion weer lekker heb gedraaid (geweldige muziek).

En daar sluit deze plaat natuurlijk dan wel weer mooi op aan. Ik moest het even opzoeken, The Flower Kings bestaan momenteel uit: Hasse Froberg, Roine Stolt (wie anders) en Mirkko deMaio (drums), Zach Kamins (toetsen), Jonas Reingold (basgitaar), aangevuld met gasten waaronder Michael Stolt. Eigenlijk is deze line-up al wat jaartjes redelijk stabiel.

De zang is wat mij betreft verre van matig. Sterker nog, ik vind Hasse Froberg één van de fijnste moderne rockzangers. Ook een uiterst sympathieke man.

avatar van BoyOnHeavenHill
Alles weer keurig verzorgd, met warme arrangementen gespeeld door uiterst capabele muzikanten, met een aardige poging om hier met een paar herhaalde muzikale en tekstuele motieven ("A million nameless stars above", "the great healer") een soort eenheid in te injecteren, en gestoken in een fraai hoesje. Helaas springen er voor mij te weinig composities echt uit, ook wordt dan zoals gebruikelijk de hele trucendoos met vondsten qua arrangementen geopend, en Stolts genadeloos herhaalde oproep tot het openen van je hart, het bewandelen van het juiste pad etc. gaat me dan op een gegeven moment ook wel tegenstaan. Er staan een paar prachtige nummers op (met name de opener, The darkness in you en Silent ways), en de Flower Kings blijven een sympathieke band, maar ik hoor van hen toch liever de epische "work-outs" dan dit soort zowel kwalitatief als qua lengte vrij middelmatige nummers.

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2022-releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien óf en waar ze op mijn jaarlijst eindigen.

Sinds de herstart in 2019 is 'By Royal Decree' alweer het derde album en wederom klokt het album rond de anderhalf uur. Verrassen doen Roine en consorten allang niet meer, maar teleurstellen evenmin. Dus krijgen we hier weer rijk gearrangeerde progrock, vol mooie melodieën en solo's.
Hooguit mis ik ter afwisseling een wat steviger aangezet nummer, zoals Don't Let the d'Evil In of een riffs als in Last Minute On Earth.

Score: 79/100

1. Wilderun - Epigone (96)
2. Elder - Innate Passage (91)
3. Disillusion - Ayam (90)
4. Star One - Revel In Time (88)
5. Allegaeon - Damnum (87)
6. Persefone - Metanoia (86)
7. Lalu - Paint The Sky (85)
7. Cult Of Luna - The Long Road North (85)
9. 40 Watt Sun - Perfect Light (84)
9. Watain - The Agony & Ecstasy of Watain (84)
9. Arð - Take Up My Bones (84)
12. Dark Funeral - We Are The Apocalypse (83)
13. Voivod - Synchro Anarchy (82)
13. Darkest Era - Wither On The Vine (82)
15. Guild Of Others - Guild Of Others (80)
16. The Flower Kings - By Royal Decree (79)
17. Amorphis - Halo (78)
17. Jethro Tull - The Zealot Gene (78)
17. Shape Of Despair - Return To The Void (78)
20. Toundra - Hex (77)
—. Jonas Lindberg & The Other Side - Miles From Nowhere (74)
—. Eight Bells - Legacy Of Ruin (74)
—. Marillion - An Hour Before It’s Dark (73)
—. Big Big Train - Welcome To The Planet (73)
—. Sarcasm - Stellar Stream Obscured (70)
—. Sylvaine - Nova (70)
—. The Offering - Seeing The Elephant (64)

avatar van Apieknar
Niet elk nummer blijft even goed hangen, maar het grote geheel is goed. Ik vind deze een stukje beter dan voorganger Islands. By Royal Decree heeft wat meer pit en dat bevalt me prima!

Drummer Mirko De Maio heeft via zijn Facebookpagina laten weten dat we in 2023 alweer het volgende album van The Flower Kings kunnen verwachten met de terugkeer van… jawel… epics! Heel fijn, want die miste ik op de laatste paar albums.