Nas - Magic (2021)

1. Speechless (3:06)
  2. Meet Joe Black (2:51)
  3. Ugly (3:18)
  4. 40-16 Building (2:55)
  5. Hollywood Gangsta (3:15)
  6. Wu for the Children (3:18)
  7. Wave Gods (3:10)

met A$AP Rocky en DJ Premier

8. The Truth (3:27)
  9. Dedicated (3:52)
avatar van mh040
Moet het nog wat vaker luisteren, maar tot nu toe vind ik deze van de drie Hit-Boy Nas albums denk ik wel de fijnste. Geen overbodige gastartiesten en qua beats ook het best. Nas klinkt comfortabel.

Ik vind het als oude man zijnde (eind dertig) wel erg jammer om te zien dat levende hiphop legende DJ Premier hier slechts mag opdraven voor wat scratches terwijl Nas inmiddels al drie volledige albums heeft gedaan met een producer die in mijn ogen (of oren) toch niet zo heel bijzonder is.

avatar van Harderwiek
40-60 Building en The Truth zijn echt twee keiharde tracks. De rest is voor mij geenszins noemenswaardig. Nas op autopiloot en weinig indrukwekkende beats van Hit-boy. Wel lekker kort, kan ik wel waarderen.

avatar van Kondoro0614
Ik vind de collab met A$AP Rocky en DJ Premier eigenlijk ook wel bij die twee passen. Maar om hem in mijn eindejaar lijst te knallen, nee.

avatar van VDB79
I don’t buy into the hype I’m in the studio lately

Eerlijk gezegd deden die 2 King’s disease albums me vrij weinig, nauwelijks aandacht aan besteed ook. De sound raakte me niet. Grammy? Zal wel. (Misschien nog eens herkansen?) Regelmatig dacht ik dat ik het gewoon ontgroeid was, ofwel, te oud.

Ik verwachte dan ook niet veel van deze maar vanaf de eerste track hoor ik hier een Nas die hongerig en gefocust is, op beats die knocken met een heerlijk 90s feel zonder belegen te zijn. Het album heeft iets grimmigs, Oldschool NY over zich zonder hippe franjes waar hij zo vaak in werd meegesleept de laatste jaren. Hiphop.

Dit is voor mij onbetwist Nas’ beste project sinds Life is Good (misschien wel beter). Ik hou er ook van dat het kort en bondig is. Veel albums zijn sowieso te lang. De man brengt oude vibes terug. Who would have thought!

Favoriet: 40-16 Building

PS. A$AP Rocky? Wat mis ik hier? Het klinkt beetje alsof een eerste divisie speler mee mag doen met een Champions League team. Jammer want het concept van de track en Nas die EINDELIJK weer ‘s iets met Premier doet hadden een betere feature verdiend (stel je JAY-Z voor op deze). Jammer!

avatar van Willemsb
Ik geniet hier ontzettend van. Klinkt stukken beter dan KD en KDII, die beide ook niet verkeerd waren. Productieve Nas, lekker hoor. KDIII on the way? Ik ben er klaar voor.

avatar van Frank West
Nas blaast met zijn laatste paar releases wel weer een flinke frisse wind in zijn carrière. Reacties zijn mixed hier, ik kan wel echt genieten van de combinatie tussen Nas en Hit-Boy. Misschien is deze Magic zelfs wel de beste van de 3.

avatar van 'rens.
Lekker plaatje weer!

avatar van Johnny Marr
Gaat wel. Gewoon OK. Wu for the Children en Wave Gods zijn m'n faffies.

avatar van aerobag
Johnny Marr schreef:
Gaat wel. Gewoon OK. Wu for the Children en Wave Gods zijn m'n faffies.

Die beatswitch op Dedicated though. Damn son

avatar van Yestsida
Inderdaad, gewoon oké.

Leuk dat Nas de laatste tijd weer zo productief is, het blijft een uiterst aangename MC om te beluisteren. Er is altijd veel commentaar over de beatsselectie van deze levende legende maar naar mijn mening heeft hij toch een aantal classics op zijn naam staan, zeker niet alleen Illmatic.

Hit-Boy is diegene dat me nooit weet te overtuigen jammer genoeg. Toen hij in zijn beginjaren een protegé was van Polow da Don vond ik hem al geen topbeats maken en ook nu hij de laatste jaren projecten aflevert met Nas, Benny the Butcher en Big Sean weet hij me ook niet steeds te overtuigen van zijn kunnen. Vele beats van Nas z'n oudere albums passen toch beter bij de gastheer dan de producties van Hit-Boy lijkt me.

Het is absoluut niet slecht en ik beluister deze (en de 2 voorgangers) met plezier maar het grijpt me maar niet zoals zijn eerder werk dat wel deed.

Hierna krijgen we nog King's Disease 3 maar het lijkt me tof dat deze NY-rapper nog eens in de studio duikt met meerdere producers.

Dikke hulde trouwens wel voor 40-16 Building! Wat een banger!

3,5* voor dit tussendoortje (zo voelt het toch).

avatar van Flipm0de
All killer no filler.

De King's Disease albums zijn tof al merk ik dat ik bij beide toch wel wat nummers skip. Op Magic is het kort maar zeer krachtig en zou zo maar eens zijn beste album sinds God's Son kunnen zijn - tijd zal het leren.

Hoogtepunten: Dedicated, Speechless, en Wave Gods.

mh040 schreef:
Volgens mij ligt dat juist vaak aan Primo zelf, dat samenwerkingsalbums met hem zelden worden afgerond/uitgebracht. Er stond namelijk al jaren een album met Nas op de planning maar dat is, net als veel andere Primo-albums, nooit gereleased.

avatar van mh040
MJ_DA_MAN schreef:
ik weet niet in hoeverre een Nas/Premier album daadwerkelijk op de planning heeft gestaan, of dat het meer gebaseerd was op wensen van fans. Maar goed, zo zijn er wel meer Nas albums nooit gekomen. Herinner me bijvoorbeeld dat er ooit een gezamenlijk album met Common werd aangekondigd dat nas.com zou gaan heten. Maar we dwalen af...

mh040 schreef:
Zeker wel.

avatar van ThingMan
KD2 is fysiek nog niet eens te koop en hier is Magic. Nas blijft een van mijn favoriete MC's. Ik vind de beats met Hit-Boy een goede samenwerking. Doet mij toch ook wat teruggaan in de tijd toen hij samenwerkten met Trackmasters en LES of Salaam Remi. Goeie chemie is bijna alles en Nas heeft met Hit-Boy dit gevonden. Ook ik had het leuk gevonden een Nas/Primo album maar denk niet dat dat gaat komen.

Ik vind dit album misschien wel de sterkste van de 3. Moet het nog wat meer luisteren maar vind Speechless een heerlijke opener en Wave Gods knalt lekker. Dit album zit gewoon sterk in elkaar en is van begin tot eind prima te luisteren.

avatar van Silky & Smooth
Ik lees ook veel enthousiaste berichten over dit album van mensen die KD1&2 niks vonden, maar ik vind dit album behoorlijk in lijn liggen met die twee platen. Zeker met de laatste. Misschien heeft het met de tijdsduur te maken?

avatar van Johnny Marr
aerobag schreef:

Die beatswitch op Dedicated though. Damn son

Zo, echt wel. Ik herken die sample wel van het tweede deel maar kan er ff niet opkomen, iemand?

avatar van Burning Kingdom
Best aardig!

avatar van Kos
Kos
Wave Gods!

avatar van MJ_DA_MAN
Hit-Boy heeft zowaar naar me geluisterd n.a.v. mijn commentaar op zijn productie op de voorgaande twee projecten: zijn beats bevatten ineens een stuk minder toeters en bellen. Het is nog steeds niet al te speciaal, ook Nas kan de kar niet echt meer trekken, maar wel de beste plaat van de drie. Als Hit-Boy op het volgende project meer bangers als Ugly kan afleveren ga ik misschien wel een keer boven de 3* uitkomen.

avatar van Nr.4
Tof plaatje hoor. Vind die KD albums ook vermakelijk, deel 2 beter dan 1, en deze Magic dan weer beter. Mooie stijgende lijn, iets feller allemaal gelukkig. Blijft nog even in rotatie en hopelijk ooit over een jaar ofzo fysiek verkrijgbaar.

Rene1979
Heb deze even laten indalen. Duurde in eerste instantie lang voor ik hem luisterde. De KD album kon ik helemaal niets mee.. Die vond ik beide erg slecht met hier en daar een lichtpuntje.. Deze was ik wel direct van overtuigd. Het is net alsof Hitboy twee stijlen heeft, waarvan er duidelijk eentje mijn voorkeur geniet. Daarmee is Magic wel een goede plaat geworden, misschien wel een van de beste NAS platen, omdat hij zelf ook mad op dreef is.

Willemsb schreef:

Yesyes! Morgen jongens. Ooooeh. Kan niet wachten. Niks, feed the buzz!

Vrijdag! Magic 2!!