Murcof - Cosmos (2007)

4. Cometa (8:17)
  5. Cosmos II (9:39)
  6. Oort (12:50)
avatar van orbit
Ik ken dit soort muziek voornamelijk van radio 100.. was leuk om als achtergrond aan te hebben toen ik proefjes in het laboratorium aan het doen was itt vervelende zenders als radio3.. Dit doet me in ieder geval erg aan Raison D'etre denken en Nocturnal Emissions, alhoewel die beide ook een stuk spannender klinken.. maar lange gewichtige stiltes en af en toe een geluid of instrument wat komt opzetten.. ja, die muziek heb ik vaker gehoord. Beslist! Maar ik zal er niet snel zelf iets van gaan aanschaffen. Van Wilt heb ik de dubbelaar radio 1940, ik moet zeggen dat de lust om die te herbeluisteren nog niet bijster groot is. Ik zal binnenkort wel weer eens een poging ondernemen.

avatar van Onderhond
Ik hou het op 3.5*.

Zeker mooi maar uiteindelijk iets te weinig dat echt pakkend is. Muziek als deze moet voor mij beeld oproepen, sferen neerzetten en meevoeren. Daar slaagt Murcof maar half in. Zeker aangenaam om luisteren, maar wil ik echt verdrinken in de ambient, dan heb ik daar andere namen voor.

mooie ontwikkeling van murcof met deze nieuwe plaat. Gedurft ingetogen voor dit genre. Diep, geduldig, bijtend. Muziek voor liefhebbers, niet aan collega's laten horen. Ik vind deze plaat met Woodwork van Svalastog in het donkere elektronika genre de top.

khonnor schreef:

Ik vind gewoon dat reviews op zn minst moeten geschreven worden door iemand die iets heeft met de muziekstijl. Als je niks vind aan een bepaalde muziekstijl kan je er ook geen objectief oordeel over vellen. Ik bedoel maar: ik zou hier ook op een aantal black metal platen stemmen. En misschien zelfs 2 sterretjes geven. Maar dat is dan een reactie in de trant van: nice try boys, maar ik vind black metal vreselijke muziek.

Ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Ik geef in principe iedere muziekstijl een kans en ik luister daarom een groot aantal stijlen (ook al zou je op grond van mijn top 10 anders denken ) Bij deze plaat had ik in beginsel echt niet het vooroordeel "het zal wel niets wezen" in mijn hoofd. Ik wacht gewoon rustig af en laat de sfeer en de nummers goed op me inwerken, voor ik een oordeel kan geven.

En bij deze plaat moest ik uiteindelijk toch weer concluderen dat ik over het algemeen niet veel heb met deze stijl. Wel knap gemaakt, maar niet mijn ding. Het komt overigens ook wel eens voor dat ik iets probeer dat voor mijn gevoel niet helemaal in mijn straatje past, maar dat ik na een aantal keer draaien toch positiever beoordeel, omdat de muziek me wel raakt.

Zou hou ik bijvoorbeeld ook niet van black metal, maar toch zijn er een paar albums die ik zeker wel kan waarderen. Ik zal het alleen bijna nooit draaien.

avatar van The Scientist
Groot gelijk dat je toch dat post,

waar halen mensen toch het idee vandaan dat een oordeel objectief moet zijn

Heb trouwens wel een andere mening dan je, vind dit bij lange na niet de sterkste van Murcof, maar nog steeds een fijn album gewoon. Komende zaterdag kijken wat ie er live van bakt.

Deze plaat is allesbahelve ingetogen en ontzettend sfeervol. Dat het daarna nog qua geluid and dynamiek ontzettend knap in elkaar zit, vind ik nog niet eens het belangrijkste. Ik vind dit makkelijk een van de beste ambient in dit genre van 2007. Ik sluit me dan ook volledig aan bij dizhurtz. 5 sterren dus.

avatar van The Scientist
Ik ga omlaag naar 3.. het tweede en vierde nummer vind ik nog erg mooi, maar de rest is toch beduidend zwakker voor mij. Het 1e nummer vind ik zelfs niet om doorheen te komen.

avatar van John Doe
De andere nummers zijn voor mij stuk voor stuk spannender door de dynamischere aanpak (geen doordubbend beatje). Ze hebben veel momentum, vooral als ik er geconcentreerd naar luister. Nummers 2 en 4 zijn ook heel mooi, maar 4 vind ik teveel herinneren aan Remembranza. Het haalt me een beetje uit het bombastische space concept waar de andere nummers aan voldoen.

Ik kan me verder vooral in dizhurtz', beaumont's en khonnor's commentaren vinden. Murcof komt weer erg gefocust en brengt een erg mooie plaat met uitgerekte intense nummers.

avatar van bas
bas
best spannend, een tikkeltje bombastisch en mooie stijgende lijnen. 50 minuten later zit ik met een dubbel gevoel. Soms springt ie er ineens uit met een rare val van geluiden die me niet zo liggen. En soms dreunt 't me teveel na, te lang. Het heeft z'n ziel, maar alleen op momenten. En met dat soort gedachten na een paar uur luisteren wordt het een 3*

Je hebt wel behoorlijke speakers nodig wil je dit goed kunnen luisteren trouwens, op m'n PC klinkt dit echt helemaal nergens naar. Koptelefoon is ook goed voor deze!

Kevin-Raphaëll
wel bas

u heeft dat mooi uitgelegt

Sietse
bas schreef:

Dat had ik nou precies na zijn optreden...soms heel mooi en soms echt overbodig...

album moet ik helaas nog steeds horen.

khonnor
afsluiter OORT is geniaal!!

avatar van John Doe
zeker, gewoon eng die harde noten

khonnor
net gehoord op de 3 LP editie... elk nr beslaat 1 kant in ultra hoge kwaliteit op ultra heavy kwaliteit

gvd, dit komt de muziek echt ten goede... alle details worden hoorbaar en maken dit album nog genialer

avatar van John Doe
kan me voorstellen, op de high-end headphone zijn ook meteen meer details hoorbaar. Dat nummer per kant concept past trouwens wel bij het type tracks.

Ik Doe Moeilijk
hulde voor het Fortissimo van Cosmos I & II

thejazzscène
Vette conceptplaat. Wat je hier allemaal in hoort is gewoonweg geweldig. Al die verschillende geluiden van computer & instrumenten weerspiegelen de oneindige kosmos zo duidelijk maar tegelijk ook zo raadselachtig. Vele basisgeluiden worden ook ondergedompeld in een donker, duister en zwart sopje (zoals die baslijnen Cosmos 1 bijvoorbeeld).
Wel een zwaar plaatje.

Deze week dit album nog eens een paar keer beluisterd. Het verveelt me niet, ook al is het niet mijn ding. Een half puntje omhoog.

thejazzscène
Pff. The unbearable darkness of being voor mij. Ik ga dit in mijn top tien zetten. Wat een verdomd goeie plaat.

thejazzscène
Deze plaat krijgt een 4,9 op 5 (gestemd door 25 gebruikers) op Discogs. Raar dat hier de score zo laag is. Ik begrijp dat deze door Corona geïnterpreteerde Cosmos wel een grote stap naar de abstractheid is tegenover zijn vorige werken. Toch vind ik dat hij er meer dan buitengewoon in slaagt die onheilspellende sfeer over te brengen (het bombastische stoort me eigenlijk niet, ik hoor ze enkel in de climaxen en dat mag ik juist erg hieraan).
Ik vind het raar dat je hier niet zou verdrinken in de ambient eigenlijk. Deze artiest heeft een album opgebouwd zodat het geheel razend interessant blijft: door af en toe stiltes te houden, behoud hij de spanning waarna hij de luisteraar meevoert via subtiele duistere klanken naar de ijskoude machinale Cosmos (organische klanken zijn hier in elk geval niet echt te vinden)
Ik vind dat al is de plaat bijzonder deprimerend en onheilspellend, het een schitterend werk is van deze man. Misschien dat je het niet graag opzet maar daarmee hoef je de muziek niet slecht te beoordelen...
Dit is totaal verschillend van de rooskleurige muziek die er in overvloed is. Een sfeer waar ik het koud van krijg en muziek waar ik kippenvel van krijg.

Mordor
Machinaal, Abstract, Bombastisch en Onheilspellend zijn termen die me te binnen schieten bij het beluisteren van deze ambient act. Wie goed luistert hoort machinaal raffinement en ijle soundscapes samengebald in 'een' perceptie van de kosmos. Knappe plaat.

tuktak
goede plaat, waarbij ik track 2 en 4 er uit vind springen, waarschijnlijk omdat die beat driven zijn en de rest niet. vooral track 2 ceilo vind ik erg goed, al die subtiliteiten die er te horen zijn maakt het echte luistermuziek. mooie sfeer ook die deze track weet open te vouwen.

avatar van Raspoetin
Deze plaat is helemaal de shit!

avatar van Aurum
Liefhebbers van Murcof; als je de kans krijgt moet je ABSOLUUT naar een optreden van Murcof+AntiVJ gaan. Echt een immens indringende ervaring.

De muziek van Murcof in een groot theater horen is al geweldig, maar de visuals van AntiVJ erbij zijn su-per. Ze zitten beide achter half-transparante schermen, waarop de beelden worden geprojecteerd (die uiteraard perfect aansluiten op de muziek). Door de schermen krijgt alles een 3D effect, je wordt er echt ingezogen. Hier krijg je een béétje een idee, maar uiteraard is het niet te vergelijken met het echte optreden. Aanrader!!!

Ik heb ze laatst gezien in Hasselt.

avatar van popstranger
Helaas kan deze plaat me niet over de hele lijn bekoren waar een remembranza dat bijvoorbeeld wel deed. Iets teveel stukken die de aandacht laten verslappen en waar te weinig in gebeurt. Weet ook wel dat het niet de bedoeling is van dit soort platen om ons plat te bombarderen met melodietjes en eerder een sfeer proberen te creëeren. Laat ik het er op houden dat het soms kan klikken met dit soort muziek en soms ook praktisch niet.