Murcof - Cosmos (2007)

4. Cometa (8:17)
  5. Cosmos II (9:39)
  6. Oort (12:50)
avatar van The Scientist
Jeej.. nieuwe Murcof , klinkt op het eerste gehoor wat duisterder dan eerdere van hem, maar weer ouderwets sterk

en er komt een europese tour

avatar van The Scientist
Nu 1x helemaal afgeluisterd.

Op de site van Leaf las ik:

The long-awaited album, entitled ‘Cosmos’, is Murcof's most powerful, mesmerising work yet. Comprised of six monumental pieces, the album has
more in common with the works of György Ligeti, Coil, Circle or (perhaps more extraordinarily) Sunn O))) than the electronica movement he has long since left for dust.

Dit gaat gedeeltelijk op naar mijn mening, de nummers Cosmos I en Cosmos II gaan inderdaad in die richting en zijn echt geweldig sterk, echt een nieuwe kant van Murcof. De andere nummers doen me toch wel erg denken aan nummers die ik al van hem ken, zij het in een wat donkerder jasje. Het laatste nummer is ook nog wel weer iets anders, ook wat aparter, ook erg sterk.

De twee bovengenoemde nummers bezorgen me echt af en toe de rillingen, en vind ik wel heel bijzonder.

Of het album het haalt bij zijn voorgangers kan ik nog niet zeggen, maar hij stelt me in ieder geval niet teleur.

Dat maakt me wel nieuwsgierig. De vorige Murcof greep me toch niet echt, al heb ik hem nog niet afgeschreven.

Sietse
jongens, stop maar met luisteren...
die gast van Murcof heeft al laten weten dat de mp3's die nu op internet rond gaan de niet definitieve versies van de uiteindelijke release zijn.
Op onverklaarbare wijze zijn, zijn demos op het internet gekomen en uitgelekt.
Hij heeft via verschillende kanalen laten weten dat binnenkort zijn muziek wel te krijgen is maar dat momenteel de promo's nog niet eens de deur uit zijn dus...dat je het maar ff weet.

(en voor de geïnteresseerden...de best man achter murcof zit zelf ook in soulseek)

avatar van The Scientist
Voor zover ik weet ging dat over de Cosmos EP, dat was een EP die vorig jaar te vindenwas met 4 tracks erop.

Deze is pas een paar dagen geleden gelekt en staat ook al op zijn site

Sietse
hmm, het was een bericht dat ik een paar dagen terug...maar misschien heb je gelijk en was dat bericht het oude bericht.

avatar van John Doe
Goed nieuws En een concert met Murcof maak ik ook graag mee.

WernerGSF
-SprayIt- kan jij ons vertellen waarom jij een 0.5 ster geeft aan dit album?

ja idd SprayIt

als het album u niet ligt stem dan niet hé

lol die User stemt of 0.5 of 5.0

amai

misschien kent hij maar 2 cijfers

een halfje of een 5

dit album ken ik nog niet

zal es checken deze

Kevin-Raphaƫll schreef:
ja idd SprayIt

als het album u niet ligt stem dan niet hé

Domme uitspraak, zeg nu zelf...

daarom dat je ook nog geen 0.5 stemde op een of andere plaat

dus gelieve niet te overdrijven

DevendraBan
Is die uitspraak oer het overdrijven gericht tot mij, of degene die alleen 0.5 en 5.0 stemt?

Ten eerste, ieders stemsysteem is anders. Als je dat niet kunt aanvaarden, moet je een muzieksite zoeken die regels voorschrijft voor het toekennen van stemmen. Maar dat lijkt me een beetje belachelijk, nietwaar?

Ten tweede, ik ben nog geen album tegengekomen dat de 0.5 verdiende. Prijs me gelukkig, of ook niet.

Ten slotte, heb je dit album al beluisterd? Dan kunnen we beter daarover praten dan deze discussie voort te zetten.

vanmorgen gevonden op internet

ik moet zeggen dat het een matig album is maar om deze af te breken, nee

maar na een paar luister beurten volgt een score

Het spijt me vreselijk, maar ik heb tot nog toe weinig met dit soort muziek. Ik merk wel dat er goed over is nagedacht, dus ik geef 2,5 ster voor de creativiteit.

khonnor
als je weinig hebt met dit soort muziek in t algemeen, waarom dan een stem uitbrengen?

ik vind het een topplaat... de dreiging en onderhuidse spanning die van het eerste nr uitgaag... dat orgel dat dan invalt... wow

bij voorkeur te beluisteren op hoog volume bij gedimd licht.

ik vind hem eigenlijk beter dan het vroegere murcof werk. t is allemaal beter doordacht en minder vrijblijvend.... 4 sterretjes voorlopig

Kevin-Raphaëll
deze heb ik beluisterd en tja

ik geef een nipte 3

khonnor schreef:

Omdat ik van mening ben dat ik alle muziek die ik hoor mag beoordelen. Dat is volgens mij ook de bedoeling van deze site.

Ik herken in deze plaat een goede artiest, die zijn ziel en zaligheid geeft in de muziek die hij maakt, maar het raakt mij eenvoudigweg niet. Aangezien dat voor mij een belangrijke drijfveer is om meer dan 2,5 ster te geven, is dat mijn beoordeling. Ik geef dan ook niet beneden 2,5, omdat ik er wel degelijk een bevlogen muzikant in hoor.

Geef toe: klinkt redelijk, toch?

Sietse
ik vind het zo'n gelul dat "als je niets met de muziek hebt, stem dan niet" mentaliteit. Dat zou betekenen dat geen een album lage stemmen zou krijgen.

Verder mooie uitleg Waverick.

avatar van titan
titan (crew)
Ja, maar Waverick heeft het album dus WEL beluisterd.

WernerGSF
ja dat is wel waar, maar er zijn ontzetend veel mensen die op albums 0,5 stemmen omdat ze t niks vinden vaak terwijl ze t nooit hebben gehoord gewoon omdat ze de muziek soort niks vinden, snapje?

titan schreef:
Ja, maar Waverick heeft het album dus WEL beluisterd.

ik bedoel in het algemeen

avatar van Onderhond
Leuk om het "voorpagina" effect te zien bij een album als dit. In het beste geval plaatst het de zelfbenoemde avonturier terug een beetje met de voetjes op de grond, maar leuk voor fans van dit album zal het niet zijn.

Begrijp de reactie van khonner ook zeker wel, al mag verder iedereen uiteraard stemmen wat hij wil als hij het album ook gehoord heeft.

avatar van orbit
Het spijt me voor de fans van deze ambient/illbient, maar ik kan er ook niet meer voor geven dan een 2,5*. Ik dacht dat ik het toch even moest checken op 3voor12, maar na twee keer wist ik het wel. Muziek in het straatje van Wilt, Raison D'etre, Nocturnal Emissions en andere radio100 (station in omgeving Amsterdam) coryfeeën, lang uitgesponnen spanningsbogen met overwegend zelfs gewoon stilte als spanningselement. Ik kan hier echt niet warm voor lopen.. het duurt allemaal veel te lang en de momenten van opleving duren minimaal kort. De voorbeelden van deze act uit de jaren 90 hadden dan tenminste nog wel wat meer afwisseling en sferen in hun platen. Slap aftreksel.

khonnor
Waverick schreef:

Geef toe: klinkt redelijk, toch?

Goeie uitleg hoor...

Maar het doet me een beetje denken aan een review die ik onlangs van deze plaat gelezen heb. ik weet dat de recensent in kwestie een groot fan is van soulvolle dance, lounge dingen, de meer uptempo dingen van aphex twin, authechre en warp in t algemeen....

Vond het dan ook bizar dat deze plaat door hem besproken werd... t was trouwens een vrij negatieve bespreking....

Ik vind gewoon dat reviews op zn minst moeten geschreven worden door iemand die iets heeft met de muziekstijl. Als je niks vind aan een bepaalde muziekstijl kan je er ook geen objectief oordeel over vellen. Ik bedoel maar: ik zou hier ook op een aantal black metal platen stemmen. En misschien zelfs 2 sterretjes geven. Maar dat is dan een reactie in de trant van: nice try boys, maar ik vind black metal vreselijke muziek.

Ik heb zelf onlangs een 0,5 gegeven aan het album van Jasper Steverlinck. Zelf houd ik wel van die "vrouwelijke" mannenstemmen met piano begeleiding: Antony en zijn Johnsons, Rufus Wainwright,... Wat Jaspertje ermee aanvangt is echter een mierzoet surrogaat voor ontluikende pubermeisjes. Dat vind ik dan weer wel een terecht oordeel. Zoiets van: nice try Jasper, maar jij brengt alle slechte elementen van de muziek zaar ik zo van houd samen en trekt daar een walgelijk smakend afkooksel van.

Ik vind deze murcof alleszins heel mooi. Doet me een beetje denken aan machinefabriek, de ambient dingen van eluvium, .... lekker in de zetel liggen en de geluidsgolven op je af laten komen.

Prachtig hoe met stilte en bombast wordt gespeeld. Komt vooral tot uiting op hoog volume en op goeie geluidsapparatuur.

DevendraBan

zo jong en al zo moeilijk doen

DevendraBan
Dat zou ik toch graag eens uitgelegd zien.

avatar van Onderhond
Tweetal keer doorgeluisterd. Moet er nog eens een keertje met volle aandacht naar luisteren maar héél erg sterk vind ik dit ook niet.

Aangename achtergrondmuziek die volgens mij nogal wat toegankelijker is dan z'n eerder werk. Maar donker vind ik het allesbehalve, daarvoor zijn er teveel riedeltjes die een wat luchtig sfeertje scheppen.

Vergelijkingen met een Wilt begrijp ik dan ook totaal niet. Dit heeft weinig van doen met het iele, groezelige werk dat zulke artiesten kenmerkt.

avatar van orbit
Aangezien dit mijn favoriete genre niet is is mijn referentiekader nogal smal o grote opperhond Ongetwijfeld ken jij duizenden ambientacts, maar bij de weinige waarvoor ik de moeite heb genomen kwamen deze namen bij me op.. ook veel gebakken lucht namelijk. Sfeer is ongetwijfeld anders. SubtractiveLAD is me dan weer te actief om hiermee te vergelijken, maar dat komt ook veelal in de buurt

avatar van Onderhond
Njah, het ambient genre is op zich niet zo uitgestrekt dat het onmogelijk is om acts uit subgenres te vergelijken. Toch vind ik een artiest als Wilt iets compleet anders doen.

Al zal een niet-liefhebber al redelijk snel zeggen dat het allemaal hetzelfde klinkt.