The Flower Kings - Space Revolver (2000)

Zweden
Label: Century Media

1. I Am the Sun (Part One) (15:03)
  2. Dream on Dreamer (2:42)
  3. Rumble Fish Twist (8:05)
  4. Monster Within (12:55)
  5. Chicken Farmer Song (5:11)
  6. Underdog (5:29)
  7. You Don't Know What You've Got (2:39)
  8. Slave to Money (7:30)
  9. A Kings Prayer (6:01)
  10. I Am the Sun (Part Two) (10:39)
Deranged
Hoe hebben ze het ooit in hun hoofd gehaald om er een nummer als You Don't Know What You've Got op te zetten, gaat echt helemaal nergens over. Beide delen van I Am the Sun zijn dan wel weer erg geslaagd.

avatar van Brunniepoo
Zoals wel vaker is ook dit Flower Kings album weer te veel van het goede maar gelukkig maken de twee delen van I am the Sun een hoop goed.

Ozric Spacefolk
Bezetting op deze plaat van the Flower Kings is Roine Stolt, Tomas Bodin, Jaime Salazar, Jonas Reingold en Hans Fröberg.

Op sax hebben we Ulf Wallander en mallet percussion Hans Bruniusson.

Zoals altijd veel fillers. Roine Stolt parkeert nooit eens nummer maar brengt echt alles uit wat hij schrijft/opneemt.

I am the Sun pts.1 en 2 zijn waanzinnig.

Ook hier weer is de muziek een bont mengsel van psychedelica, progrock en jazzrockfusion.

Deranged
Over het eerste en laatste nummer is al het een en ander gezegd, onder andere door ikzelf. Maar wat ook zeker benoeming toekomt naar mijn idee is Underdog. Dat is nou eens een zeer geslaagd korter nummer van deze groep met een heerlijke drive en sparkle.

Oops, 2.5 was wel erg aan de lage kant overigens.

avatar van DargorDT
Ik kan die twee korte nummertjes prima hebben. Dat Stolt elke scheet opneemt, heeft ook pareltjes opgeleverd. A King's Prayer is voor mij de beste track, heerlijke solo! Als het om de lyrics gaat, bevalt dit plaatje mij ook. En de hoes is geweldig.

avatar van BoyOnHeavenHill
Op dit album gaat het weer alle kanten op. "Roine Stolt parkeert nooit eens nummer maar brengt echt alles uit wat hij schrijft/opneemt", zegt Ozric Spacefolk op 25-8-2010, en gezien Stolts enorme produktiviteit zou dat best kunnen. Het is dan ook niet allemaal even pakkend, maar aan de andere kant zakt het ook nergens onder een ondergrens heen, en als dan Monster within eerst met een knipoog over een nachtmerrie lijkt te gaan maar daarna meer duistere maatschappelijke fenomenen op de korrel neemt laat hij het doodleuk volgen door het heerlijk zomerse Chicken farmer song (met trouwens geweldig licht drumwerk van Jaime Salazar). Natuurlijk krijgen de twee delen van I am the sun hier de meeste aandacht, maar net als voor mijn voorganger is A king's prayer voor mij het hoogtepunt. Of Space revolver binnen het oeuvre van de Flower Kings het voorrecht verdient van All Musics "Album Pick" (de beste of meest representatieve plaat van een band) weet ik nog zo net niet, maar het is een mooie aanvulling op hun werk, en Stolts gedecideerde zang, lyrische gitaarspel, compositorische vernuft en positieve insteek maken mij steeds meer een fan. "Hey! I used to be a King – now I'm just a king of laughter / Put my faith in anything – anything that's close to wonder!"