Ibaraki - Rashomon (2022)

Rock / Metal
Label: Nuclear Blast

1. Hakanaki Hitsuzen (1:28)
  2. Kagutsuchi (7:34)
  3. Ibaraki-Dōji (7:51)
  4. Jigoku Dayū (7:40)
  5. Tamashii No Houkai (5:58)
  6. Akumu (5:53)

met Nergal

7. Komorebi (6:06)
  8. Rōnin (9:13)

met Gerard Way

9. Susanoo No Mikoto (7:12)

met Ihsahn

10. Kaizoku (2:53)
avatar van james_cameron
Ambitieus en avontuurlijk black metal-project van Matt Heafy (Trivium), waarop hij laat horen nog meer in zijn mars te hebben dan we reeds wisten. De muziek spreekt me weliswaar wat minder aan dan het materiaal van Trivium en de songs zijn vaak iets te lang, maar het zit allemaal wel verdomd goed in elkaar. Enkele gastoptredens van oa Ihsahn en Nergal (Behemoth) zorgen voor nog meer variatie in het geluid.

avatar van legian
Sinds Trivium met What the Dead Men Say op de proppen kwam is die band niet meer weg te denken uit mijn playlists. Iets wat Matt Heafy hier opnieuw klaar lijkt te spelen. Rashomon is een geweldige trip die enorm intrigeert en fascineert. Maar mij bovenal volledig weet mee te nemen in de muziek.

Ja er is een Trivium sausje te ontdekken, maar Rashomon is echt wel zijn eigen ding geworden. De grote kracht zit hem voor mij vooral in de vele afwisseling die er is. Het is niet simpelweg keihard knallen (dat gebeurt genoeg), maar er is ruimte voor wat rustigere en sferische momenten (hierboven werd de folky opener al genoemd). Ook de Japanse invloed zorgt voor een eigen uitstraling wat geweldig gecombineerd wordt met het brute geweld. Dat laatste ook dankzij de invloed van de gastartiesten (Ihsahn mist trouwens bij Susanoo No Mikoto), die op hun nummers echt een indruk weten scher te laten. Zo blijft Nergal mij elke luisterbeurt weer verbazen met zijn stem en weet hij mij volledig op te zuigen. Dat brute geweld valt ook nergens in herhaling, elk nummer heeft zijn eigen identiteit en geluid waardoor het uur voorbij vliegt.

Heafy lijkt hier een blik aan creativiteit open getrokken te hebben die bij zijn andere band nog wel eens mist. En het is er des te beter door geworden. Fantastisch album die voor mij de deur naar Blackmetal ook weer wat verder open duwt.