Bonnie Raitt - Just Like That… (2022)

Rock / Blues
Label: Redwing

1. Made Up Mind (3:40)
  2. Something's Got a Hold of My Heart (4:52)
  3. Livin' for the Ones (3:04)
  4. Just Like That (5:05)
  5. When We Say Goodnight (5:00)
  6. Waitin' for You to Blow (5:27)
  7. Blame It on Me (5:47)
  8. Love So Strong (4:31)
  9. Here Comes Love (4:15)
  10. Down the Hall (4:30)
Mssr Renard
Ik wilde deze van de week al toevoegen, maar kon geen hoes vinden. Ik zie nu dat de hoes bekend is. Dezelfde foto als van haar wereldtournee. Ik zit er wel aan te denken om haar live te willen zien.

Of ik deze op vinyl ga aanschaffen is nog de vraag. Ik vind soms haar studiowerk wat gelickt klinken. Maar wat een fabeltastische stem heeft ze en wat kan ze lekker slidegitaar spelen. Ik ben dus wel erg benieuwd hier naar.

Mooie foto ook van een erg pure vrouw.

Eerste single is uit:
Luister naar Made Up Mind van Bonnie Raitt op #SoundCloud Stream Made Up Mind by Bonnie Raitt | Listen online for free on SoundCloud - soundcloud.app.goo.gl

Hier live bij Jimmy Kimmel, de nieuwe single:

Mssr Renard
Zo, deze plaat is me toch een partij lekker. Ik laat de uitgebreide reviews graag over aan de users die daar bedreven in zijn. Ik ben in elk geval erg enthousiast over deze plaat. Lekkere roots pop/rock met veel blues-elementen, mooi en krachtig gezongen, goed in gespeeld, goed geproduceerd en een goede songselectie.

Uiteraard ook weer mooie slide-gitaar-solo's van Bonnie. En mag ik ook de excellente tijdsduur aanstippen? 45 minuten vind ik ideaal voor een plaat. Bonnie laat met deze plaat wel horen hoe urgent zij gewoon nog steeds is. De nummers schijnen wat meer te gaan over verlies en verdriet, maar ik let eigenlijk nooit op teksten. De muziek is in elk geval erg mooi.

avatar van blaauwtje
Het was al weer een tijdje rustig rond deze vrouw, mede ingegeven door de pandemie, waardoor we allemaal ons leven moesten aanpassen.

Gesteund door haar vaste band , met als drijvende krachten Ricky Fataar op drums en Hutch Hutchinson op bass, krijgt haar leeftijd geen vat op haar muziek, de slide gitaar klinkt krachtig als vanouds en ook haar stem straalt kracht uit.

Ook als vanouds is de songkeuze, een aantal prachtige covers, afgewisseld met mooie eigen composities, met, voor mij, als hoogtepunt de titeltrack, mooi klein met een emotionele tekst over het leven, dat in A New york minute, zomaar kan veranderen, Just like that. Ik denk dat vele van ons dat kunnen beamen.

Uitgevoerd in mooi blauw vinyl, gekocht op record store day, zal deze schijf nog vele rondes draaien op mijn draaitafel.

avatar van Lura
Haar intussen eenentwintigste album Just Like That… ligt in het verlengde van de prachtige, relaxte voorgangers Slipstream en Dig in Deep. Zij is en blijft een meesteres in het naar haar hand zetten van andermans songs. Een wat vreemde eend in de bijt op het album is Love So Strong van Toots and the Maytals. Oorspronkelijk bedoeld als een duet met haar goede vriend en reggaelegende Toots Hibbert. Helaas overleed Hibbert in 2020.

In de teksten klinkt regelmatig door dat Raitt zich steeds meer bewust wordt van haar sterfelijkheid. Kan ook bijna niet anders, want Raitt was jarenlang mantelzorger van haar broer. In de muziek, die af en toe akoestisch is, is daar gelukkig weinig van te merken. Regelmatig wordt die bijzonder subtiel en relaxt ingekleurd. Naast een geweldige gitariste blijft Raitt een uitstekende zangeres (bijvoorbeeld het prachtige, ingetogen titelnummer).

Diegenen die beide voorgangers omarmden zullen dit waarschijnlijk nog meer doen bij Just Like That… . Helaas zitten er voorlopig geen Europese concerten in het vat. De komende tijd gaat ze in Amerika op tournee met eerst Lucinda Williams als speciale gast en vervolgens Mavis Staples en als laatste Marc Cohn.