Soulsplitter - Connection (2022)

Duitsland

5. Thrive (5:57)
  6. Gratitude (4:44)
  7. Reconnected (7:12)
avatar van ProGNerD
Heel benieuwd naar deze; hun debuut Soulsplitter - Salutogenesis vond ik destijds een verrassende ontdekking. Gaat op de luisterlijst voor dit weekend...

avatar van ProGNerD
Mooi vervolg op Salutogenesis; iets minder avontuurlijk en dynamisch (minder klassiek en akoestisch, geen jazz, nauwelijks grunts), maar nog steeds interessante moderne djenty progmetal aangevuld met mooie toetsen en strijkers en prima zang.

Enerzijds jammer (was bij de 1e luisterbeurt even wennen en de verwachtingen bijstellen, maar bij de 2e viel het kwartje al snel ), anderzijds wel iets meer in balans en nog steeds uitstekend gemusiceerd. Doet me bij vlagen aan Haken denken, maar dat is maar een van de vele invloeden die herkenbaar zijn... => Tip

avatar van Bonk
Dit is toch wel een lichte teleurstelling. Waar ik bij het eerste album echt omver geblazen werd door de verrassing, die met name kwam door de dynamiek en de afwisseling die de muziek kende, vind ik dat toch wel echt beduidend minder terug op hun tweede album. Is het slecht? Verre van, maar ook zeker niet zo overtuigend, verrassend en bij vlagen voor mij zelfs vernieuwend als hun eerste album. Het is toch wat meer gewoontjes en voorspelbaar, maar wel erg goed uitgevoerd. Maar daarmee dus ook minder onderscheidend voor mij. Dat is toch jammer.

Ik kan me dus herkennen in watProGNerD beschrijft. Wellicht dat ik met iets meer luisterbeurten wat meer over de teleurstelling heen kom en het nog groeit naar 4*

avatar van ABDrums
Inderdaad een tikje minder dan de overdonderende voorganger Salutogenesis. Waar Salutogenesis echte verrassingselementen bevatte die je compleet op je verkeerde been konden zetten, is deze plaat in zekere zin wat voorspelbaarder. Desalniettemin laat Soulsplitter ook op Connection zien over veel kwaliteit te beschikken. Jammer dat ze niet in de buurt komen van het vorige album.

Het laatste nummer, Reconnected, springt er voor mij bovenuit. Echt gaaf hoe die piano en viool samenwerken met de prachtige stem van de zanger en hoe er afgewisseld wordt tussen dit soort etherische stukken muziek en het brute, harde (djent-)geweld, inclusief grunts.

avatar van legian
Als deze wat tegenvalt tov de vorige ben ik erg benieuwd naar die plaat. Deze bevalt me namelijk erg goed en groeit met elke luisterbeurt in beleving. Het is een bijzonder sfeervol geheel waarbij sterk gebruik gemaakt van de verschillende instrumentatie. Nou kan ik strijkers tussen het metal geweld wel goed waarderen, maar vaak voelt het toch wat te 'gemaakt'. dat doen ze hier gelukkig niet waardoor ze sterk de sfeer kunnen opbouwen. En in combinatie met de rest een erg fijn meeslepend album afleveren.

Ze doen me af en toe wel wat denken aan de laatste 2 platen van Haken, vooral de zang in combinatie met de djent achtige instrumentatie.

avatar van ABDrums
legian schreef:

Er staat je nog wat te wachten bij hun vorige plaat. Die is echt fenomenaal. De avatar van ProGNerD is niet voor niets de albumcover van Salutogenesis.

ABDrums schreef:

Precies ! => veel luisterplezier legian

ProGNerD schreef:
...veel luisterplezier legian

Dat geldt ook voor mezelf komend weekend op Loreley : benieuwd naar de live ervaring