Belle and Sebastian - A Bit of Previous (2022)

Label: Matador

1. Young and Stupid (2:54)
  2. If They’re Shooting at You (4:31)
  3. Talk to Me, Talk to Me (4:27)
  4. Reclaim the Night (3:13)
  5. Do It for Your Country (3:50)
  6. Prophets on Hold (4:46)
  7. Unnecessary Drama (4:16)
  8. Come on Home (3:54)
  9. A World Without You (3:03)
  10. Deathbed of My Dreams (3:48)
  11. Sea of Sorrow (4:58)
  12. Working Boy in New York City (4:15)
  13. A Bit of Previous * (3:49)
  14. Sometimes * (3:50)

avatar van johan de witt
Lekker jachtig nummertje wel, leuk!
Beetje DCW-vibe, laat de lente maar komen

avatar van AstroStart
Doet me denken aan High Ticket Attractions van The New Pornographers. Best een leuke single.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
En tracktijden bij deze toegevoegd.

Ik had kaarten voor hun concert in april, waarschijnlijk hadden ze dan nieuwe, voor ons onbekende nummers gespeeld neem ik aan.

Nu is het verplaatst naar januari, gelijk heel anders op dat vlak. Alleen geloof ik al dat verzetten naar veel vervelender dagen wel, dus helaas... wel leuk om naar het album uit te kijken.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
If They’re Shooting at You is wel erg zoetsappig, dat koortje doet het echt niet voor mij.

B&S go soul
Nee, die eerste vind ik wel geweldig, deze tweede een beetje so-so.

avatar van coldwarkids
If They’re Shooting At You is niet echt bijzonder als losstaande single, misschien past het wel als album concept.

I beg to differ.

Het nummer is door de oorlog in Oekraïne net heel actueel...

B&S can't do no wrong. Als je een probleem hebt met gospel is dat vooral jullie probleem. Het is weer maar eens iets anders, dus ik ben pro.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Mausie schreef:

Maybe it's the corona infection talking, maar hij valt nu opeens wel lekker. Groeiertje dus

avatar van Dirruk
If They´re Shooting At You is eigenlijk mijn eerste kennismaking met de groep. Prachtig nummer zeg! Unnecessary Drama vind ik ook prima. Ben wel benieuwd naar de rest. De cover voelt erg Smiths-achtig aan.

avatar van EttaJamesBrown
Beide singles smaken mij goed. Laat de lente maar komen.

avatar van johan de witt
Beide singles waren al een uitstekende return to form voor de band.
En dan de glorieuze derde, de openingstrack Young and Stupid, overtreft dat nog.
Het is lente!

Veel mensen vonden Girls in Peacetime Want to Dance niet sterk, ik wel.

De vraag is dus of deze nieuwe mij weer zo goed bevalt. Ja, maar het is toch wel een stapje terug vind ik.
Er staan sterke tracks op het album, maar ook nummers die wat vluchtig aan me voorbij gaan en eerlijk gezegd vind ik de zang van Stuart op dit album wat minder lekker klinken (op Sea of Sorrow bijvoorbeeld stoort het me gewoon een beetje). Stevie Jackson neemt de track Deathbed of My Dreams voor z'n rekening.

Daarbij is het geluid weer herkenbaar, maar is de elektronische saus net iets te veel af en toe (een klacht die velen al bij de voorganger hadden): het lieve geluid verdrinkt dan een beetje in die laag die eroverheen gegooid wordt.

Verder zijn er verschillende hoezen in omloop. Leuk voor de grote verzamelaars.

Een prima album, maar de magie is wel een beetje over wat mij betreft.

avatar van AstroStart
Belle & Sebastian piekten mijn inziens met Girls In Peacetime Want To Dance: een album dat nog steeds in mijn top 10 staat. Op dit album horen we nog flarden van GIPWTD, zoals het onweerstaanbare Talk to Me, Talk to Me en het fijne Reclaim the Night. Ook Prophets on Hold, A World Without You en Unnecessary Drama zijn de moeite waard. Verder ben ik het met aERodynamIC eens, Stuart zingt niet al te best. Dat is spijtig.

avatar van ArthurDZ
Ik vind hem niet onderdoen voor Girls In Peacetime hoor, zeg ik voorzichtig nu ik halfweg de eerste luisterbeurt zit. Vind hem juist net wat rustiger en meer naturel dan GIPWTD, vind dat zeker ook een goede plaat maar zo gesuikerd en bombastisch dat ik er niet altijd zin in heb. Op deze lijken de elektronica en de twee van de vroege B&S net wat meer in balans te zijn. Ben benieuwd naar de rest!

avatar van Fathead
Zo lang Belle and Sebastian liedjes als Do It For Your Country de wereld in slingeren ben ik een gelukkig mens.

avatar van johan de witt
Ja, die had zo uit 1997 kunnen komen.
Helaas ook wel wat missers, maar zolang er ook nog enkele pareltjes opstaan, klaag ik niet.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Belle And Sebastian - A Bit Of Previous - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Belle And Sebastian - A Bit Of Previous
Belle And Sebastian keert terug met een nieuw album dat misschien niet zo goed is als de vroege albums van de band, maar dat weer buitengewoon knap in elkaar steekt en zeer aangenaam vermaakt

De Schotse band Belle And Sebastian koppelt al ruim 25 jaar lang muziek vol zonnestralen met teksten waarin ook de melancholie niet ontbreekt, wat songs oplevert die kunnen worden gekarakteriseerd als bitterzoet. Het deze week verschenen A Bit Of Previous vat samen wat Belle And Sebastian de afgelopen vijfentwintig jaar heeft gedaan, maar doet dit niet met verzameld werk, maar met een serie gloednieuwe songs. Het zijn songs die makkelijk heen en weer springen tussen genres, maar die altijd opvallen door zeer smaakvolle arrangementen en door songs die complexer in elkaar zitten dan het lijkt. A Bit Of Previous is niet het beste album van de Schotse band, maar wel ruim drie kwartier genieten.

In de lijst met studioalbums van de Schotse band Belle And Sebastian is het deze week uitgebrachte A Bit Of Previous de opvolger van het inmiddels al ruim zeven jaar oude Girls In Peacetime Want To Dance. Daar valt wel wat op af te dingen, want in 2019 was er de wat mij betreft niet bijster interessante filmsoundtrack Days Of The Bagnold Summer. Wel interessant waren de drie EP’s die in 2017 en 2018 onder de naam How To Solve Our Human Problems werden uitgebracht. Deze EP’s waren samen goed voor bijna zeventig minuten muziek en kunnen wat mij betreft dus ook prima worden gezien als een volwaardig album.

Ook over het live album What To Look For In Summer uit 2020 was ik overigens best te spreken, maar dit terzijde. Van het studiowerk bevielen zowel Girls In Peacetime Want To Dance als How To Solve Our Human Problems me uitstekend, al missen de laatste paar albums van Belle And Sebastian wel wat de urgentie van prachtalbums als Tigermilk en If You're Feeling Sinister uit 1996, The Boy With The Arab Strap uit 1998 en Dear Catastrophe Waitress uit 2003.

Die urgentie mis ik ook weer wat op A Bit Of Previous, maar ook het nieuwe album van de Schotse band klinkt weer bijzonder aangenaam. De muziek van Belle And Sebastian klinkt ondanks de vaak bitterzoete teksten van de band over het algemeen zonnig en dat geldt ook weer voor de songs op A Bit Of Previous. De twaalf songs op het nieuwe album doen verlangen naar een warme en zorgeloze zomer en dragen alvast een geschikte soundtrack aan voor de zomerse dagen die komen gaan.

De popsongs van de band uit Glasgow klinken ook op A Bit Of Previous weer zwoel en lichtvoetig, maar de songs van Belle And Sebastian zitten altijd knapper in elkaar dan je bij vluchtige beluistering kunt vermoeden. Ook op haar nieuwe album heeft de Schotse band weer veel aandacht besteed aan de instrumentatie en de arrangementen. Alles klinkt even verzorgd, maar het geluid van Belle And Sebastian is ook heerlijk veelzijdig en kan even goed overweg met akoestische instrumenten en fraaie blazers als met flink wat elektronica.

Niet alleen de instrumentatie op A Bit Of Previous is zeer divers. De Schotse band schakelt ook dit keer makkelijk tussen stijlen en overtuigt niet alleen met smaakvol gearrangeerde chamber pop, maar ook met verrassend soulvolle, jazzy of funky tracks, met aangename indiepop of met naar electropop neigende songs.

De stem van voorman Stuart Murdoch klinkt zoals gewoonlijk bijzonder aangenaam, maar voor de afwisseling is het goed dat hij de vocalen hier en daar aan een van de andere bandleden over laat, al vind ik de stem van Sarah Martin niet zo onweerstaanbaar als die van voormalig Belle And Sebastian zangeres Isobel Campbell.

A Bit Of Previous is een gloednieuw album, maar klinkt op een of andere manier ook als een verzamelalbum dat de hele carrière van de band omvat en stiekem ook nog wat nieuwe stappen zet. Ik mis zoals gezegd de wat de urgentie en ook de magie en verleiding van de eerste albums van de band uit Glasgow, maar in muzikaal opzicht valt er echt meer dan genoeg te genieten op A Bit Of Previous, dat ook nog eens onmiddellijk de zomer in huis haalt. Alle reden dus om blij te zijn met dit album. Erwin Zijleman

avatar van Tonio
Nu enkele keren beluisterd. En ja, de titel is toepasselijk: er staan inderdaad een paar nummers op die zich kunnen meten met de fraaie EP's en albums van hun beginperiode, zoals bijvoorbeeld het zeer fraaie Do It for Your Country.

Maar helaas staan er weer aardig wat nummers op met de sound van hun albums van ná 2001. Dat gaat gepaard met veel, en voor mij overbodige elektronica. Ook staan er weer een paar nummers op die qua song echt onder de maat zijn.

Een tikkeltje beter dan hun laatste albums: niet echt vervelend, maar zeker niet goed, en beslist erg wisselvallig.

avatar van Kaaasgaaf
Wat een verrassend consistent album is dit! Had ik niet meer verwacht van deze band. Op voorgaande platen stonden steeds een aantal lichtpuntjes om ons eraan te herinneren wat een fantastische songschrijvers dit zijn, maar ook een hoop ergerlijke middelmaat. En hoewel het me niet meer zo kan raken als het vroege werk (daarvoor klinkt het toch allemaal wat te doordacht), vind ik elk liedje op deze plaat meer dan fijn en ook nog eens per luisterbeurt beter worden! Hartverwarmende teksten, aanstekelijke melodieën en lekker afwisselende sound. Laat die zomer nu maar komen.

avatar van Zwammer
Leuke luistertip: St. Paul's Boutique - TivoliVredenburg (aflevering #70)

In deze aflevering bespreken journalist Gijsbert Kramer en DJ St. Paul de nieuwste plaat van B&S, in het laatste half uur van de aflevering. Ze zijn opvallend positief. Na enkele mindere albums weten ze dit - meer back-to-basic - album erg te waarderen. De heren werken erg aanstekelijk en nodigen uit om het album op te zetten.

avatar van Cor
Cor
Kaaasgaaf schreef:
Wat een herkenbare quote. Ik ervaar hetzelfde. Dit is gewoon over de hele linie een pakkende, catchy set liedjes, die zich meteen in je hoofd nestelen. Meezingen geblazen, dat gaat vanzelf. Belle & Sebastian schakelt nog steeds makkelijk van elektropop naar smaakvolle soul, en van introspectieve ballads naar kleine rockliedjes. De band is al bijna dertig jaar een kwaliteitskeurmerk, met hoge uitschieters en echt wel eens een wat minder moment. Maar deze laatste worp is wat mij betreft weer 'spot on'.

avatar van Kaaasgaaf
Kan iemand vertellen hoe die bonustracks zijn? De moeite waard om een paar eurootjes meer voor neer te leggen?

avatar van thetinderstick

Van ‘a bit of previous’ is een video uitgebracht:

thetinderstick schreef:

Van ‘a bit of previous’ is een video uitgebracht:

Ja, inmiddels ook gehoord (video zal ik zo bekijken). Mooi liedje hoor, misschien nog wel 'klassieker' dan de meer klassieke liedjes op het album zelf. Al zal dat andere nummer op den duur dan ook nog wel 'onthuld' worden, denk ik dat ik die special edition dan toch maar aanschaf. Al draai ik als verstokte albumfanaat in de praktijk weinig 7-inches.

avatar van Kaaasgaaf
Ah, zoals te verwachten heeft iemand het gewoon van z'n platenspelertje op youtube gezet: https://www.youtube.com/watch?v=xAB7GFHN_QA
Klinkt op het eerste gehoor wel echt als een b-kantje, maar wie weet gaat het nog groeien. Het titelnummer vind ik ieder geval steeds fijner worden, misschien wel het meest 'Smithiaans' dat de band ooit geklonken heeft. Had zeker niet op het album gepast. Wel veruit de mooiste clip van de singles bij dit album.

En wat vinden jullie eigenlijk van de hoes? Voor mij vormt de esthetiek van die foto's wel echt de rode draad in B&S, al vind ik het vanaf The Life Pursuit wel wat wisselvalliger worden. Schiet Stuart nog altijd die kiekjes? Ben ik wel altijd vanuit gegaan. Deze foto's vind ik wel weer fraai, maar de sfeer is stemmiger dan ik eigenlijk bij deze plaat vind passen. En ik hou nooit zo van het concept dat je uit meerdere hoezen kan kiezen; het leven zit al vol keuzestress genoeg.

Kaaasgaaf schreef:

Is niet helemaal nieuw. Sometimes stond al op de Japanse versie van How to Solve Our Human Problems. Ik (her)kende het gelijk.

aERodynamIC schreef:

Oh, wel apart dat ze dan zogenaamd exclusieve nummers hergebruiken als zogenaamd exclusieve nummers. Of tenminste, zo noemen ze het misschien wel niet, maar daar mag je dan toch vanuit gaan. Beetje een armoedig teken dus, zeker voor een band die ooit naast elk album een niet bij te houden reeks aan eepeetjes en non-album-singles vol exclusieve b-kanten uitbracht. Maar goed, dat is ook wel erg lang geleden natuurlijk.

avatar van hrmnbstr
Live vind ik sommige nummers wel beter uit de verf komen, zoals hier bij Tiny Desk. In deze soberdere uitvoering klinkt bijvoorbeeld Reclaim the night haast als een Young Marble Giants-nummer.