Motörhead - Overkill (1979)

Label: Bronze

1. Overkill (5:12)
  2. Stay Clean (2:43)
  3. (I Won't) Pay Your Price (2:57)
  4. I'll Be Your Sister (2:55)
  5. Capricorn (4:11)
  6. No Class (2:39)
  7. Damage Case (3:02)
  8. Tear Ya Down (2:40)
  9. Metropolis (3:36)
  10. Limb from Limb (4:55)
  11. Too Late, Too Late * (3:25)
  12. Like a Nightmare * (4:13)
  13. Louie Louie * (2:47)
  14. Tear Ya Down [Instrumental Version] * (2:39)
  15. Louie Louie * (2:52)
  16. Louie Louie [Alternative Version 2] * (2:45)
  17. Tear Ya Down [Alternative Version] * (2:41)
  18. Tear Ya Down [Alternative Version 2] * (2:41)
  19. Like a Nightmare [Alternative Version] * (4:27)
  20. Louie Louie [BBC John Peel Session '78] * (2:46)
  21. I'll Be Your Sister [BBC John Peel Session '78] * (3:15)
  22. Tear Ya Down [BBC John Peel Session '78] * (2:39)
  23. Stay Clean * (3:03)
  24. No Class [BBC Radio 1 In-Concert] * (2:43)
  25. I'll Be Your Sister [BBC Radio 1 In-Concert] * (3:35)
  26. Too Late, Too Late [BBC Radio 1 In-Concert] * (3:24)
  27. [I Won't) Pay Your Price (BBC Radio 1 In-Concert] * (3:19)
  28. Capricorn [BBC Radio 1 In-Concert] * (4:14)
  29. Limb from Limb [BBC Radio 1 In-Concert] * (5:26)
B.Robertson schreef:
No Class is idd behoorlijk van ZZ Top afgekeken, wel een domper toen ik dat ontdekte.

Hoezo? Er is toch niks mis met ZZ Top?

avatar van B.Robertson
Niets mis mee, nee. Hoorde Tush vroeger op Countdown Cafe en dacht meteen aan No Class. Vond het toen erg jammer dat Motörhead die riff gepikt had ipv zelf geschreven.

B.Robertson schreef:

Hmmmm......is mij nooit opgevallen. Zal er eens op letten.

avatar van ricardo
Heb beide nummers ff beluisterd, maar No Class heeft inderdaad de riff van Tusk.

Vind beiden pracht nummers trouwens, maar wel jammer dat Motorhead het heeft gepikt van ZZ Top.

Is mij eerder nooit opgevallen eigenlijk.

Weer wat geleerd.

Nu hoor ik het ook.

avatar van Casino Boogie
Probeer van dit album eens 2 favo tracks te kiezen...das behoorlijk lastig. Capricorn is sowieso 1 van mn favo Motörhead tracks, lijkt zo uit het Hawkwind tijdperk te komen. Voor de rest is het een heerlijke rock n roll plaat met prima nummers. 4 sterren.

avatar van wizard
Waar ik Bomber enigszins teleurstellend vond, is Overkill me stukken beter bevallen. Overkill opent al overtuigend met het snelle titelnummer, waarna er in een half uurtje nog 9 nummers voorbij komen denderen. Daarbij zitten, op I’ll Be Your Sister na, geen zwakke nummers. Mijn favoriete nummers hier zijn, behalve Overkill, Stay Clean, No Class en Damage Case.

Overkill heeft de snelheid en het venijn dat ik op Bomber miste, hoewel Motorhead op No Sleep til Hammersmith naar mijn mening die snelheid en venijn nog beter over weet te brengen. Overkill is een prima album, hoewel ik toch op niet meer dan drie en een halve ster uitkom: de muziek van Motorhead is niet precies dat wat precies bij mijn muzieksmaak past.

3.5*

avatar van spinout
Ricardo vindt de riff van No Class op die van Tusk lijken, maar ik hoor geen overeenkomst met de Fleetwood Mac klassieker. . Sorry, flauw. Dat is deze klassieker van Motörhead zeker niet. Leunt al een beetje op de latere Stonerrock heb ik me door een collega (en Motörhead fanaticus) laten vertellen.

Gortdroog spuwt Motörhead de muziek van Overkill over ons heen. Vaak vol tempo en met regelmatig heerlijke gitaarriffs. Lemmy is nog steeds schor van de avond ervoor en zingt opvallend veel goede nummers. Om te beginnen de prima titelsong, gevolgd door het sterke Stay Clean. Ook (I Won't) Pay Your Price & Capricorn zijn op side 1 de moeite waard, alleen I'll Be Your Sister is niet veel.
Op side 2 staat geen minder nummer. No Class is weer een ijzersterke opener, net als Damage Case. Slotnummer Limb From Limb is ook het vermelden waard, net als de mooie hoes. Prima plaat.

avatar van iggy
Lenny heet volgens mij Lemmy, West.

avatar van Edwynn
Nee, hoor. Hij heet Ian.

avatar van iggy
Ian Fraser Kilmister om precies te zijn.

avatar van Edwynn
Metropolis en het geweldige titelnummer dat steeds maar weer opnieuw ingestart wordt. Dat zijn mijn favorieten. Capricorn natuurlijk ook. Als ik een beetje in dat dierenriemgezeik zou geloven, zou dat juist mijn lijflied moeten zijn. Verder blijf ik het een wat gekke keuze vinden om het titelnummer vooraan te zetten. Maar ja, als je een poosje met Hawkwind gebivakkeerd hebt, moet 'maf' wel je middle name zijn. In plaats van Fraser. Gelukkig deden ze het live wel vaak op het laatst.

iggy schreef:
Lenny heet volgens mij Lemmy, West.

Mmm, hoezo...? Er staat toch Lemmy. (tjonge, jonge, wat een fout zeg...)

Ik vond trouwens deze plaat in perfecte staat voor euro 2,75 bij de Emmaüs.

avatar van leadzeplin
Dit is muziek voor échte mannen! Dit is muziek om na een fles whiskey je vrouw op te slaan!

avatar van wizard
Vergeet dan niet haar weer af te halen bij de self storage als je uitgeluisterd bent op dit album...

avatar van Faalhaas
Edwynn schreef:

Vanwege het epische einde zou ik het ook niet als opener gebruikt hebben.

Lekker rauwe plaat zoals ik Motorhead graag hoor. Dit is toch wel de klassieke line-up, toen Fast Eddie vertrok verloor Motorhead veel van haar charme en smerigheid.

avatar van T8T
T8T
Als fan hou ik het bescheiden. Goeie plaat.

Toch een mindere plaat vind ik Another Perfect day, maar daar gaat het hier niet om.
Al zing ik best veel tracks van Another Perfect day zo af en toe. Dancing on your grave bijv.

Cured
Wel goed album , maar heb toch een stuk meer met de opvolger. Veel nummers weten me niet echt te pakken, maar als geheel zou ik er wel 3,5 ster aan kwijt kunnen.

avatar van AOVV
Na een vals ('On Parole') en echt ('Motörhead') debuut, waarbij ik het eerste prefereer, bracht Motörhead in 1979 met 'Overkill' een eerste echte topper uit. Markant feit is dat ze meteen aftrappen met het titelnummer, dat je in goed vijf minuten weet te verhaspelen, radbraken en tot slot uit de ring te slaan met een welgemikte knock-out punch. Wat mij betreft absoluut één van hun beste nummers!

Opvallend is dat beide kanten van de plaat (toen sprak men nog over kanten, hoewel ik er zelf helaas nog niet bij was) openen met een knaller van formaat, want ook 'No Class' is een opstoot in de overtreffende trap, die voor een flinke dosis adrenaline zorgt. Overige toppers zijn 'Stay Clean', 'Capricorn' en 'Damage Case', maar eigenlijk swingt de hele plaat (op het zwakkere 'I'll Be Your Sister' na) als een tiet. Lemmy's rauwe stem zorgt, in combinatie met de fraaie, hallucinante gitaarsolo's van Fast Eddie Clarke en de strakke ritmesectie, voor een rock 'n roll-roes waaruit je maar moeilijk ontwaakt.

Een zeer patente plaat, dus, en eigenlijk schaam ik me een beetje dat ik deze (op moment van schrijven) niet op CD heb. Daar moet ik maar 'ns werk van maken! We kunnen ook nog afsluiten met een leuk fait divers: hoewel Lemmy vooral als frontman en bassist bekend is, speelde hij naar verluidt de tweede gitaarsolo in die in het slotnummer te horen is.

4 sterren

avatar van Larzz
[quote]ricardo schreef:
Heb beide nummers ff beluisterd, maar No Class heeft inderdaad de riff van Tush.

Is mij eerder nooit opgevallen eigenlijk.

Weer wat geleerd.

Motörhead zijn gewoon grote fans van ZZ Top. Ze hebben ook Beer Drinkers and Hell Raisers verdienstelijk gecoverd. No Class is een mooi eerbetoon aan het Texas Trio.

avatar van Spoelworm
Merk dat vele i'll be your sister een minder nummer vinden. Ligt het aan mij of is de riff zowat excact er eentje van led zepplin ?

Annie-hoe : Goed album en rockt heerlijk weg . Doorrookte kroeg,pooltafel die stinkt naar gemorst bier en motorhead door de speakers! Ja Ik vind de (meeste) platen van motorhead lekker hoor. Speciale vermelding waard ,die teksten van deze band, (zoals bv pay your price) schitterend

avatar van jurado
Fakking geniaal hoe de bas van Lemmy door dit album heen ronkt, wat een held.

Overkill was ooit mijn kennismaking met Motorhead, collega van mijn vader was hardrocker, zo werd je toen nog genoemd. Mijn Pa, die zelf een teringhekel heeft aan hardrock want "alles na 1975 is troep", nam deze plaat mee en mijn broer en ik (12 jaar waarschijnlijk) waren verkocht.

Tegenwoordig vind ik het titelnummer één van de minste nummers op dit album, ik zal wel de enige zijn.

avatar van Kondoro0614
'Overkill' ken ik al wat langer, zeker na hun titelsong was dit album al wat langer bekend bij mij en na het horen van hun debuut is dit toch echt wel het betere werk. Dit is tevens de eerste album van de drie die ze in het jaar '79 hebben uitgebracht, en ik kan merken dat de vaart er in zit. Het klinkt al wat meer naar 'motörhead', de nummers zijn wat wilder en vlotter en Lemmy klinkt nog schorder dan een krolse kat.

Het is inderdaad wat lastiger om vanuit dit album de twee toppers te kiezen maar, na een drie keer luisteren deze morgen en gisteravond ben ik er wel zeker van de 'Overkill' en 'Damage Case' er uitspringen. Beiden nummers waarin ik de toekomstige Motörhead begin te horen en waarvan ik ook kan zeggen dat ik ze al ken en er wat losser op ging dan de rest, sommige nummers zijn wat simpeler en minder spectaculair, al klinkt het allemaal niet dendert slecht.

En dan is dit tweede album me toch meegevallen, en vooral na hun debuut klinkt het beter maar ik ben nog niet bepaald een fan, soms klinken de gitaarspellen wat eentonig en moet ik even aan de band, en dat komt nog wel alleen nu houd ik het nog wat bescheiden met mijn stem.

Voorlopige tussenstand:
01. Overkill
02. Motörhead

avatar van gigage
Half speed mastered (doubles the price) voor de 2019 box set. Of iemand zich daar druk over maakt in het motorhead kamp.

avatar van B.Robertson
Ik niet in ieder geval, na het postume livealbum Clean Your Clock al ruim drie jaar niets meer van Motörhead aangeschaft. Maak me liever druk om het nieuwe soloalbum van Phil Campbell.