Blut Aus Nord - Disharmonium - Undreamable Abysses (2022)

Frankrijk
Label: Debemur Morti

1. Chants of the Deep Ones (7:40)
  2. Tales of the Old Dreamer (6:29)
  3. Into the Woods (6:44)
  4. Neptune's Eye (5:57)
  5. That Cannot Be Dreamed (6:51)
  6. Keziah Mason (6:17)
  7. The Apotheosis of the Unnamable (6:16)
avatar van bonhovinyl
Eerste track is reeds te beluisteren. De verwachtingen zijn hoog. Ik hoor 777 invloeden vermengd met de ijzige sound van vroegere platen. Benieuwd!

avatar van Kondoro0614
Ik heb hier echt veel zin in!

Deze band kende ik nog niet, maar toen ik "That cannot be dreamed" hoorde op de radio werd mijn interesse wel gewekt. Hier moet ik maar eens wat meer van zoeken!

avatar van Don Cappuccino
De sfeer op Disharmonium - Undreamable Abysses is echt fenomenaal. Natuurlijk zoekt blackmetal al tijden de meest onheilspellende oorden op en ook met psychedelische invalshoeken, maar deze plaat heeft een bepaalde bezwerende allure in zich die ik niet heel veel heb gehoord. De voorgaande plaat genaamd Hallucinogen had een sterke psychedelische ondertoon, met opvallend veel melodie voor Blut Aus Nord. Ik vind het erg mooi om te horen dat deze plaat de psychedelica van Hallucinogen meebrengt in een zwaarder geluid waar Blut Aus Nord al bekend mee is, het resulteert in weer een ontwikkeling van het Blut Aus Nord-geluid. De manier waarop de zeezieke galmende kronkelende gitaarlijnen de luisteraar als tentakels vastgrijpen, hoe de drums hypnotiserend maar niet helemaal stabiel zijn, en de vocalen bezwerende gezangen die vanuit het diepste van de oceaan lijken te komen, het komt samen in een psychedelische doomy blackmetal-trip die behoort tot mijn favoriete metal van 2022 tot nu toe.

Blut Aus Nord heeft hier een behoorlijk eigen geluid, maar als ik referenties moet geven voor nieuwsgierigen, zou ik zeggen dat deze plaat in het midden zit van de gekte van Oranssi Pazuzu en de meer doordringende doomy tribalsound van The Ruins of Beverast.

avatar van Johnny Marr
Waanzinnig goede plaat met het mooiste artwork van het jaar tot nu toe.

avatar van dix
dix
Johnny Marr schreef:
Waanzinnig goede plaat met het mooiste artwork van het jaar tot nu toe.

dix schreef:

Alsof je door een endoscoop in je eigen aars staart.

Gast, ik moest luidop lachen

avatar van jurado
dix schreef:

avatar van bonhovinyl
Wat een plaat. Het dompelt je onder en houdt je vast en sleurt je vervolgens naar de diepte. Geweldig, een van de hoogtepunten van het jaar.

avatar van Johnny Marr
Eén van dé platen van het jaar tot nu toe. Waanzinnig goed. Ga dit luisteren, mensen!

avatar van Tha)Sven
Eindelijk een Blut aus Nord die me echt goed bevalt.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Gelaagd, bruut, onheilspellend een erg fijne kennismaking met deze fransen.

avatar van ABDrums
Jammer dat deze plaat me vorig jaar is ontgaan, anders had 'ie vast een plekje in mijn jaarlijst verdient. Een hallucinerende trip van jewelste waar Blut Aus Nord de luisteraar op trakteert. Het doet me eigenlijk wat denken aan de manier waarop Deafheaven musiceert (blackmetal in combinatie met shoegaze), maar dan vele malen psychedelischer, donkerder, bruter, onheilspellender en veel gelaagder. Een cijfer volgt nog.