Decapitated - Cancer Culture (2022)

Polen
Label: Nuclear Blast

1. From the Nothingness with Love (1:16)
  2. Cancer Culture (4:08)
  3. Just a Cigarette (3:57)
  4. No Cure (3:26)
  5. Hello Death (4:54)

met Tatiana Shmayluk

6. Iconoclast (4:49)

met Robb Flynn

7. Suicidal Space Programme (4:59)
  8. Locked (1:17)
  9. Hours as Battlegrounds (3:59)
  10. Last Supper (4:22)
avatar van jellylips
Singles waren vet, eerste luisterbeurt bevalt prima tijdens het hardlopen. Messcherpe riffs, opvallend muzikale, haast neo-klassieke solo’s en een enorme bak agressie. Productioneel nog iets gepolijster dan vorig album Anticult, maar het geheel komt wel wat avontuurlijker over in muzikaal opzicht.

avatar van namsaap
Wat een dikke plaat is dit! Furieuze en afwisselende Thrash/Death boordevol gave riffs en ritmes. Dit is wel andere koek dan het album The Negation dat ik ooit luisterde, maar waarvan alleen het openingsnummer The Fury me indertijd echt kon boeien.

De gastrollen van Tatiana Shmailyuk (op Hello Death) en Rob Flynn (op Iconoclast) zijn erg geslaagd en geven dit album nog wat extra afwisseling. De 37 minuten vliegen voorbij.

avatar van ProGNerD
Ter voorbereiding op een weekendje muzikale Quality-time met m'n broer en neefje op Into The Grave, deze maar 's opgezet: klinkt inderdaad wel vet, en ik verwacht dat dit live ook wel gaat scoren...

avatar van james_cameron
Lekker opgefokte mengeling van thrash- en deathmetal, met korte, to-the-point tracks die genadeloos doorrammen, vrijwel zonder adempauze. De band klinkt hier inmiddels als een hechte eenheid en men weet een imposant geluid neer te zetten, dat wel iets weg heeft van Pantera, maar dan tot de zoveelste macht. Geslaagde gastoptredens ook van Tatiana Shmayluk (Jinjer) en Robb Flynn (Machine Head).

avatar van Eddie
Ik vind juist het gastoptreden van Tatiana Shmayluk en Rob Flynn een grote smet op de vetste nummers van de plaat. Ik wil bruut geweld horen, door het toevoegen van een helder melodieus (vrouwen)stemmetje wordt het mij te melodieus, dit past m.i. totaal niet bij de plaat. Het geeft mij het gevoel dat Decapitated krampachtig toegankelijk wil zijn met dat nummer. Het vergelijk met Pantera in ik wel ergens volgens (het was niet de eerste band waar ik aan dacht maar ik snap het wel), dit is ook lekker riff-based hakken. Ondanks is dat ik niet van die heldere melodieuze refreintjes hou (in genre) vind ik het verder een monsterlijk vette plaat! In iets meer dan een half uur ramt decapitated je volledig aan gort! Ondanks de twee kleine minpuntjes is dit we één van de muzikale hoogtepunten van 2022 tot nu toe.

avatar van gigage
Grappig, ik vind die gastoptredens van Jinjer's en Machinehead's voorvrouw/man juist een meerwaarde op het brute geweld. Beiden staan in mijn ultieme playlist van 2022 en horen daarbij bij de toppers.