The Pineapple Thief - Give It Back (2022)

Label: KScope

1. Wretched Soul [Rewired] (5:27)
  2. Dead in the Water [Rewired] (4:45)
  3. Give It Back [Rewired] (6:20)
  4. Build a World [Rewired] (3:42)
  5. Start Your Descent [Rewired] (4:23)
  6. 137 [Rewired] (5:05)
  7. Shoot First [Rewired] (3:44)
  8. Boxing Day [Rewired] (3:26)
  9. Warm [Rewired] (3:59)
  10. Someone Pull Me Out [Rewired] (4:00)
  11. Last Man Standing [Rewired] (5:16)
  12. Little Man [Rewired] (3:53)
avatar van legian
Een nieuw album zonder nieuw werk, maar met heropnames met Gavin op de drums. De waarde hiervan ontgaat me eigenlijk een beetje.
The Pineapple Thief - Give it Back (Rewired) [Official Lyric Video]

avatar van Alicia
Hier nog een voorproefje.

Dead In The Water Rewired

Een andere drummer - zelfs al is het een super drummer - maakt een liedje nog niet per se beter.

Edit: Is wellicht ook niet de bedoeling. De nieuwe versie klinkt best goed, maar Dead in the Water is ook een mooi liedje.

We gaan het horen.

avatar van legian
Eerste luisterbeurt gehad, maar ik zit me nog steeds af te vragen wat de toegevoegde waarde precies moet zijn. Ten opzichte van de bestaande versies hoor ik hier voor zover geen noemenswaardige voordelen. Ik zou zelfs willen stellen dat de nummers aan impact en emotie inboeten hierdoor.

Het klinkt erg in lijn met het latere werk waar Gavin ook de drums doet. Nou is de beste man absoluut een geweldige drummer, maar voor mij eigenlijk ook altijd een drummer zonder emotie geweest. Iemand die erg sterk en technisch speelt, maar daarbij ook erg klinisch en emotieloos klinkt. Iets wat ik bij het latere werk van de band ook merk.

Maar goed, dat is een eerste luisterbeurt. Ik wil sowieso de nummers nog naast het origineel beluisteren. Verder prima nummers, maar daar was geen twijfel over.

avatar van ProGNerD
Ik ben het wel eens met je legian wat betreft toegevoegde waarde t.o.v. de originele versies.

Niets ten nadele van het drumwerk van Gavin en zijn bijdrage aan de latere TPT albums, maar laten we eerlijk zijn: een typisch TPT album of song wordt natuurlijk niet gemaakt of gebroken door het drumspel, daarmee zouden we Bruce toch een beetje tekort doen...

avatar van Alicia
De geluidskwaliteit is wel weer perfect. Ik beschouw het als een verzameling opnieuw uitgebrachte nummers. De liedjes zijn niet per se beter dan de bekendere, originele uitvoeringen. Maar ik vind het meer dan prima voor 'erbij'. Laat onverlet dat ik een aantal van de voorgaande 'echt nieuwe' albums interessanter (en vaak ook mooier) vind. En de laatste Bruce (het solo album) draai ik zelfs nog vaker. Die is zo mooi...

Nee, ik wil Bruce (een geweldige componist en multi-instrumentalist) zeker niets tekortdoen.

avatar van Bonk
Tja, ik wilde hier iets schrijven over hoe lastig het is dit album te beoordelen. Dat het namelijk veel goede muziek en lekkere nummers bevat, maar dat de toegevoegde waarde van dit album nihil is, aangezien het allemaal al eens eerder in iets andere uitvoeringen voorbij is gekomen.
Maar nu blijk ik niet de eerste te zijn die dat vindt. Ach, laat ik het dan nog maar eens bevestigen. Als je niets kent van The Pineapple Thief dan is dit album de aanschaf zeker waard. Heb je alles al, dan niet.

avatar van Alicia
Ik zou bijna willen zeggen: koop nu maar gewoon de originele TPT albums (dus niet deze) als je de muziek van Bruce Soord en co. goed vindt.

Of - net als Alicia - dit album voor 'erbij' - als een soort van veredelde verzamelaar - maar slechts alléén als je The Pineapple Thief helemaal super vindt.

(Nou ja, zo kan die wel weer, Alicia!)

Gisteren de blu-ray 'Nothing but the Truth' weer eens opgezet en beluisterd met de nieuwe oortjes in. Wow!
Maar dat album is feitelijk van hetzelfde laken een (ander) pak.

avatar van dynamo d
In 2006 heb ik op MuMe al op een TPT album gestemd, constateerde ik net. Variations on a Dream, Little Man, 12 Stories Down en 10 Stories Down enzovoorts waren en zijn geweldige albums. Toch heb ik met Give It Back en de rewired nummers op dit album niet meer dezelfde wow-ervaring als met genoemde albums. Het is zeker niet slecht maar Give It Back (ook in 5.1 surround sound) pakt me minder. Dus helaas van alle TPT albums de laagste waardering ofschoon dat nog steeds een 3,5 is

avatar van Fluvver
Ik ben het eens met legian, TPT draait om het liedje en niet om het (uitstekende) drumwerk van GH. Ik heb juist vaak dat nummers aan kracht inbinden door het drumwerk wat soms een (te) grote hoofdrol krijgt.