Rammstein - Zeit (2022)

Duitsland
Label: Universal

1. Armee der Tristen (3:26)
  2. Zeit (5:21)
  10. Lügen (3:48)
  11. Adieu (4:36)
avatar van Funky Bookie
spoiler schreef:
Goede plaat weer, maar het niveau van de vorige plaat wordt hier niet gehaald.

Muzikaal een beetje tam voor Rammstein.

Precies mijn beeld van deze plaat. De teksten zijn wel erg leuk.

Een super album, muziek is juist geniaal en ze doen niet mee met de nieuwe trend in de maatschappij.
Ze stralen 50 keer meer energie uit van gemiddelde gast van 20 jaar.
De videoclips zijn prachtig en geven een extra dimensie aan de songs.
Hun optredens zijn geniaal en geven nog een extra dimensie aan de songs.
Ik kijk uit naar de videoclips van de lekker catchy (ondanks keiharde gitaren) songs : Ok en Giftig.
In hun genre zijn ze superieur , in videoclip land zijn ze al lang nummer 1, Je vindt geen betere optredens.
Hun vorige album was ook heel goed, maar dit album vind ik beter.
Rammstein is superieur in het gebruik van minimalistische synthesizer muziek.
Ik hou van enorm veel genres en Rammstein vind ik momenteel de groep die over alle genres heen op 1 staat.
DK

avatar van andnino
yorkethom schreef:

Denk dat dit vooral oude papa's zijn die iets als Dicke Titten grappig vinden. Of nonkels.

Dit klinkt misschien een beetje als een grap, maar volgens mij wordt Dicke Titten hier verkeerd begrepen.

Naar mijn idee is het overduidelijk géén lofzang op dikke tieten, of een nummer om op te lallen (althans niet exclusief...). Maar juist een parodie op de platte kijk van "de man" op vrouwen. En dan als ik zo kijk naar de video, niet zomaar "de man" maar een specifieke categorie man; wat ouder, op zichzelf wonend, mentaal niet op de beste plek ("Verlier' Geduld, Verstand und Haare"). Dat het verlagen van de eisen van deze man, juist leidt tot een soort beestachtige benadering van Fräulein, die de man vervolgens nog weer minder aantrekkelijk maakt, vind ik een sterk vermuzikalizeerde ironie.

En over de videoclip, ik heb ook niet het idee dat dit een soort bewuste steek is naar politieke correctheid. Naar mijn idee helemaal niet "fout", juist een sterke parodie. Ik heb namelijk het idee dat een soort idyllisch traditioneel Duits/Oostenrijks beeld op de hak wordt genomen. Een samenleving waarin een soort publiek leven volgens bepaalde waarden belangrijk wordt gevonden, maar waar geen ruimte is voor het erkennen van gevoelens van eenzaamheid of de wens van een individu om zich anders uit te drukken - zie de man die zich "stiekem" in drag uitdost in een kelder.

My 2 cents.

avatar van judgepaddy
Ik moest enorm lachen bij die autotune van Lügen, hoewel het ook best wel tof, extra dramatisch klinkt.
Een van de cliche leugens die heden ten dage, te pas en te onpas in de muziek wordt gebruikt, gebruiken om je punt te maken.

judgepaddy schreef:

Ja dat is echt geniaal in dit nummer. In eerste instantie dacht ik ook, wat moet Rammstejn met een voxcoder? Maar toen ik de tekst hoorde begreep ik pas hoe mooi dir erin past. Zeit wordt zelfs indrukwekkend prachtig gezongen door Till

Heb de band inmiddels gezien in Düsseldorf vorige week.

Mooie van de uitgestelde tour is dat ze nu dus een handvol nieuwe nummers spelen. En die komen lekker uit de verf!