The Fixx - Every Five Seconds (2022)

Label: JARC

1. A Life Survived (5:41)
  2. Closer (3:41)
  3. Take What You Want (4:00)
  4. Wake Up (4:46)
  5. Suspended in Make Believe (3:54)
  6. Lonely as a Lighthouse (5:04)
  7. Cold (6:24)
  8. Spell (3:34)
  9. Woman of Flesh and Blood (4:12)
  10. Neverending (3:19)
avatar van Mssr Renard
Fantastisch. Ik wist dat deze er aan zat te komen. Zelfde artiest voor het artwork als Beautiful Friction, zo te zien.

avatar van Premonition
The Fixx, een band die op hun twee eerste albums camoufleerden, dat ze eigenlijk een progband waren…
Jammer, want ze waren best een leuke band, maar nu vooral interessant voor de US en jaren tachtig revival tours

avatar van Chameleon Day
Klopt wel wat je zegt, de zang doet me soms denken aan Michael Sadler van Saga (maar dat kan ook aan mij liggen). Toch zijn die eerste albums van The Fixx zeker niet verkeerd. Ook al zit er hier en daar wat te veel rock in naar mijn smaak (krijg soms zelfs een beetje een Hall & Oates gevoel..). Een paar weken terug de tweede nog uit de bak bij de kringloper gegrist.

avatar van Mssr Renard
The Fixx is een van de weinigs new-wave-bands, die ik echt gaaf vind. Misschien juist door het rock-element.

Cy Curnin fraseert en klinkt inderdaad erg als Michael Sadler. Met name op de latere platen. Toevallig allebei succesvol in dezelfde periode en met dezelfde producer (Rupert Hine). Saga was ook niet vies van new-wave-invloeden (toen althans).

We zien (horen) wel wat het wordt. Qua stijl en smaak past dit allang niet meer bij me. Maar old habits die hard.

Super nieuws!! Zag ze nog met hun laatste album in de Boerderij. Echt een top band, nog steeds!

avatar van dynamo d
Prima album van één van mijn favoriete bands uit de 80ies. Herkenbaar The Fixx geluid nog steeds!
Beste nummers van Every Five Seconds:
- A Life Survived
- Take What You Want
- Lonely as a Lighthouse
- Cold

Blijft een top band, die m.i. nog steeds te weinig waardering krijgt in de media.
De zanger is nog net zo goed bij stem als bij hun debuutalbum.
Nog steeds een heerlijke gitarist, Jamie West Oram en een top keyboardspeler, Rupert Grteenall.
een keer beluisterd en het album kan mij nu al bekoren....

avatar van Marco van Lochem
The Fixx bestaat sinds 1979, toen nog onder een andere naam, en de studenten Cy Curnin en Adam Woods stonden aan de basis van wat uiteindelijk The Fixx is geworden. Zowel Curnin, zanger van dienst, en drummer Woods maken anno 2022 nog steeds deel uit van de band die uit Londen komt. De overige drie bandleden waren toen Rupert Greenall op toetsen, gitarist Jamie West-Oram en bassist Charlie Barrett. Greenall en West-Oram maken nog steeds deel uit van The Fixx.

Onder productionele leiding van Rupert Hine nam het vijftal het debuutalbum “SHUTTERED ROOM” op, met daarop twee Nederlandse tipsingles, “STAND OR FALL” en het geweldige “RED SKIES”. Het album geeft duidelijk aan waar je de muziek van The Fixx onder kunt scharen, new-wave met synth-pop invloeden en daar zitten ingenieus rockinvloeden doorheen verweven. Met dat album behaalden ze meteen de hitlijsten en werden ze populair bij een deel van de muziekvolgers. Opvolger “REACH THE BEACH” was qua verkoopcijfers succesvoller, qua stijl zit het in dezelfde hoek en de kwaliteit was weer groot. In Amerika en Canada was de single “ONE THING LEADS TO ANOTHER” een groot succes, in beide landen bereikte het de top 10 van de hitlijsten. Hierna volgden een reeks albums, waarvan “PHANTOMS” uit 1986 het grootste succes was. In 2003 verscheen “WANT THAT LIFE”, waarna het bijna tien jaar rustig was.

In 2012 verscheen het prachtige album “BEAUTIFUL FRICTION”, met Dan K. Brown als bassist. Hij beroerde ook al in de periode 1983 tot 1994 de dikke snaren en is sinds 2008 weer vast bandlid van The Fixx. “BEAUTIFUL FRICTION” liet een band horen die nog steeds fris klinkt, die er nog steeds toe doet en dat leverde 11 kwalitatief hoogstaande liedjes op. Dat het weer 10 jaar heeft moeten duren, alvorens de opvolger van dat album in de winkels lag, is bijzonder. Maar het was het wachten meer dan waard. “EVERY FIVE SECONDS” is het elfde album van het quitet, is geproduceerd door Steven W. Taylor, heeft een speelduur van dik 44 minuten en geeft je tien nieuwe composities.

Het album gaat van start met het dreigende “A LIFE SURVIVED”, dat in het refrein het van The Fixx bekende en herkenbare geluid laat horen. Cy Curnin heeft nog steeds dat karakteristieke stemgeluid, het gitaarspel is fris en prominent, een fantastisch begin. “CLOSER” is korter, pakkend, gitaarwerk is erg goed en heeft een heerlijk ritme. Eén van de singles van het album is “TAKE WHAT YOU WANT”, een ongelofelijk lekker nummer. Rustig begin, pakkend refrein en vooral de opbouw is erg goed. Mooie koortjes, rustige delen, top nummer! Gitaar leidt “WAKE UP” in, de bas en drums komen erbij, dan de zang en richting het refrein wordt het steviger en boeiender. Dan zakt het tempo weer in, waarna hetzelfde patroon zich herhaalt. Een erg goed nummer!

“SUSPENDED IN MAKE BELIEVE” begint ook weer rustig, dit keer blijft het tempo laag. Mooie arrangementen en emotionele zang van Curnin zorgen weer voor genot. Drie nummers klokken boven de vijf minuten, bij “LONELY AS A LIGHTHOUSE” lukt dat net. Fade-in, heerlijk drumwerk, pakkende melodielijn, heerlijke gitaarriffs en opnieuw wordt duidelijk dat Curnin met zijn stem een geweldige stempel op de muziek van the Fixx drukt. Het langste nummer is met zes en een halve minuut “COLD”. Lekker drumwerk, de opbouw is boeiend en het nummer blijft zich gedurende gehele speelduur ontwikkelen. Met “SPELL” volgt een nummer met ingenieus drumspel en synth-pop invloeden. De “ooh-ooh-oohoo's” zorgen voor het oorwurmpje in dit nummer, goed gevonden! “WOMAN OF FLESH AND BLOOD” begint met subtiel gitaarwerk, mooie zangdelen waarna het zich als een prachtig midtempo popliedje ontwikkelt. Het kortste nummer is “NEVERENDING”, is meer akoestisch georiënteerd en is opnieuw pakkend met, opnieuw, een hoofdrol voor Curnin.

The Fixx heeft met dit album een fantastische aanvulling op hun repertoire uitgebracht. Het is elke seconde genieten en dit hoeft voor mij, om de titel van het laatste nummer te gebruiken, nooit te eindigen, “NEVERENDING”. Eén van de kandidaten voor het jaarlijstje van 2022, geen twijfel!

avatar van Mssr Renard
Dat maakt mij, als levenslange fan wel nieuwsgierig, al was ik niet zo tevreden over hun laatste werk.

Helaas staat hun laatste plaat (deze dus) nog (steeds) niet op soundcloud.

avatar van Chameleon Day
Voor mij zeker geen jaarlijst-plaat. Het album opent fraai, beetje in de sfeer van Peter Gabriel. 'Closer' gaat er ook mee door, ook al is dat nummer behoorlijk rock georiënteerd. Daarna gaat het voor mij snel bergafwaarts. Productie, arrangementen e.d. zijn prima - getuigt zeker van kwaliteit -, maar het is mij te veel Amerikaanse rock. Ik blijf maar beter bij de eerste 3 albums uit de jaren 80.

avatar van Mssr Renard
Ik vind Fixx ook leuker ten tijde van Reach the Beach en Phantoms. Het cleane fender-geluid en die gekke keyboard-geluidjes en sfeertjes vind ik het leukst. Wanneer de band neigt naar alternatieve rock (vanaf Calm Animals) gaat het soms wel goed, maar soms is het echt teveel een dertien-in-een-dozijn-band die met name opvalt dankzij de stem van Cy Curnin, die overigens meer en meer lijkt op die van Michael Sadler (Saga).

Mssr Renard schreef:
...dankzij de stem van Cy Curnin, die overigens meer en meer lijkt op die van Michael Sadler (Saga).

Die conclusie trok ik bij beluistering van dit album ook weer. .... Krijg nu zomaar zin in 'Heads or Tales' (Saga's beste imo).

avatar van Mssr Renard
A Life Survived is een erg gave song, Closer is wel okay, maar heeft teveel een dance-sausje.
Daarna wordt het inderdaad heel snel een stuk minder.

Veel songs hebben wat potentie, maar missen een bite, waar de band juist bekend om stond. Ik mis songs als One Thing Leads to Another en Saved by Zero.

Nu klinkt het als alle andere 80's bands in de nieuwe eeuw. Geen slechte plaat, maar absoluut niet iets wat ik graag hoor.

avatar van ProGNerD
Blijkbaar in de 80's langs me heen gegaan en nu via een (terechte) Vette Krent in de iO Pages "ontdekt" => heerlijke retro, poppy prog !

Vanaf het allereerste begin was ik fan van deze muziek. Elke nieuwe LP (toen nog) was raak en werd aan mijn collectie toegevoegd. Na 2000 werd het wel steeds stiller en verloor ik de band een beetje uit het oog, tot ik een paar jaar geleden via Youtube stuitte op Beautiful Friction. Prachtnummer, pracht CD. Aan het nieuwste album, Every five seconds, moet ik een beetje wennen. Wel goed, maar toch iets minder. Hoewel, soms heb je van die albums die steeds beter worden, als je er vaker naar luistert.
Het is jammer, dat The Fixx in Europa buiten beeld is geraakt. Ik zou ze wel eens live willen zien. Is er in het verleden nooit van gekomen. Maar of ze nog eens in de buurt op zullen treden??
De vergelijking met Saga, zoals ik in andere recensies teruglees, zie ik niet helemaal. Overigens vind ik dat ook een interessante band, die het vooral in Duitsland (nog steeds) goed doet. Persoonlijk vind ik het geluid van The Fixx meer in de buurt komen van bands als Simple Minds. Tears for Fears zou ook zomaar kunnen.Ik zit net te luisteren naar het nummer "The Tipping Point", terwijl ik dit schrijf....

avatar van Chameleon Day
Vergelijking met Saga ziet op het stemgeluid van Curnin, niet de muziek.