Built to Spill - When the Wind Forgets Your Name (2022)

Label: Sub Pop

7. Never Alright (4:50)
  8. Alright (4:59)
  9. Comes a Day (8:26)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Built To Spill - When The Wind Forgets Your Name - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Built To Spill - When The Wind Forgets Your Name
Built To Spill beleefde haar ‘finest hours’ flink wat jaren geleden, maar op When The Wind Forgets Your Name heeft de Amerikaanse band de oude vorm weer hervonden en imponeert het met geweldige songs

Built To Spill was, samen met bands als Luna en Sunny Day Real Estate, wat mij betreft een van de leukere en interessanter gitaarbands uit de late jaren 90 en vroege jaren 00. Ik verloor de band uiteindelijk wat uit het oog, mede omdat de productie ook wat stokte, maar deze week komt When The Wind Forgets Your Name van Built To Spill bijna onophoudelijk uit de speakers. Built To Spill komt op haar nieuwe album met een mix van indierock en neo-psychedelica en betovert met songs waarvan je alleen maar zielsgelukkig kunt worden. Het doet wat mij betreft niet onder voor Built To Spill in topvorm en dat zegt veel. Heel veel zelfs. Wat een geweldige verrassing.

De naam van de Amerikaanse band Built To Spill wordt op deze BLOG een aantal malen genoemd als relevant vergelijkingsmateriaal, maar ik besprak nog niet eerder een album van de band uit Boise, Idaho. Dat is ook niet zo gek, want Built To Spill maakte bijna al haar albums in de jaren negentig en gedurende het eerste decennium van het huidige millennium. De afgelopen 13 jaar stond de teller tot voor kort op slechts twee albums; het wat mij betreft wat tegenvallende Untethered Moon uit 2015 en het in 2020 verschenen Plays The Songs Of Daniel Johnston, dat zoals de titel al doet vermoeden was gevuld met songs van de Amerikaanse cultmuzikant, die overleed in 2019.

Toch wel wat onverwacht keert Built To Spill deze week terug met When The Wind Forgets Your Name, het tiende studioalbum van de band. Built To Spill bestaat dit jaar precies dertig jaar, waardoor de band wat mij betreft een glorieuze comeback verdient. Ik had desondanks geen hoge verwachtingen van het nieuwe album, maar When The Wind Forgets Your Name blijkt wel degelijk het zo verdiende glorieuze comeback album. De band rond Doug Martsch heeft immers een album afgeleverd dat negen songs en vijfenveertig minuten lang niet alleen geïnspireerd en avontuurlijk, maar ook nog eens onweerstaanbaar lekker klinkt.

De Amerikaanse band kan op When The Wind Forgets Your Name uit de voeten met de indierock waarmee het in de jaren negentig doorbrak, maar de songs op het nieuwe album van de Amerikaanse band bevatten ook flink wat invloeden uit de (neo-)psychedelica en hier en daar hoor ik ook nog een vleugje progrock.

In muzikaal opzicht staat het allemaal als een huis. When The Wind Forgets Your Name is een album vol mooi en veelkleurig gitaarwerk, maar ook het toetsenwerk op het album is prachtig. De aards klinkende gitaren vechten fraaie duels uit met de meer atmosferisch klinkende keyboards en de twee weten elkaar op fraaie wijze te versterken. Built To Spill verrast op haar nieuwe album met een serie heerlijk melodieuze songs, die zich door het wat lome karakter uitstekend lenen voor heerlijk achterover leunen.

Ik vond de zang nooit het sterkste punt op de albums van Built To Spill, maar op When The Wind Forgets Your Name klinkt de zang uitstekend. Hier en daar hoor ik een vleugje Neil Young, maar veel vaker duiken echo’s op van neo-psychedelica smaakmakers als The Flaming Lips en Mercury Rev. Built To Spill komt op haar nieuwe album aardig in de buurt van het beste werk van deze bands, maar het is gelukkig ook de 90s indierock band die het ooit was gebleven.

Ondanks alle flarden uit het verleden is When The Wind Forgets Your Name ook een eigentijds album en het is ook nog eens een album dat je met enige regelmaat op het verkeerde been zet, wat van beluistering van het album een fascinerende ervaring maakt. En als Built To Spill je niet op het verkeerde been zet, vermaakt de band stevig met songs waarvan je alleen maar heel vrolijk kunt worden.

Built To Spill was nog geen week geleden voor mij vooral een mooie herinnering uit het verleden, maar met haar tiende studioalbum evenaart de band uit Idaho de hoge pieken uit dit verleden met speels gemak en levert het een van de beste rockplaten van het moment af. En dit album groeit ook nog wel even door. Erwin Zijleman