The Fortunes - The Singles (1999)

Label: BR

1. Caroline (2:03)
  2. You've Got Your Troubles (3:23)
  3. Here It Comes Again (3:05)
  4. This Golden Ring (2:17)
  5. You Gave Me Somebody to Love (2:53)
  6. Silent Street (2:44)
  7. Is It Really Worth Your While (2:36)
  8. Our Love Has Gone (3:01)
  9. The Idol (2:56)
  10. Loving Cup (3:40)
  11. Seasons in the Sun (3:43)
  12. Celebration of the Year (2:33)
  13. Ballad of the Alamo (4:05)
  14. Books and Films (2:52)
  15. That Old Same Feeling (2:55)
  16. Here Comes That Rainy Day Feeling Again (2:51)
  17. I Gotta Dream (3:16)
  18. Freedom Come, Freedom Go (3:19)
  19. Storm in a Teacup (3:14)
  20. Baby by the Way (2:54)
  21. Everything Is Out of Season (3:16)
  22. Wait Until September (3:12)
  23. Secret Love (4:23)
  24. Whenever It's a Sunday (2:44)
avatar van BoyOnHeavenHill
Stanley Koekblik schreef:
In Engeland was na de grote hits You've Got Your Troubles, Here It Comes Again en This Golden Ring hun singles-avontuur afgelopen. Daar deden singles zoals Seasons In The Sun helemaal niets. [...] Het is heel vreemd dat de uitstekende singles The Idol en Loving Cup voor het UA-label overal flopten.
In het overzichtsboek British beat van Chris May en Tim Phillips lees ik dat de Fortunes na hun tweede grote hit Here it comes again in een interview met een muziekblad vertelden dat ze op hun platen niet zelf hun instrumenten bespeelden. Dat laatste was in die tijd niet ongebruikelijk, en bovendien leunde hun sound sowieso meer op hun samenzang en op de zware orkestraties dan op hun gitaar, bas en drums, maar die bekentenis schijnt hun reputatie geen goed te hebben gedaan, ook al bleek bij hun liveshows dat ze hun instrumenten wel degelijk beheersten.
        Hoe dan ook, die stemmen zijn en blijven prachtig, met fraaie melancholische harmonieën die me soms doen denken aan de Moody Blues (ten tijde van Denny Laine), de Searchers en de Hollies, niet de minste namen natuurlijk. Vanaf Freedom come, freedom go (hun laatste hit in Nederland, die mij zelf sterk doet denken aan Middle of the Road, niet het genre maar de band) slaan de jaren 70 definitief toe, inclusief een afgrijselijke versie van het veelvuldig gecoverde Secret love en de modieuze reggae van het slotnummer, maar dat mag verder de pret niet drukken, want het eerste uur hiervan biedt al meer dan voldoende moois, en de professionaliteit en de sterke zang blijven gehandhaafd tot en met de laatste noot.
        Al met al is dit inderdaad een prima compilatie, goed geannoteerd, compleet, alles in chronologische volgorde en met een zeer aangenaam geluid, en dan staat óók nog eens hun kleine (Nederlandse) hit Celebration of the year erbij, een enorm brok jeugdsentiment dat ik zelf nog als vinyl-45 heb gehad (met als B-kantje Don't jump to conclusions, niet op deze verzameling opgenomen, je kan nou eenmaal niet álles hebben). Zelfs de All Music Guide geeft hier zijn zegen aan: "the only Fortunes collection you'll ever need." (Sowieso zijn de releases van BR Music vaak de moeite waard, ik heb bijvoorbeeld ook een prima BR-compilatie van The Turtles getiteld Happy together uit 1994, eveneens met een tekstje van Skip Voogd.)
        Een band als deze zal hoogstens een voetnoot in de popgeschiedenis zijn, maar tjonge jonge wat kan ik hier toch een plezier aan beleven.