Arch Enemy - Rise of the Tyrant (2007)

Zweden
Label: Century Media

1. Blood on Your Hands (2:51)
  2. The Last Enemy (4:52)
  3. I Will Live Again (4:33)
  4. In This Shallow Grave (4:11)
  5. Revolution Begins (4:54)
  6. Rise of the Tyrant (3:32)
  7. The Day You Died (4:15)
  8. Intermezzo Liberté (4:41)
  9. Night Falls Fast (3:18)
  10. The Great Darkness (4:46)
  11. Vultures (6:35)
avatar van james_cameron
Prima album, vol heerlijk gitaarwerk en beukende riffs. Overwegend sterke songs, maar inderdaad: de zang van Gossow is er nogal ongelukkig ingemixed en ook het drumgeluid klinkt af en toe wat slapjes. Jammer, want verder klinkt het album als een klok.

avatar van MDV
MDV
Rise of the Tyrant van Arch Enemy is een echte krimpplaat. Toen ik het voor het eerst hoorde vond ik het prachtig, de combinatie van melodie en brutaliteit, en die solo's! Kan metal beter dan dit? I dacht van niet. Maar hoe meer ik er naar luisterde, hoe meer gebreken ik ontdekte. De riffs zijn eigenlijk een beetje lullig, de teksten slaan vaak nergens op en de solo's zijn geforceerd mooi, het zou me niets verbazen als ze gekopieëerd zijn. Waarom er twee fillers voor het beste nummer (Vultures) moeten staan on ontgaat mij ook een beetje.

Maar goed, alleen afzeiken is ook weer een beetje overdreven. Blood On Your Hands, The Day You Died en Vultures blijven overeind staan, hoe vaak je ze ook luistert. Ook het instrumentele Intermezzo Liberte gaat niet vervelen, eigenlijk is dat gewoon het beste nummer van de hele CD (daarnet was het nog Vultures, kiezen is niet makkelijk). Ik kan het ook niet laten om de band voor het nummer I Will Live Again te complimenteren, een melodeath versie van I Will Survive, wie had ooit gedacht dat het zo goed uit zou pakken?

Maar goed, alles kort: Leuk album, alleen niet te vaak draaien, want dan gaat de lol eraf en geef je het net als ik een score van drie sterren, die eigenlijk een beetje te laag is.