Oceans of Slumber - Starlight and Ash (2022)

Label: Century Media

1. The Waters Rising (4:22)
  2. Hearts of Stone (3:56)
  3. The Lighthouse (3:34)
  4. Red Forest Roads (4:08)
  5. The Hanging Tree (4:03)
  6. Salvation (5:04)
  7. Star Altar (5:55)
  8. The Spring of 21 (3:20)
  9. Just a Day (6:03)
  10. House of the Rising Sun (4:23)
  11. The Shipbuilders Son (4:58)
avatar van jellylips
Ik kijk hier wel naar uit vrijdag. Deze band in de gaten gehouden sinds hun album Winter, waarvan ik de titeltrack een fantastische mix van prog/death metal en haast R&B achtige zang vond.

Het voorgaande self-titled album bevatte ook nog death metal invloeden, maar sloeg bij mij niet erg aan. Dit album schijnt alle growls achterwege te laten, maar afgaande op de eerste vier singles heeft de band nu echt een eigen sound gevonden.

avatar van ProGNerD
jellylips schreef:
Ik kijk hier wel naar uit vrijdag...

Ik kijk in volle verwachting met je mee...

avatar van jellylips
Nog niet omver geblazen door het hele album maar hij kan nog groeien. Eerste indruk is prima!

In ieder geval onder de indruk van de geslaagde radicale transformatie van grof gezegd metal naar rock. De band noemt het zelf New Southern Gothic, een vrij treffende omschrijving. Het duistere sfeertje zit er nog steeds helemaal in.

In plaats van nummers met allerlei vertakkingen wordt er nu gekozen voor solide beats (hier en daar met haast triphop achtige productie), sterke refreinen en gelaagde, maar spaarzame instrumentatie. Er is veel meer nagedacht over sound en dat maakt dat de band in één klap veel serieuzer te nemen is wat mij betreft. Dit is muziek waar een groter publiek van zou kunnen genieten, en daar is niets mis mee.

avatar van pos
pos
Staat zeker op het lijstje dit weekend. De al uitgekomen cover van House of the rising sun vind ik echter redelijk overbodig. Lees verder vooral wat wisselende recensies dus ben benieuwd.

avatar van namsaap
In de Tour van 2022 baart Wout van Aert opzien met zijn enorme prestaties. Hij lijkt werkelijk alles te kunnen, gaat voorop in de bergen en rijdt in de groene sprinterstrui Parijs binnen. Prachtig om als sportliefhebber naar te kijken, maar het ultieme doel van een ronderenner, de Gele Trui, zal hij als 'alleskunner' op deze manier niet winnen. Daarvoor moet hij volgens de kenners zijn trainingsprogramma aanpassen en gewicht verliezen.

Oceans Of Slumber liet op hun vorige albums horen een soort muzikale Wout van Aert te zijn. Brute death metal en doom werden afgewisseld met sterke progressieve metal en op andere momenten klonk de band juist heel ingetogen en klein. Alles op een bijzonder hoog niveau, maar daardoor soms ook erg onevenwichtig. Met name het titelloze album uit 2020 klonk daardoor een beetje richtingloos.

De band lijkt zich dit zelf ook gerealiseerd te hebben en met Starlight and Ash kiest de band voor een veel eenduidiger geluid en veel meer focus op hun grootste kracht, Cammie Gilbert, die op dit album meer dan ooit de ruimte krijgt om te schitteren.

Weg zijn de blastbeats, de drukke progressieve passages en de deathgrunts. Dit alles ten faveure van de sfeervolle gothic- en doom metal waarin de band altijd al het sterkste leek te zijn. Het levert een bijzonder krachtig album op! Ik ben benieuwd of Oceans Of Slumber met hun afgeslankte bandgeluid een groter publiek weet te bereiken. Het is ze in ieder geval van harte gegund.

avatar van gigage
Het nadeel van het omvormen van je metal roots naar een gothic sound is dat je er ook fans mee verliest. Ik zit tevergeefs te wachten op wat vuurwerk. Ben nog niet zo overtuigd dat deze bij mij goed gaat vallen. Voor mijn gevoel duurt het album enorm lang maar dat blijkt in de praktijk mee te vallen.

avatar van ProGNerD
1e indruk: enerzijds "jammer" van het steeds verder verlaten van de metal sound, maar ze doen het wel erg mooi en sfeervol; wat een geweldige zangeres is die Cammie Gilbert toch...

Gaat zeker nog vele rondjes draaien

avatar van pos
pos
Ik vind het een prima plaat geworden. Bij tijd en wijle nog wel stevig maar gelukkig zijn de grunts uit het verleden verdwenen. Ik kan grunten pirma hebben maar bij Oceans of Slumber vond ik ze soms afbreuk doen aan een vaak mooi nummer.En dat terwijl je gewoon een geweldige zangeres tot je beschikking hebt. Nu is er vooral veel sfeer en intensiteit voor in de plaats gekomen.

avatar van Kondoro0614
Moet hem zelf ook nog wat vaker draaien. Om heel eerlijk te zijn was ik nog niet echt weggeblazen door de plaat, slecht is hij ook niet.

avatar van james_cameron
Een flinke stijlbreuk vergeleken met het eerdere werk van de band. Weg zijn de gitaren en de grunts; daarvoor in de plaats gekomen is een broeïerig, Portishead-achtig geluid. Het album zit knap in elkaar en zangeres Cammie Gilbert weet wederom te overtuigen, maar er zijn slechts een handjevol echt sterke tracks en gaandeweg kakt de boel behoorlijk in. Hopelijk een eenmalig experiment, maar ik vrees het ergste.

avatar van jellylips
Was érg enthousiast in het begin, en de eerste helft is zeker sterk. Helaas zakt het in de tweede helft toch behoorlijk in, het My Immortal achtige nummer Just A Day weet me niet te raken en ook de afsluiter is nou niet bepaald overweldigend. The Hanging Tree is een chill electronica nummer maar haalt uiteindelijk gewoon onwijs de vaart uit de boel.

Een ruime 3,5, voorlopig. De eerste drie tracks vind ik het sterkste werk van de band sinds ik ze ontdekte met het werkelijk fenomenale nummer Winter. In die stijl zijn ze daar m.i. nooit overheen gegaan, maar deze nieuwe muzikale richting belooft veel goeds.