Paolo Nutini - Last Night in the Bittersweet (2022)

Label: Atlantic

1. Afterneath (4:05)
  2. Radio (4:22)
  3. Through the Echoes (3:41)
  4. Acid Eyes (4:33)
  5. Stranded Words [Interlude] (2:31)
  6. Lose It (5:30)
  7. Petrified in Love (3:53)
  8. Everywhere (5:51)
  9. Abigail (3:50)
  10. Children of the Stars (3:20)
  11. Heart Filled Up (5:17)
  12. Shine a Light (5:56)
  13. Desperation (3:35)
  14. Julianne (4:51)
  15. Take Me Take Mine (6:51)
  16. Writer (4:01)
avatar van SOAD
Mooi veelzijdig album. Verschillende stijlen te horen. Normaal ben ik niet zo van de rustigere akoestische tracks maar hier raken ze wel de juiste snaar. Hoogtepunten voor mij zijn Everywhere met die geweldige uithalen. Toch wel Nutini op zijn best. En de rockende nummers Lose it en Children of the Stars.

avatar van chevy93
Zeker veelzijdig. Opmerkelijk hoezeer Petrified in Love klinkt alsof het van een Elvis Costello-album komt.

avatar van echoes
Nooit van deze man gehoord, maar zag deze plaat met een hoge score op de voorpagina van deze site staan en daarbij werd ik geïntrigeerd door de rommelige homestudio foto, dus maar eens opgezet. Dat is een heerlijke ontdekking zeg! Mooi album!

avatar van Kos
Kos
Jezus, is hij nog maar 35...

5 sterren voor mij, de afspeel telling staat nu op 12. De helft van het aantal nummers kreeg al snel het predikaat "kan niet beter". nu, na een verslavende "Nutini-fase", kan ik er niet meer omheen om te stellen dat dit voor mij een ultieme plaat is. Ben niet van de vergelijkingen, dit is voor mij gewoon Nutini, maar als je de recensies leest dan gaat het over Led Zeppelin, John Mayer, The Beatles, Lou Reed, Krautrock, om er maar een aantal te noemen. En dat allemaal in 1 album, veelzijdig lijkt zelfs een zwakke afspiegeling. Heb hem nu ook een aantal keren "live" mogen horen: niet normaal zo goed. Mijn waardering voor deze "jonge" Nutini (ik mag dat zeggen!) is daarmee op een hoogtepunt gekomen. En, ik kan het niet laten: Nutini en Bowers& Wilkins is een perfecte match, Zie mijn eerdere bericht.

avatar van Kevinski79
Snoeperd schreef:
Heb je de PX7?

Met de PX5 is het net zo'n feest...! Al jaren fan van Paolo. Maar wat op dit album te horen is...manman wat te gek!! Al dagen op repeat...

avatar van Kevinski79
MM1964 schreef:
Ik werk bij een cd zaak en heb hem 3x geluisterd. En het was niets bijzonders.

Wie werkt nog bij een cd zaak???!!!

avatar van Snoeperd
Kevinski79 schreef:

Ja, echt fantastische koptelefoons zijn het. Ik zal die van Paolo ook eens een gooi geven vandaag!

0,5
[quote]Kevinski79 schreef:

Wie werkt nog bij een cd zaak???!!![/quIote]

Ik werk er nog. En we hebben het superdruk.
Maar deze slaapmuziek is zo vervelend....

Komt een man in een CD-zaak. "Heee MM1964, heb je de nieuwe Nutini? MM1964: 'ja die heb ik maar ik zou hem niet doen want het is vervelende slaapmuziek.

avatar van Marco B
‘Through the echoes’ is een geweldig nummer. Raakt bij mij zeker de juiste snaar. De rest van het album vond ik maar een beetje afgevlakt, misschien omdat ik het nog niet veel geluisterd heb, maar meestal ‘weet ik het’ na één keer luisteren wel.

avatar van Silky & Smooth
Behoorlijk divers album. Veel genres komen aan bod: van soul en folk tot (brit)pop. Zelfs qua stem heb ik af en toe het gevoel dat ik naar compleet andere zanger zit te luisteren. Ik weet nog niet of ik dit helemaal lekker kan plaatsen. Through The Echoes is bijvoorbeeld fenomenaal, maar daardoor komen wat rustigere nummers in de schaduw te staan. Gelukkig is de kwaliteit van alle nummers hoog. Ze zijn met veel passie gezongen en hij laat horen dat hij veel stijlen uitstekend beheerst.

avatar van Minneapolis
chevy93 schreef:

Dat is de positieve benadering. Ik vind het eerlijk gezegd een erg brute, moeilijk te plaatsen, overgang na de niet verkeerde start van het album (hoewel Acid Eyes wel wat te makkelijk klinkt).

avatar van Silky & Smooth
Ik moet trouwens regelmatig aan Demon Days van Gorillaz denken bij dit album. Zo’n nummer als Lose It bijvoorbeeld. Danger Mouse zit niet stiekem achter de knoppen, toch?

avatar van Monsieur'
De eerste nummers zijn echt wel goed, vooral het einde van Radio geeft me echt kippenvel: Nutini in topvorm. Acid Eyes heb je vervolgens nog dagen in je hoofd en Lose It heeft een heerlijke groove. Daarna ben ik wel een beetje mijn aandacht kwijt. Een uur en twaalf minuten Paolo is voor mij dan ook een beetje teveel merk ik. Anthans, op dit album wel, jammer... want ik ben groot fan.

avatar van SirPsychoSexy
Through the Echoes, instant klassieker wat mij betreft. Zo'n nummer dat je voor het eerst hoort en direct voelt als een warme thuiskomst. Live klinkt het al net zo goed!

De rest van het album komt ook heerlijk binnen, maar moet nog even bezinken. In elk geval met gemak één van de beste nieuwe platen die ik de afgelopen jaren heb gehoord.

avatar van Elbow
Wat een verslavend nummer is Acid Eyes. Doet me soms denken aan Fink.
Take me take mine had op de nieuwe Elbow kunnen staan. Prachtig
En Petrified in love doet me ook denken aan Elvis Costello, de stem dan weer aan Tom Petty.
Veel stijlen door elkaar. Rock, pop, indie en zelf folk.
Verrassend mooi album.

Ik heb het na al die wervelende recensies echt geprobeerd, maar kan me niet bekoren. Omdat het gewoon mijn smaak niet is geen cijfer gegeven, lijkt me eerlijk.

avatar van IntoMusic
Jowi schreef:
…heb wel een Bowers en Wilkins hoofdtelefoon en Nutini weet deze B&W te betoveren. De variatie in de 16 nummers is fantastisch, de instrumentatie is fenomenaal en de details zijn om van te smullen, de stem van Nutini gaat vele kanten op en een vleugje Schots kan ik best wel pruimen…

Right, heb het album nu ook via mijn koptelefoon (goed merk, maar wie boeit het haha) opgezet en wat een sound. Zang en instrumenten zitten geweldig in elkaar. Afwisseling is zoals ik toch wel gewend ben. Voor nu razend enthousiast!
Overigens is MM niet mijn maatstaf voor het bepalen van goeie muziek, dus geef lekker een halve ster of 80 sterren

IntoMusic schreef:

Een maatstaf niet natuurlijk, dat ben je zelf als het goed is.

Een leidraad kan Musicmeter wel zijn, om te kijken of een album de moeite waard is.

Daarom ben ik blij dat de meeste users hier een beetje normaal stemmen. Zoals hier, bij de nieuwe Paulo Nutini. Wist ik weer dat ik die maar eens moest gaan luisteren.

[quote]west schreef:
[quote]IntoMusic schreef:
[quote]Jowi schreef:

Een maatstaf niet natuurlijk, dat ben je zelf als het goed is.

Totaal eens, West, ook ik kwam op deze wijze weer terug bij Nutini En ja Intomusic, het zal weinig mensen boeien welke hoofdtelefoon je gebruikt, in mijn geval was het alleen maar de bedoeling om weer te geven dat ik erg blij ben met mijn hoofdtelefoon en de weergave van de, voor mijn beleving, fantastische Last Night in The Bittersweet

avatar van niels78
IntoMusic schreef:

Nou.. ik heb nu wel besloten voor mezelf ook een px7 s2 cadeau te doen
Dus het boeit wel, al is het natuurlijk off topic.
Mooie plaat trouwens van Paolo!

avatar van Michiel Cohen
Leuk album. Ik vind alleen de drum matigjes klinken met uitzondering van track 15 en 1.

avatar van niels78
Shine a light had zo een nummer van Kings of Leon kunnen zijn. En een goeie ook!

avatar van Denzradio
Paar keer geluisterd..... wat ik hoor bevalt wel maar pakt me nog niet. Ik geef t album wel nog lekker de tijd.
Fijne stem fijn geluid.
Geef nog geen stem uit.