Neil Young with Crazy Horse - Toast (2022)

Canada
Label: Reprise

1. Quit (5:24)
  2. Standing in the Light of Love (4:18)
  3. Goin' Home (7:52)
  4. Timberline (4:10)
  5. Gateway of Love (10:10)
  6. How Ya Doin'? (7:00)
  7. Boom Boom Boom (13:05)
avatar van pmac
Die Neil blijft maar gaan op zijn oude dag. Ben benieuwd wat dit oplevert. De laatste jaren waren de nieuwe releases vaak tegenvallend maar Barn was dan juist weer een heerlijke plaat. Als hij met deze de lijn voortzet hebben we iets om naar uit te kijken.

pmac schreef:

Dit album is al in 2001 opgenomen en wordt nu pas uitgebracht.

Poles Apart schreef:

Dit album is al in 2001 opgenomen en wordt nu pas uitgebracht.

Ooh dat wist ik niet. Was daar een reden voor? Ben nu nog nieuwsgieriger.

Aldus Neil:

Toast is an album that stands on its own in my collection. Unlike any other, Toast was so sad that I couldn’t put it out. I just skipped it and went on to do another album in its place. I couldn’t handle it at that time. 2001.

John Coltrane, one of my heroes, made some music at ‘Toast’ studio back in the day. It may have been called ‘Coast’ then, but maybe not. The name changed a few times back and forth. It was on Mission in SF. The back door opened onto an alley. It was so stuffy in there that we left the door open until one day we saw rats coming in and out. After that, we just went outside for a smoke.

The music of Toast is about a relationship. There is a time in many relationships that go bad, a time long before the break up, where it dawns on one of the people, maybe both, that it’s over. This was that time.

The sound is murky and dark, but not in a bad way. Fat. From the first note, you can feel the sadness that permeates the recording. That song, with its refrain, “Don’t say you love me,” is called “Quit.” The next one, sort of like a Deep Purple hit, is called “Standing In The Light.” “I don’t wanna to get personal, or have you put me on the spot” is the opening line. Followed by “Goin Home,” these songs paint a landscape where time doesn’t matter – because everything is going south. A lady is lost in her car. The dark city surrounds her – past present and future. It’s a scary place. You be the judge.

Then the scene changes to a religious guy who just lost his job. He’s turning on Jesus. He can’t cut any more trees. He’s a logger. Finally, The “Gateway Of Love” beckons with “background noise on a changing sky.” I had forgotten about these songs, put them out of my mind and went on living my life.

It must be said that here Crazy Horse shows a depth never seen or heard before. The greatest group I have ever met. This is a pinnacle. Where they let me go, where they took me, was unbelievable. I couldn’t stay. Then, “I’d like to shake your hand, Mr. Disappointment.” I see you now eye to eye. Murky and dark. There’s no mistaking it. How can you be so real and intangible? So we continued on down on the path. “She’s a healer.” But not this time. It’s Toast.

avatar van Bartjeking
Bij de meeste artiesten zou je zeggen; als het echt goed was, dan had ie het wel uitgebracht. Ome Neil zit wat anders in elkaar. Hij speelde die nummers in een periode dat ik hem nog niet volgde, dus voor mij is het zo goed als nieuw; Standing in the Light of Love is een mooie voorbode.
Denk dat ik toch een abonnementje op zijn archives ga nemen, 8 juli is nog lang.

avatar van harm1985
Helaas, ook daar is het album nog niet in zijn geheel te beluisteren.

Dit is het album dat deels opnieuw is opgenomen met Booker T als Are You Passionate?

Goin' Home is overigens korter dan op AYP, kan een andere edit zijn, of een andere take.

How Ya Doin' zou Mr. Dissapointment zijn en Boom Boom Boom is She's a Healer. Totale lengte van het album is 52 minuten.

PS: mooie hoes.

harm1985 schreef:
Helaas, ook daar is het album nog niet in zijn geheel te beluisteren.

Jammer! Dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar geen straf om in die snoepwinkel te grasduinen, Toast komt vanzelf wel een keer. Hele mooie hoes inderdaad; vond ik bij Barn ook, maar ditmaal ook een prima font.

Stijn_Slayer
Ik verwacht er niet zo heel veel van. Neil had na een heropleving in de 90ies een dipje in 2000-2002. 'Standing in the Light of Love' is me te veel doorsnee hardrock.

avatar van Poles Apart
Krijg een beetje een "Smoke On the Water" gevoel bij die riff van "Standing in the Light of Love".

avatar van harm1985
Naar mate de jaren vorderen kan ik Are You Passionate steeds meer waarderen. Ik vind het wel echt jammer dat When I Hold You in my Arms ontbreekt, dat hij wel tijdens de tour van 2001 speelde. Die tour is zeer de moeite waard, van een dipje zou ik derhalve niet willen spreken. Ik denk dat de volgorde van de nummers ook veel doet voor het verhaal van het album.

Ik kijk hier zeer naar uit, schijnt ook een Dolby Atmos 5.1 mix uit te komen.

Wat Smoke on the Water betreft, Mr. Soul lijkt ook op Satisfaction.

avatar van vanwijk
Ik blijf toch een moeizame relatie houden met Are You Passionate en geloof me, het is niet dat ik het niet heb geprobeerd.
De verhalen rondom Toast en de daarbij behorende tour namen soms mythische vormen aan toch? Een ontbrekende gem in zijn oeuvre net als Homegrown? Als ik het goed heb heeft Neil ervoor gekozen om Toast te vervangen door AYP…. Ben heel benieuwd of me dat beter bevalt.
Ga ook AYP toch nog maar eens draaien, ben inmiddels weer een aantal jaartjes ouder…

gastheerg
AYP kwam idd op het moment dat Toast eigenlijk al klaar lag. Ik zie Toast net als Homegrown als zo'n album waar Neil zelf blijkbaar nu pas aan toe is.

AYP vind ik niet heel geweldig maar ben het door de jaren heen wel meer gaan waarderen. Ik heb Toast in ieder geval op vinyl besteld. Komt precies op m'n verjaardag uit en is er weer nieuwe budget

avatar van papat
Interessant! Ik vond Are you Passionate juist een hele leuke plaat. Bijbehorende tour was ook prima. Ben benieuwd naar deze. Waarschijnlijk zet ik m over een paar jaar weer op marktplaats als deze onderdeel van NYA nr. X blijkt te zijn. ik weet niet wat het is, maar van Neil pik ik het op de een of andere manier waardoor ik de boel maar weer trouw aanschaf. Ach ja, goed voor de economie.

avatar van harm1985
Nieuwe single, Timberline, is ook uit. Beetje een Vacancy achtige vibe. Dit album gaat de verwachtingen wel waar maken denk ik.

avatar van pmac
Uncut geeft alvast een puike recensie. Ben benieuwd.

avatar van Bongo Fury
harm1985 schreef:

Wat Smoke on the Water betreft, Mr. Soul lijkt ook op Satisfaction.

en Borrowed Tune op Lady Jane

avatar van Jutter
Bongo Fury schreef:

en Borrowed Tune op Lady Jane

En Train of Love op Western Hero.

Bakshi, burnt Toast?

nummers staan al op Youtube en dit is gewoon weer Neil. Top. Beoordeling volgt later!!

avatar van CWTAB
Ik heb Are you Passionate altijd al een sterke plaat gevonden, een wat meer berustende Neil (Mr. Disappointment , Quit, Differently).

De onuitgebrachte nummers klinken best leuk, Timberline voorlopig op top. Standing In The Light Of Love klonk live pittiger dan deze versie (8 jaar geleden dan wel te verstaan). Boom Boom Boom bevalt me wat minder, het kibbelt maar wat weg (net zoals de bewerkte versie She's A Healer).

De streaming versie klinkt voor mij wat dofjes, mist precies wat power, eens kijken voor een downloadversie binnen te halen. (vinyl is dan weer veel te duur vanaf 40 euro pff)

Stijn_Slayer
Eerste indruk is een stuk beter dan verwacht. Streetwise, zoals 'Ordinary People' en een deel van Freedom. De afwisseling tussen de rustige soulvolle en het meer gruizige CH-werk werkt veel beter dan het futloze karakter van Are You Passionate. Met een mooie ruimtelijke, open productie.

Neils stem was hier bovendien nog een stuk beter en om zijn teksten kan ik af en toe wel glimlachen. 'Going back to school, gonna show them what I've learned'.

avatar van Michiel Cohen
1,0
Dit kan echt niet meer anno 2022. Heb 1 ster gegeven. Een halve is ook een beetje sneu.

Michiel Cohen schreef:

En anno 2001, toen dit is opgenomen?

Aangezien je zijn laatste albums (Barn en Return to Greendale) ook al 1* gaf, en buiten zijn meest verfoeide albums (Trans en Everybody's Rockin'), die je beiden 3* geeft, geen enkel album van Young hebt beoordeeld, vraag ik me af, waarom nog proberen?

Zeker aangezien je exact hetzelfde commentaar gaf bij RTG:

Michiel Cohen schreef:
Dit kan echt niet meer anno 2020. Het is nou echt een keer mooi geweest.

avatar van Wandelaar
Een Toast moet je uitbrengen, zelfs na 21 jaar.

avatar van Michiel Cohen
1,0
harm1985 schreef:

En anno 2001, toen dit is opgenomen?

Zeker aangezien je exact hetzelfde commentaar gaf bij RTG:

2001? Dan is er weinig veranderd de laatste 20 jaar.
Everybody's Rockin klinkt toch best leuk?

Vind het altijd wel bijzonder:

Willekeurig album is één dag uit. Soms nog niet eens uit.
Er zijn meteen mensen met 0,5 of 5*
Dat zijn ook altijd de stemmen zonder inhoudelijk commentaar

Wie blijft er dan luisteren als ze het kennelijk zo verschrikkelijk vinden? Er is een oorlog, pandemie, de natuur is stervende. Of zoveel andere muziek waarmee het uur gevuld had kunnen worden. Maar een reactie op het internet plaatsen, wint het dan toch. Ik verwonder me dan wel eens over de staat van de mensheid en wat Darwin hiervan zou vinden.

Jouw verbazing is ook die van mij Stijn, je eerste 4 zinnen zijn steeds meer van toepassing op deze site, net als heel veel aandacht voor heel weinig artiesten, groepen en bijzonder weinig voor anderen met zeker aanlokkelijke kwaliteiten ( albums van Paolo Nutini en Ina Forsman bijvoorbeeld zijn in hun genre wonderschoon ). Gevecht tegen de bierkraai ? Hulde aan Luna en Erwinz die vaak de zijde van de underdog kiezen en je kennis laten maken met ongerepte schoonheid, de roepende in de woestijn !

avatar van harm1985
Pitchfork, dat het album overigens een 6.3 geeft, noemt de nummers van AYP wat meer Raw en Exploratory. Als ik Quit hoor, kan ik me daar prima in vinden.

Stijn_Slayer schreef:

Darwin zou anno 2022 inmiddels zijn devaluatie-theorie geschreven hebben; 'survival of the thickest' schiet me te binnen als geschikte titel. Moeilijk om zonder ergernis de dag door te komen op de twitters van deze wereld.

Afijn, terug naar de basis. Dit is precies het album geworden waarop ik hoopte en wat ik zou verwachten (na het luisteren van de snippets) van een NY en CH plaat uit deze periode. Vind het na een eerste luisterbeurt goed beklijven; prima release, waarbij we weer een breed spectrum (rammelend en rauw tot 'subtiel' en loom) voorgeschoteld krijgen. Ga ik deze week nog eens goed van genieten.

Stijn_Slayer schreef:
Vind het altijd wel bijzonder:

Willekeurig album is één dag uit. Soms nog niet eens uit.
Er zijn meteen mensen met 0,5 of 5*
Dat zijn ook altijd de stemmen zonder inhoudelijk commentaar

Ik vrees dat we in een doorgeslagen decadente samenleving zijn beland waarin redelijkheid en solidariteit soms ver te zoeken is.
Afijn. Heb de eerste luisterbeurt achter de rug. Het is het vertrouwde geluid. Vind vooral het openingsnummer verrassend. Komende week maar eens goed voor zitten.