ZZ Top - RAW (2022)

Rock / Blues
Label: BMG

1. Brown Sugar (4:17)
  2. Just Got Paid (3:49)
  3. Heard It on the X (2:50)
  4. La Grange (4:41)
  5. Tush (2:30)
  6. Thunderbird (4:04)
  7. I'm Bad, I'm Nationwide (4:36)
  8. Legs (4:21)
  9. Gimme All Your Lovin' (4:01)
  10. Blue Jean Blues (3:54)
  11. Certified Blues (3:54)
  12. Tube Snake Boogie (3:06)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: ZZ Top - RAW: ‘That Little Ol' Band From Texas’ Original Soundtrack - dekrentenuitdepop.blogspot.com

ZZ Top - RAW: ‘That Little Ol' Band From Texas’ Original Soundtrack
RAW leek op voorhand een wat overbodige soundtrack bij een documentaire over ZZ Top, maar de band speelt op de toppen van haar kunnen en imponeert met een opvallend ruwe portie bluesy rock ’n roll van wereldklasse

ZZ Top moet het inmiddels een jaar zonder bassist van het eerste uur Dusty Hill doen, maar op RAW is de bassist nog van de partij. Samen met Billy Gibbons en Frank Beard speelt hij de pannen van het dak op de soundtrack RAW. De drie ouwe rotten spelen songs uit de jongere jaren van de band, waarbij uiteraard een aantal publieksfavorieten en hits voorbij komen. Meer dan gitaar, bas, drums en de rauwe strot van Billy Gibbons heeft ZZ Top niet nodig op een album vol rock ’n roll zonder opsmuk. Het klinkt een stuk ruwer dan de reguliere albums van de band, maar het resultaat mag er zijn. RAW laat ZZ Top op haar allerbest horen en dat is een bijzonder indrukwekkende prestatie van het Texaanse drietal.

Een jaar geleden overleed ZZ Top bassist Dusty Hill, waarmee na 51 jaar een einde kwam aan de originele bezetting van de band. ZZ Top heeft de draad inmiddels weer opgepakt met de voormalige gitaartechnicus van de band Elwood Francis als bassist, maar op het deze week verschenen RAW is Dusty Hill nog te horen met zijn kompanen Billy Gibbons en Frank Beard.

RAW: ‘That Little Ol' Band From Texas’ Original Soundtrack is de soundtrack bij de gelijknamige Netflix documentaire over de band uit Houston, Texas. Deze documentaire is momenteel helaas niet te bekijken in Nederland, maar het beschikbaar komen van de soundtrack maakt heel veel goed.

RAW is een goed gekozen titel voor het album, want ZZ Top klinkt op het album een stuk ruwer dan op haar studioalbums. RAW werd live opgenomen in de oudste concertzaal van Texas, de Gruene Hall in New Braunfels. De band werd hier door de makers van de documentaire naar toe gehaald voor een fotoshoot, maar toen de instrumenten van de band er ook bleken te staan, besloten Dusty Hill, Frank Beard en Billy Gibbons om direct maar de soundtrack bij de documentaire vol te spelen.

RAW heeft de ruwe energie van een live optreden van de band, al ontbrak het publiek, maar het is ook een geweldig klinkend album. Billy Gibbons tekende voor de productie van het album, terwijl ene Ryan Hewitt verantwoordelijk was voor de mix. Deze Ryan Hewitt verdient een standbeeld, want RAW knalt werkelijk uit de speakers en klinkt alsof ZZ Top in de eigen woonkamer staat te spelen. De drie leden van de band waren tijdens de opnamen natuurlijk al aardig op leeftijd, maar klinken als een stel jonge honden die met veel passie en plezier een eerste demo opnemen.

RAW klinkt niet alleen geweldig, maar bevat ook een fraaie selectie uit het oeuvre van de band. De twaalf tracks komen van albums die de band maakte tussen 1970 en 1983 (ZZ Top’s First album, Rio Grande Mud, Tres Hombres, Fandango, Degüello, El Loco en Eliminator) en dat zijn ook de beste albums van de band, al vind ik La Futura uit 2012 ook geweldig).

ZZ Top omringde zich in de jaren 80 met flink wat synthesizers, maar op RAW hebben Billy Gibbons, Dusty Hill en Frank Beard genoeg aan de drie-eenheid gitaar, bas en drums. Dusty Hill en Frank Beard leggen een solide, strakke en vaak moddervette basis, waarop Billy Gibbons zijn geweldige gitaarwerk en zijn rauwe strot tegenaan kan leggen.

De drie ouwe rotten spelen op RAW met heel veel plezier en energie, maar ze spelen ook de veters uit je schoenen, met in vrijwel alle tracks een glansrol voor Billy Gibbons die er heerlijk op los soleert. RAW is helaas de zwanenzang van de originele bezetting van de band, maar het album laat ook ZZ Top in absolute topvorm horen.

Op voorhand leek dit me een totaal overbodig album, waardoor ik het in eerste instantie niet eens op mijn lijstje met te beluisteren nieuwe albums had gezet, maar toen ik dit uit nieuwsgierigheid alsnog deed, was ik onmiddellijk om. RAW staat garant voor ruim drie kwartier bluesy rock ’n roll met ballen en zonder opsmuk.

Het geluid van de band klinkt vaak vertrouwd, maar met name de songs van Eliminator zijn veel beter dan op het originele album, al is in Legs ook dit keer nog wel wat elektronica toegevoegd. De meeste bands die zo lang meegaan als ZZ Top zijn inmiddels ver verwijderd van hun topvorm, maar ZZ Top hoorde ik nog niet vaak of zelfs nooit beter dan dit. Geweldig album. Erwin Zijleman

avatar van Larzz
Geweldige review Erwin. Lekkere ruige rauwe bluesrock zoals we gewend zijn van ZZ Top. Helaas laatste werk van overleden bassist Dusty Hill. Zonder hem is het wat mij betreft niet veel meer aan. Hoewel Billy en Frank wel zijn door gegaan met een gitaartechnicus van de band op bas. Had van mij niet gehoeven. 7x live gezien in de periode 1981-2016. Mooi geweest met dit als magnifieke afsluiter.

avatar van RonaldjK
Bij de buren staat Hollandsche feeschtmuziek op met zo'n gemakzuchtige beat eronder. Laat zij hun feestje hebben, gelukkig voor mij is daar nu Raw.

Dat doet precies wat het belooft: rauwe en onversneden rock, in blues gedrenkt, live uitgevoerd en messcherp geproduceerd. Mijn favo's uit de vroege jaren staan erop, zoals Tush en Tubesnake Boogie, als tiener bij Alfred Lagarde in diens Betonuur gehoord. Ze blijven juweeltjes.

Bovendien ontbreken zelfs twee van de hits uit de videoclipperiode niet (vanaf eind 1983 werden de baardmannen plotseling en kortstondig hip). Maar ook de minder bekende tracks zijn heerlijk, zoals het zwoele Blue Jean Blues. Wat was deze band fris gebleven; het maakt dit tot een meer dan waardig afscheid van wijlen Dusty Hill.

Wat mij verraste: de laatste jaren klonk de stem van Billy Gibbons als roestig schuurpapier, in whiskey gedrenkt. Hier echter hoor ik de stem van voorheen, ook wel weer fijn!
Sterker nog, ik zou nog wel een plaatje van ze met nieuw werk willen horen, dus met bassist Elwood Francis.

Eerder vandaag uitgeprobeerd: met Raw kun je heul lekker autorijden. Ramen open, zonnebril op. En dan meezingen: 'Haw haw haw haw' (La Grange). Ja, ik weet wat er deze zomervakantie in de auto gaat worden gedraaid...

avatar van iggy
Lekkere rauwe semi live plaat van de baarden. Nou vind ik de song keuze helaas niet helemaal geslaagd. Thunderbird en Tube Snake Boogie zijn geen geweldige nummers. Legs en Gimmy all Your Lovin' zijn niet weg te branden uit de Top setlist. Op zich wel begrijpelijk. Hun grootste hits. Maar ben die nummers inmiddels vreselijk moe gehoord. Wel mooi dat ze Brown Sugar erop hebben gezet.

avatar van ricardo
iggy schreef:
Niet mee eens! Nummers 2 tot en met 5, (vooral dat melodietje van Tush is echt super) Blue Jean Blues en de 2 krakers Legs en Gimmi All Your Lovin zijn niet weg te denken uit een best off setlist van de drummer zonder beard en de bebaarde gitarist en bassist

ricardo schreef:

Maar vindt jij Thunderbird en Tube Snake Boogie zo'n geweldige nummers ?

avatar van ricardo
iggy schreef:

Maar vindt jij Thunderbird en Tube Snake Boogie zo'n geweldige nummers ?
haha nee die 2 net niet, de rest vind ik wel ok. Maar daarom is de songkeuze op deze nog wel geslaagd, want alle krakers buiten die 2 dan staan erop vind ik.

avatar van iggy
Alle krakers is nogal overdreven. Want dan hadden ze er een dubbel cd motten maken.

ZZ Top zoals ze volgens mij horen te klinken. Het spettert de boxen uit. En 10 van de 12 nummers behoren tot mijn favorieten. De andere 2 kom ik ook wel door.

avatar van Larzz
Thunderbird staat orgineel als opener van de live kant van Fandango. Dan veel sneller gespeeld. Vet rock n roll nummer. Nu meer een slepend blues nummer. Best gaaf vind ik. Tube Snake Boogie werd al tijdens het Rockpalast concert van 1980 gespeeld. Meer een grappig boogje nummer. Ook best leuk. Orgineel opener van El Loco.

avatar van viking1
Heerlijke plaat van deze oude blues/ boogie rockers. Hier nog in de legendarische oerbezetting. Zag ze 1 x live. Geweldige band. Zo hoor ik ze het liefst....rauw , roeg en hard hahaha. Nee Geweldig laaste muziek document van deze iconen ,in de oerbezetting !

avatar van jailhouserocker1
wow, dit is zoals ze de afgelopen 30 jaar of zo niet meer geklonken hebben; gruwelijk vet en rauw. Al het commerciële is eraf waardoor het zo gruwelijk heerlijk vet en smerig klinkt. Sinds lange tijd eindelijk weer eens ZZ waar het jaren lang voor stond, vette, ongecompliceerde, smerige bluesrock. YEAH