The House of Love - A State of Grace (2022)

Label: Cherry Red

1. Sweet Loser (5:06)
  2. Light of the Morning (3:10)
  3. Melody Rose (3:48)
  4. Clouds (4:22)
  5. Into the Laughter (3:39)
  6. Hey Babe (3:15)
  7. Sweet Water (4:11)
  8. Queen of Song (3:58)
  9. In My Mind (3:50)
  10. A State of Grace (3:37)
  11. Dice Are Rolling (2:54)
  12. Just One More Song (4:35)
avatar van Rainmachine
The House Of Love - CLouds

Hmmm... beetje rare clip, Guy is op leeftijd maar probeert nog wat jonger over te komen (niets mis mee op zich) door er een beetje hetzelfde bij te poseren als in de jaren 80 met dezelfde zonnebril. Alleen die beelden van Guy met dat akoestische gitaartje op het kiezelstrand komen wat amateuristisch over. Het is allemaal elektrische gitaar met distortion op het nummer. Of ben ik nu weer te kritisch en niet woke genoeg?

avatar van blur8
Al 35 jaar muziek maken weerhoudt Guy er niet van om een zeer geinspireerd album te maken. Een fraaie verzameling popsongs met opvallend rockende gitaren, maar tevens met toegevoegde blues of country in de vorm van viool, steel-pedal en harmonica of backing vocals. Las ergens dat het een bewuste keuze was om met andere muzikanten te werken, die extra energie konden toevoegen, maar wel nog met Keith Osborne als 2de producer.
Recording proces: Guy speelt eerst alle gitaren in, waarna met gastbijdrages overal muzikale details worden ingevuld. Resultaat een powervolle krachtige sound, direct herkenbaar HouseOfLove en tegelijk overtuigend fris is. Ook fijn: ruim gevuld comeback album dat 47 minuten lang als een trein beluisterd en geen dipje te bekennen.