Amon Amarth - The Great Heathen Army (2022)

Zweden
Label: Metal Blade

1. Get in the Ring (4:24)
  2. The Great Heathen Army (4:04)
  3. Heidrun (4:42)
  4. Oden Owns You All (4:17)
  5. Find a Way or Make One (4:30)
  6. Dawn of Norsemen (5:32)
  7. Saxons and Vikings (4:55)

met Biff Byford

8. Skagul Rides with Me (4:34)
  9. The Serpent's Trail (6:01)
avatar van Kondoro0614
De muziek gaat niet alleen achteruit, ook de covers worden slechter

avatar van Edwynn
Het maakt gebruik van grunts en wat verdwaalde zware riffjes maar verder is het allemaal meer gewone heavy metal dan deathmetal. En dat is nu net het grappige van Amon Amarth. Ik ben geen hele grote fan maar zo af en toe vind ik het wel leuk. En dit nieuwe album is daar geen uitzondering op. Het geeft in één keer al zijn geheimen prijs maar pretendeert ook niet meer te zijn dan een band om hard op te gaan tijdens een festivalletje ofzo.

De hoes is wel erg ja. Hoog Manowar-gehalte.

Ik vind het album zeker niet slecht, Saxons and Vikings met Biff vind ik ook tof gedaan.
Het is donkerder en zwaarder dan Berserker (2019), maar zeker niet slechter.
De beste songs van het album vind ik: Get in the ring, Dawn of Norsemen, Oden owns you all en Saxons and Vikings.
Ik zat al een tijdje in een Amon Amarth periode, dus perfecte timing wat dit album betreft.
Wat de albumhoes betreft, ze zijn neo-vikingen als het ware, en als ze een foto wouden zoals op deze hoes...
waarom dan niet gelijk een foto van hunzelf...

kortom goed album
Ik geef het een dikke 4!

avatar van namsaap
Op de terugweg van Wacken Open Air, waar de band een verrassingsoptreden gaf ter promotie van die album, was dit nieuwe album een prima begeleider. Het is, zoals Edwynn al aangeeft, een pretentieloos album dat precies datgene biedt dat je van deze band verwacht: lekker doorstampende heavy/power metal met een grunt. Lekker om tijdens een festival op mee te blèren met een pul bier in de hand en af en toe thuis een paar nummer van op te zetten.

Elk album van AA heeft wel een aantal uitschieters. Op dit album is dat voor mij Saxons And Vikings, dat boven het maaiveld uitkomt. Als geheel is het album echter te voorspelbaar om de moeite te zijn van het aanschaffen.

avatar van Kondoro0614
Amon Amarth zet nog verder een stapje achteruit, en speelt op safe. Dat is niet erg maar, voor de doorgewinterde fan verwacht je misschien weer een keer een piek naar de hoogtijden van de band. Je zag het van te voren al aankomen, en het kwam daardoor dus ook niet als een verassing. En dan blijf ik er bij dat deze band met 'Deceiver of the Gods' zijn laatste adem heeft uitgeblazen. Men was al niet te spreken over 'Jomsviking' die ik persoonlijk nog wel erg leuk vond maar, de laatste twee prenten zijn gewoon niet meer wat het ooit was. En wat me nog steeds in de weg zit is dat men ook met de covers toch echt de mist in gaan, wellicht had de band een ander idee over de albumhoes, het is een kleine smet op deze plaat.

Daarbij zijn de meeste songs leuk om te horen, al is het volgens het AA boekje en totaal niks verfrissends en nieuws. Voor mij was het nummer 'Saxons and Vikings' de verassing van het album, en al vanaf de eerste luisterbeurt viel dit nummer mij erg op. Leuk gedaan ook. Alleen meer positiefs heb ik niet te vertellen over dit album, kan ik zo ook niet opbrengen. En dat vind ik toch wel een beetje spijtig.

Amon Amarth beschouwde ik toch een aantal jaar als één van mijn favoriete bands, en hoewel de oude muziek legendarisch vet blijft en ik altijd nog blijf opzetten (en zelfs in mijn top 10 voor komt) is dit album gewoon niet goed. Althans, niet goed? Niet binnen het verwachtingspatroon en binnen de discografie die deze band kent. Toch blijft de band een plekje in mijn hart houden, zodoende dat ik ook gewoon in oktober bij de liveshow met Machine Head ben.

avatar van Eddie
Ik ben niet zo bekend met Amon Amarth, behalve van hun vermakelijke en lekker over the top shows op festivals, ik kan me herinneren dat ik eens een compleet vikingschip op het podium heb gezien. De enige plaat die ik echt ken is Deceiver of the Gods, daarmee vergeleken is deze wel een stuk minder. Ik kan deze ook weer niet echt slecht vinden, en het verveeld me ook nergens, ik loop er aan de andere kant ook niet echt heel warm voor.

Eddie schreef:

Dan wil ik je graag de tip geven eens het album ; 'Once Sent from the Golden Hall' te gaan checken. Hun debuutalbum en echt een bom van woesternij. Met voornamelijk de track 'Victorious March'. Mijn favoriete plaat 'With Oden on Our Side' geef ik je ook mee, met songs als 'Valhall Awaits Me' wil je straks niks meer anders. En dan snap je ook een beetje mijn commentaar vooral dat de band eigenlijk niet echt meer zo bombastisch is, zeker niet meer als in die twee platen.

avatar van Eddie
Tnx. Ga ik zeker doen. Ik heb deze vandaag een keer of drie gehoord en ik vind hem eigenlijk best wel leuk. Ik hou alleen niet zo van die volledig getriggerde drumsound.

avatar van james_cameron
Routineus, nogal ongeïnspireerd album dat bij vlagen tot leven komt. Zo is de track Saxons And Vikings, met een toepasselijke gastrol van Biff Byford, erg leuk. Een waardeloze meezinger als Heidrun drukt de pret dan helaas weer flink. De rest van het songmateriaal is degelijk maar weinig spectaculair, met te weinig uptempo beukers en vooral veel midtempo middelmaat.