Prong - Cleansing (1994)

Label: Epic

1. Another Worldly Device (3:24)
  2. Whose Fist Is This Anyway? (4:41)
  3. Snap Your Fingers, Snap Your Neck (4:11)
  4. Cut-Rate (4:52)
  5. Broken Peace (6:12)
  6. One Outnumbered (4:58)
  7. Out of This Misery (4:26)
  8. No Question (4:18)
  9. Not of This Earth (6:24)
  10. Home Rule (3:57)
  11. Sublime (3:52)
  12. Test (6:39)
Snap your finger, snap your neck was een heerlijke pogo-plaat. Alleen al voor dat nummer kocht ik de hele cd, terwijl het niet helemaal mijn stijl was.

avatar van Kos
Kos
Zeer slecht plaatje.

DutchViking
Prong is altijd erg vernieuwend geweest en hoewel Cleansing niet hun beste album is, geef ik ze hier toch het voordeel van de twijfel. Een ideale mix van metal met hardcore/punk en zelfs een vleugje industrial.

avatar van orbit
Not of This Earth is hier mijn favoriete nummer. Ik vond Prong toendertijd helemaal te gek, maar ik draai het eigenlijk nooit meer.. het verveelt uiteindelijk toch. Desalniettemin een 3.5* Voor metalheads is dit een leuk plaatje.

avatar van kaztor
Heerlijke plaat. Prong was altijd het industrial-achtige broertje van Helmet en ook op dit album is dat weer te horen, maar ik vind dit toch wel hun beste album. Another Worldly Device is een lekker vette opener en nergens stelt het album echt teleur. Sommige nummertjes zijn misschien niet zo sterk als andere, maar over het algemeen is dit zeer geslaagd. De catalogus in het boekje is hilarisch.

avatar van orbit
De opvolger net ietsje beter nog, vet geluid heeft die!

avatar van winterstorm
De eerste helft knalt wel erg lekker, ondanks de iets te slappe drums die nog wat meer hadden mogen beuken.

avatar van Shinobi
Dit album via de bekende weg binnengehaald vanwege het nummer: Snap Your Finger, Snap Your Neck en gelijk ook maar even de overige nummers beluisterd. En ik moet zeggen dat het niet echt mijn ding is, het rockt op zich wel, maar doet het net niet voor mij.

Desondanks toch 2, 5 sterren.

avatar van kaztor
orbit schreef:
De opvolger net ietsje beter nog, vet geluid heeft die!

Hmm.. De opvolger bevat me net iets teveel vullertjes, vooral in de tweede helft.

Dat einde van AWD...

avatar van HammerHead
Kos schreef:
Zeer slecht plaatje.

Na 7 jaar maar eens gefixt.

kaztor schreef:

Dat einde van AWD...

Deze bevat voor mijn gevoel juist teveel filler, Rude Awakening is een soort brommende en dreigende stoomlocomotief die op gang komt en denderend zijn werk doet.

avatar van notsub
De effectieve machinaal/industrieel aandoende sound staat nog steeds als een huis. Die aparte stem maakt het Prong plaatje compleet. Whose Fist Is This Anyway? en Snap Your Fingers, Snap Your Neck blijven me nog steeds bij als van die nummers die nooit vervelen.

dit was mijn altijd mijn favoriete prong plaat, nu is er Ruining Lives en na 1 luisterbeurt vind ik hem zelfs beter dan Cleansing, eindelijk nog eens een echte topplaat van Prong.

avatar van The_CrY
Prong in de jaren 90 vind ik een interessante, maar aparte band. Op deze plaat komt de rauwe, machinale metal misschien wel het beste tot z'n recht. Invloeden komen vrijwel overal vandaan; ik hoor Killing Joke zeer goed vertegenwoordigd, maar ook Ministry en Pantera komen af en toe langs. Het graagst hoor ik de catchy dansbare tracks als 'Snap Your Fingers, Snap Your Neck', maar de albumtracks zijn verder gevarieerd, heavy en wat lastiger te doorgronden. Ik sluit niet uit dat mijn stem daarom nog verhoogd. Tracks als 'Not of This Earth' en 'Home Rule' zijn me toch heftig. Toch een stuk anders dan het tegenwoordige repertoire.

avatar van ZAP!
Prong is hier boos, heel boos. Ik was vergeten hoe boos.
'Snap...' ...

Er zitten ook wat rustige stukjes tussen en het is echt wel met subtiliteit gedaan allemaal, zoals Prong dat kan. Fijne wederkennismaking.