Klangstof - Godspeed to the Freaks (2022)

Electronic / Rock
Label: Velveteen

1. Death04 (3:54)
  2. Separated (3:41)
  3. Truth (2:30)
  4. The Alarm (2:49)
  5. Godspeed to the Freaks (4:00)
  6. Devil's Lair (3:50)
  7. Plastic Gun (3:24)
  8. How I Feel (4:08)

met Someone

9. Disguiser (3:12)
  10. All of My Reasons Are Distractions (3:40)
  11. Sylvia (4:44)
avatar van sj0n88
Nieuwe single Disguiser is redelijk poppy, maar wel heel erg lekker. Toch wel een van mijn favoriete Nederlandse bands dit.

avatar van mr-mucho
sj0n88 schreef:

Klopt, klopt en idem. Haha.

Death04.....belachelijk goed

avatar van Chameleon Day
Lost_at_sea schreef:
Death04.....belachelijk goed

Daar zou je zomaar een punt kunnen hebben....schept forse verwachtingen voor de rest van het album.

...en met 'Seperated' gaan we lekker door...Yorke/Radiohead is dichtbij.

avatar van Chameleon Day
Chameleon Day schreef:

De verwachtingen worden na de eerste twee nummers niet echt ingelost. Het album zakt wat in om tegen het einde weer omhoog te krabbelen. Het gebruik van jaren 80 synths is aangenaam. Eigenlijk 3,70*, maar afgerond toch maar 4* gegeven .... als steuntje in de rug.

avatar van Svendra
Met de kwaliteit zit het wel goed, en het is een afwisselend album bovendien. Qua originaliteit heb ik wat twijfels, hoor er soms Thom Yorke c.s. in en ook vleugjes van Midlake. Verdere luisterbeurten zullen uitwijzen of me dat in de weg gaat staan of niet.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Klangstof - Godspeed To The Freaks - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Klangstof - Godspeed To The Freaks
Klangstof kiest op haar derde album Godspeed To The Freaks voor een wat meer ingetogen en organischer geluid en zet een reuzenstap met wonderschone songs die verrassen, betoveren en benevelen

De Nederlandse band Klangstof is wat mij betreft de grote verrassing deze week. De vorige twee albums van de Amsterdamse band hadden wat mij betreft hun momenten, maar overtuigden mij onvoldoende. Het deze week verschenen Godspeed To The Freaks overtuigt echter vanaf de eerste tot en met de laatste noot. Het derde album van de Nederlandse band klinkt warmer, organischer en melancholischer dan zijn twee voorgangers, maar is ook consistenter, avontuurlijker en eigenzinniger. De songs van de band prikkelen uitvoerig de fantasie, maar vallen ook op door wonderschone klanken en al even mooie vocalen. Jaarlijstjesmateriaal wat mij betreft.

De Nederlandse band Klangstof timmert inmiddels een aantal jaren met flink wat succes aan de weg, maar zelf had ik tot dusver nog niet zoveel met de muziek van de band uit Amsterdam. Dat sloeg compleet om bij mijn eerste beluistering van Godspeed To The Freaks, het deze week verschenen derde album van Klangstof. Het is een album dat zich als de spreekwoordelijke warme deken om je heen slaat, waarna de songs op het album alleen maar mooier en indrukwekkender worden.

Ik heb de eerste twee albums van de Nederlandse band er vanwege de onmiddellijke liefde voor Godspeed To The Freaks ook nog even bij gepakt, maar het zijn albums die duidelijk minder met me doen, zeker wanneer de band zich beweegt op het pad van de synthpop. Invloeden uit de synthpop hebben op Godspeed To The Freaks een flinke stap terug gedaan, waardoor de muziek van Klangstof warmer en organischer klinkt.

De meeste songs op het derde album van de band vallen op door subtiele maar ook bijzonder mooie gitaarlijnen, die worden gecombineerd met bijzondere ritmes en atmosferische synths. Het combineert prachtig met de wat dromerige zang op het album, die de muziek van Klangstof een loom en melancholisch karakter geeft.

Godspeed To The Freaks deed me bij eerste beluistering vooral aan Radiohead denken, zowel door de muziek als door de zang, maar waar de Britse band het wat mij betreft vaak nodeloos ingewikkeld maakt, kiest Klangstof voor toegankelijke popsongs die onmiddellijk de juiste snaar raken. De Nederlandse band koos op haar vorige album nog voor flirts met 80s synthpop, maar Godspeed To The Freaks heeft zo nu en dan een aangename 70s vibe. Het is een 70s vibe die fraai samenvloeit met alle invloeden uit het heden die Klangstof verwerkt in haar muziek.

Omdat elektronica absoluut een stapje terug heeft gedaan op het derde album van de Nederlandse band, is Godspeed To The Freaks een wat consistenter album dan zijn voorgangers, maar Klangstof varieert nog altijd flink in haar muziek, die af en toe aangenaam ontspoort.

Het album kwam bij mij nog wat meer tot leven toen ik het met de koptelefoon beluisterde en alle fraaie details in de instrumentatie aan de oppervlakte kwamen. Ook de zang komt bij beluistering met de koptelefoon nog net wat beter tot zijn recht. De wat hoge en dromerige zang geeft de muziek van Klangstof niet alleen een herkenbaar eigen geluid, maar voorziet het album ook van een intieme en intense sfeer, die wordt versterkt door de hier en daar echt wonderschone klanken. Het is knap hoe Klangstof aardse en atmosferische klanken met elkaar weet te verbinden in muziek die even makkelijk benevelt als betovert met zowel schoonheid als avontuur.

Vanwege mijn mindere ervaringen met de vorige twee albums, begon ik met lage verwachtingen aan Godspeed To The Freaks, maar het album maakte direct een onuitwisbare indruk en is me sindsdien alleen maar dierbaarder geworden. Godspeed To The Freaks sleept zich al snel van hoogtepunt naar hoogtepunt, waarbij het fraaie duet met Someone, het alter ego van Tessa Rose Jackson, niet onvermeld mag blijven. Klangstof heeft met haar derde album een parel binnen de Nederlandse popmuziek afgeleverd, die ook ver buiten de eigen landsgrenzen alle aandacht verdient. Erwin Zijleman

avatar van Erikpol
Wow dit is wel goed hoor. Maar ook even wennen. Klangstof stapt af van de eerdere sound.