Russian Circles - Gnosis (2022)

Label: Sargent House

1. Tupilak (6:33)
  2. Conduit (4:30)
  3. Gnosis (7:47)
  4. Vlastimil (6:43)
  5. Ó Braonáin (1:45)
  6. Betrayal (5:19)
  7. Bloom (6:56)
De eerste 2 nummers die al te beluisteren zijn maken dat ik uitkijk naar dit nieuwe album van Russian Circles. Erg heftig allemaal maar altijd zijn er mooie guitaar lijnen te ontdekken. Zit allemaal goed in elkaar met een kolossaal bas geluid en strakke drums.

avatar van bonhovinyl
Nieuw album van Russian Circles is altijd waard om eens goed te beluisteren. Ja, het postrock/postmetal genre is behoorlijk uitgemolken, maar Russian Circles kan toch vaak bij mij wel zorgen voor een fijne luistertrip.
Na de eerste luisterbeurten ben ik eigenlijk positief verrast. Veel nummers zijn wat duisterder en puntiger dan weleer (ik hoor hier en daar zelfs wat blastbeats in enkele nummers ter afwisseling). Vooral song 2, 3 en 4 na elkaar zorgen echt voor een goede trip waar ik echt omver wordt geblazen. Het laatste nummer (Bloom) had voor mij wat spannender gemogen, dat mist voor mij wat een eigen smoel en is wel erg binnen de postrock/postmetal randjes, klinkt mooi en opzwepend maar dat is het dan ook wel.
Het kan aan mij liggen, maar de productie (op spotify in ieder geval) klinkt wat dofjes en mocht wat mij betreft wat meer uitschieten, wellicht dat op de langspeler dit een ander verhaal is.
Wellicht dat de score later nog wat hoger gaat uitvallen.

avatar van Bruno Banani
Net (oranje) vinyl binnen, nooit op Spotify geluisterd, maar de productie en mastering is fantastisch; alle gitaarlagen, de bas en drums komen heel gedetailleerd over.
Muzikaal is dit album na 2x luisteren inderdaad stuk puntiger, bij vlagen sneller, maar hun prachtige nostalgische gitaar-melodiën zijn gebleven.

Russian Circles stelt eigenlijk nooit teleur. Ook Gnosis is weer een pareltje. Herkenbaar RC maar nu met black metal accenten. Zoals ook al in bovenstaande review aangegeven zijn er ook in de heftige nummers altijd prachtige gitaarlijnen te ontdekken. De opbouw van het album is ook prima met 2 wat ingetogen nummers en een kort rustig gitaar intermezzo. Afsluiter Bloom geeft weer wat licht en hoop na de muzikale orkaan. Productie van Kurt Ballon is grandioos. Agressief, massief en toch een open geluid. Echt een aanrader

bennerd
Guust Flater schreef:
Productie van Kurt Ballon is grandioos.
Ik vind Kurts producties altijd te opgeblazen.

avatar van Joy4ever
Conduit

avatar van Johnny Marr
bennerd schreef:
Ik vind Kurts producties altijd te opgeblazen.

Je bent zelf te opgeblazen, Glitch

Wat een wervelwind was de show gisteren, in het 'voorprogramma' van Cult of Luna. Zal wel eerder double bill geweest zijn, want wat werd ik weggeblazen door de brute kracht van dit drietal. Bom van een plaat, en live nog heel wat intenser. Ik ga een vol punt hoger geven dan m'n oorspronkelijke,pre-live luisterbeurt van het album --> 4,5*.

Dit beaam ik, samen met het titelnummer het beste nummer van dit schitterende album. Al doet Betrayal niet veel onder met z'n agressieve blackmetalblastbeats