Alex G - God Save the Animals (2022)

Rock / Pop

5. No Bitterness (3:38)
  6. Ain't It Easy (2:54)
  7. Cross the Sea (3:36)
  8. Blessing (3:05)
  9. Early Morning Waiting (4:03)
  10. Immunity (3:50)
  11. Headroom Piano (2:53)
  12. Miracles (3:44)
  13. Forgive (4:26)
avatar van SilverGun
Runner doet sterk denken aan Runaway Train van Soul Asylum

avatar van Mausie
Mausie (crew)
SilverGun schreef:
Runner doet sterk denken aan Runaway Train van Soul Asylum

Moest ik ook aan denken! Gelukkig lijkt het er niet zoveel op, eerder een zweem van herkenning.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Weet niet wat RYM zit te haten op Cross the Sea, mss wel de tofste single tot nu toe!

avatar van coldwarkids
Voor het eerst dat ik een hele plaat van (Sandy) Alex G beluister en wat is dít magistraal zeg. De plaat komt ook precies op het goede moment uit!

avatar van Elbow
Het is duidelijk dat Alex Giannascoli met elke plaat bekender wordt. In 2014 maakte ik kennis met Alex G DSU een warm lofi plaatje waar ik heel veel naar geluisterd heb. Ik herkende op dat album veel van mijn favoriete artiesten. Modest Mouse, Elliot Smith, Pavement...
Op deze nieuwe heeft de lofi huiskamer rock plaats gemaakt voor breed uitwaaierende songs die heel volwassen klinken. Zijn Singel Runner heeft ondertussen de weg naar de radiostations gevonden.
Dit wordt de doorbraak voor Alex G.

avatar van jacobz
Verrassend sterk album zeg. Uitstekende folk nummers met een experimenteel randje.

avatar van SilverGun
Ja erg goed dit. Elke track werkt en heeft zijn plek. Het experimentele staat telkens in dienst van de muziek en komt nergens gekunsteld over. Komt zeker hoog op de eindejaarslijst.

avatar van VladTheImpaler
Zeer positief verrast door dit hele album. Alex G was voor mij altijd een artiest waarvan ik wel eens een single hier en daar hoorde, maar zijn albums trokken tot nu nooit echt mijn aandacht. Maar dit album beviel gelijk bij de eerste luisterbeurt. Er zijn genoeg referenties te horen, zonder dat het ergens overheerst waardoor hij daarmee zijn eigen stijl weet te vinden. Een mooie plaat voor de komende herfst.

avatar van Juul1998B
Ben nooit echt fan geweest van alex G.
Qua stijl en genre zou het me moeten liggen maar het kwartje ging pas dit album vallen.
Prima album met geen echte uitschieters maar wel hele stabiele nummers zeg.
3,5* voor onze G

avatar van overmars89
op 1 of ander manier blijven de albums van Alex G altijd heel lang op mijn "nog te luisteren" lijst staan. Aan het eind van 2019 nog wel een keer "House Of Sugar" geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik nooit echt de tijd genomen om het album meerdere luisterbeurten te gunnen. Dit jaar is het weer raak, wederom heeft het lang geduurd voordat ik het album heb opgezet.

Ditmaal weet Alex G mij wel gelijk te mee te nemen in z'n muzikale trip. Net als bij House of Sugar gaat het alle kanten op, maar toch heb ik nu meer het gevoel dat het album een coherent geheel is. Op 1 of ander manier moet ik erg denken aan het laatste album Lil' Ugly Mane, dat ook een soort van vage indie, bedroom pop is. Benieuwd of ik nu wel zin heb om dit album meerdere malen op te zetten.

Hetgeen waar ik soms het meeste moeite mee heb is dat hoge stemmetje. Terwijl het muzikaal eigenlijk allemaal heel mooi in elkaar zit.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Alex G - God Save The Animals - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Alex G - God Save The Animals
De Amerikaanse website Paste zet God Save The Animals van Alex G heel hoog (op 2) in haar jaarlijstje en daar valt echt niets of af te dingen, want wat zitten de songs van Alexander Giannascoli knap in elkaar

Ik heb God Save The Animals van Alex G eind september laten liggen en waarschijnlijk niet eens beluisterd, maar werd nieuwsgierig toen ik het jaarlijstje van de Amerikaanse website Paste bekeek. Ik volg de tips van Paste over het algemeen op de voet, maar het negende album van Alex G heb ik laten liggen, net als de vorige acht. Ten onrechte, want God Save The Animals van Alex G is een knap album. De Amerikaanse muzikant schrijft geweldige songs, die lekker in het gehoor liggen, maar die ook keer op keer dingen doen die je niet verwacht. De Amerikaanse muzikant heeft dit keer optimaal gebruik gemaakt van alle faciliteiten en heeft een prachtig klinkend album gemaakt dat alleen maar beter wordt.

De komende weken zal ik met enige regelmaat albums bespreken die ik tegen ben gekomen in de jaarlijstjes van anderen. Het eerste album dat ik uit een jaarlijstje heb opgepikt is direct een bijzondere, want God Save The Animals van Alex G komt niet alleen uit het jaarlijstje van de Amerikaanse website Paste, die ik heel hoog heb zitten, maar het album bereikte bovendien in dit jaarlijstje de tweede plek en staat tussen een aantal albums die ook in mijn jaarlijstje zeer hoge ogen gaan gooien volgende week.

Ik kan me niet herinneren dat ik eerder dit jaar naar het album heb geluisterd, terwijl ik de tips van Paste meestal erg serieus neem. Ik heb sowieso geen actieve herinneringen aan de muziek die de Amerikaanse muzikant Alexander Giannascoli tot dusver heeft gemaakt als (Sandy) Alex G en het is inmiddels een flink stapeltje met negen albums.

Het is bijzonder dat God Save The Animals me eind september is ontgaan, want ik was direct bij eerste beluistering zeer gecharmeerd en bij vlagen ook diep onder de indruk van het nieuwe album van Alex G. Direct in de openingstrack is dat deels de verdienste van de gastvocalen van Jessica Lea Mayfield, maar After All is ook een knap in elkaar stekende en fraai ingekleurde popsong.

Ik weet inmiddels dat Alexander Giannascoli zijn eerste albums bij voorkeur thuis opnam met betrekkelijk eenvoudige middelen, maar de muzikant uit Philadelphia, Pennsylvania, heeft inmiddels de studio ontdekt en maakt er op God Save The Animals flink gebruik van. Het album werd gemaakt met een aantal gastmuzikanten en is zeker geen thuis in elkaar geknutseld lo-fi album meer. Zeker bij beluistering met de koptelefoon hoor je uit hoeveel lagen de muziek van de Amerikaanse muzikant bestaat en hoe knap al deze lagen samenvloeien.

Alex G laat de vocalen in de openingstrack aan Jessica Lea Mayfield, maar in de tweede track staat hij zelf achter de microfoon. Ook in deze tweede track verrast de Amerikaanse muzikant met een tijdloze maar ook razend knappe popsong en God Save The Animals staat vol met dit soort popsongs. Het zijn songs die op meerdere manieren kwaliteit ademen. De instrumentatie is altijd smaakvol met glansrollen voor gitaren en synths en de productie is echt prachtig. Alex G is verder een prima zanger en de Amerikaanse muzikant schrijft songs die aan de ene kant logisch en vertrouwd klinken, maar die ook vol zitten met bijzondere vondsten.

Het zijn van die songs die de allergrootsten bijna achteloos uit de mouw schudden, maar waarvan de meeste muzikanten alleen maar kunnen dromen. Alex G behoort nog niet tot de allergrootsten, maar met songs als een aantal songs op God Save The Animals is hij aardig op weg. Het zijn songs die in de basis in het hokje singer-songwriter pop of folkrock passen met hier en daar een vleugje Elliott Smith, maar de muzikant uit Philadelphia blijft er maar bijzondere dingen bijslepen, wat zijn muziek een psychedelisch of hier en daar zelfs een futuristisch tintje geeft.

Hier en daar mogen deze songs doorslaan in experiment, maar de Amerikaanse muzikant schrijft ook compacte popsongs die zelfs enige hitpotentie niet ontzegd mogen worden. Ik was zoals gezegd direct bij eerste beluistering gecharmeerd van dit album, maar vervolgens ben ik begonnen aan een muzikale ontdekkingsreis die alleen maar spannender wordt. Weer een rake tip van Paste. Erwin Zijleman

avatar van -SprayIt-
Op repeat hier, raak meer en meer verslingerd aan deze bijzondere plaat. Lekker vals meezingen!

Groeiplaat voor mij. Ken hem nog niet zo lang. Maar wat een prachtige gevarieerde plaat. Ook qua muziekstijlen ! Cross the sea mn favoriete nummer. Dat wordt genieten eind maart in Amsterdam.

avatar van sj0n88
Ja, dit moet toch wel de groeiplaat onder de groeiplaten zijn. Ook bij mij wilde het kwartje lang niet vallen en ik stond op het punt het album uit mijn 'te beluisteren'-lijst te gooien. Toch nog wat pogingen gewaagd, aangezien mijn favo muziekfluencer Mausie erg enthousiast is over dit album. En zie hier: het album begint op z'n plek te vallen en ik beleef inmiddels veel luisterplezier aan dit album. Nog twee luisterbeurten voordat ik er een beoordeling op plak.

sj0n88 schreef:

Ik ‘volg’ Alex G al wat langer. M.i. zijn zijn albums lastig te beluisteren door de aanwezigheid van fillers en stijlwisselingen. Met enige regelmaat skip in een kwart/de helft van de nummers. Als geheel is het sterk, live werkt het, maar het voelt nooit als hele/verhalende albums.