Megadeth - The Sick, the Dying… and the Dead! (2022)

Label: UMe

1. The Sick, the Dying… and the Dead! (5:04)
  2. Life in Hell (4:12)
  3. Night Stalkers (6:38)

met Ice T

4. Dogs of Chernobyl (6:14)
  5. Sacrifice (4:08)
  6. Junkie (3:39)
  7. Psychopathy (1:20)
  8. Killing Time (5:13)
  9. Soldier On! (4:54)
  10. Célebutante (3:51)
  11. Mission to Mars (5:24)
  12. We'll Be Back (5:24)
  13. Police Truck * (2:29)
  14. This Planet's on Fire (Burn in Hell) * (5:04)

met Sammy Hagar

avatar van Edwynn
Ik vind het verder zeer energiek klinken wat ik tot nu toe heb gehoord. In die zin zit de klad er nog helemaal niet in.

avatar van Tony
Duidelijke verwijzing naar de spitsvondige albumtitels uit de jaren '80 (Killing is... Peace sells... en vooral So far, so Good...) hoewel deze dan heel wat minder spitsvondig is, maar je begrijpt wat ik bedoel, toch? Als de sound nou ook even terug gaat naar de jaren '80 (oh nostalgie...) gaat 'ie op de want list.

avatar van JVT
JVT
M’n eerste plaat van deze Megadeth! Klinkt heel erg lekker, dit is wel mijn ding. Ze hebben al heel wat platen uitgebracht dus ik heb nog heel wat te ontdekken.

avatar van namsaap
Ik lees her en der al veel positieve reacties en reviews over het nieuwe album van Megadeth. Helaas kan ik na enkele luisterbeurten het enthousiasme niet erg delen. Het album opent met een drietal prima nummers, waarvan Life in Hell me het meest kan bekoren. Daarna komt langzamerhand de klad er een beetje in. Dogs Of Chernobyl, dat als een gezapig midtemponummer begint, herstelt zich nog in het vurige tweede gedeelte.

Vanaf Sacrifice krijgen we steeds meer het midtempo-Megadeth van eind jaren '90 en '00 te horen en mis ik het venijn in de nummers. Célebutante is nog een aardige uitzondering hierop en refereert een beetje aan de NWOBH-periode. Ook We'll Be Back doet me nog even opveren in de stoel met z'n gierende gitaarsolo's. Daarmee had het album mogen eindigen, want Police Truck en de Hagar-cover This Planet's On Fire kunnen me gestolen worden.

avatar van gigage
Er is niks mis met het album. Megadeth Soldiers on. Prima plaatje.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Die twee covers heb ik geen last van want dat zijn digitale bonustracks en de CD eindigt met We'll Be Back. Productie valt zat mee wat het digitaal aandoende betreft. Kraakhelder geluid wat natuurlijk niet de charmes van het rommelige debuut heeft. Over het algemeen maakt Dave Mustaine meer snelheid dan ik had durven hopen, en komt Soldier On! zo over de stereo-installatie veel beter binnen dan over de laptop. Alleen Mission to Mars vind ik een zwakke broeder, maar daar staan weer de nodige krakers tegenover en liever zo dan dat het allemaal wel leuk en aardig is en aan echte uitschieters ontbreekt. Blij met mijn aanschaf dus.

avatar van Metal-D78
JVT schreef:

Nou, als je dit lekker vindt dan raad ik je Super Collider ook aan...

avatar van gigage
Na de uitgebreide tours voor Dystopia (2016) gaat de band eind 2018 de studio in met Ellefson (B) Loueiro (G), Verbeuren (D) en Mustaine (G +V) voor de opname voor hun 16e album alweer. Maar in juni 2019 wordt er keelkanker geconstateerd bij Dave Mustaine en de chemo eist zijn tol. Daarna doet covid nog zijn intrede, maar het schijnt dat tussen de kuren door Dave zijn gezicht nog wel eens laat zien. De twee Europeanen vliegen in voor uitgebreide studio sessies, maar het album lijkt maar niet af te komen. begin 2020 staat de band zowaar weer op het podium (oa Afas) maar het is nog niet erg overtuigend. In juni meldt internet dat er al 18 songs zijn opgenomen. Dan blijft het lang stil en schrikt de gemeenschap op dat Ellefson is ontslagen in mei 2021 vanwege een sexthing. De baspartijen worden gewist en Steve DiGiorgio wordt ingevlogen om de partijen over te doen. Ondertussen gaat de band weer op tour met voormalig Megadeth bassist Lomenzo en deze wordt niet veel later permanent aan de line up toegevoegd. Het album lijkt wel klaar maar ja, touring en videoś, Lomenzo moet ook in beeld natuurlijk. En dan zijn we dus 6 jaar verder en verschijnt The Sick, The Dying ...and the Dead.

Er is veel tijd en geld gestoken in de promotie van het album met maar liefst 3 korte films omgetoverd tot video clips en verschijningen bij de populairste pod casts. Het was de bedoeling om Killing time uit te brengen als single maar omdat je dat op twee manieren kun uitleggen en er weer eens een mass shooting is geweest in Dave' s thuisland wordt daar toch maar van afgezien terwijl de song gaat over het doden van de tijd. De review sites gooien het album maar alvast op een hoge sterrenwaardering en de band hoopt dan ook op een no. 1 positie voor het eerst in haar bestaan. De concurrentie is niet hevig maar ik zie het zo nog niet gebeuren.

Was het al het wachten waard? Ik vind van wel. Mustaine en zijn medewerkers zijn niet zo heel goed om iedere twee jaar een leuk album aan het publiek te presenteren dus dat hier de tijd voor genomen is komt het album wel ten goede. Fijne productie, leuke sound designs, vlotte riffs en veel , heel veel solo 's. De intro 's zijn een genot en de songs zijn oerdegelijk. Daar zit dan ook wel eens een mindere track bij maar op welk album na 1992 is dat niet het geval? De zang is natuurlijk al lang niet meer zo venijnig maar zeker niet zo rampzalig als op Super Collider of Thirteen. De leuke breaks en de prima solo's van Kiko Loueiro maken dit toch wel weer een Megadeth album die de naam waardig kan dragen.

avatar van Zack
Voor mij ook geen album die ik zal afspelen omdat ie mij niet prikkelt....een aantal nummers wil ik wel weer horen en dat is voor mij het goede teken , maar de meerderheid niet. De songs over het album gaan teveel aan me voorbij wat geen schande is na een kleine 40 jaar na het debuutalbum.

Een knaller van een openingsnummer heeft het album ook niet en na een beter vervolg zakt het weer weg....

Vakkundig gemaakt , af en toe een aandachtvol nummer en dan blijft zo'n CD in de kast staan als ik het zou kopen.

avatar van gigage
Sacrifice en Junkie halen er inderdaad flink de vaart eruit. Killing time heeft dan weer mooie instrumentale passages maar een niet zo'n heel sterke chorus en daarna is het weer knallen.

Misschien zoek ik het te ver maar is het al iemand opgevallen dat het bonusnummer This Planet's On Fire wat heeft van een nummer van The Sweet en met name Action. vergelijk "Ooh this Planet's On Fire, Aaah A Satan's desire" met "And That"s Why Everybody wants a piece of the action, Everybody needs a main attraction". Dus duidelijk wel ongeveer het meest on-Megadeth nummer ooit maar kan het wel smaken evenals de rest van het album met gewoon heel goede en riffy trash.

avatar van Von Helsing
dihansse schreef:

Dit nummer is geschreven door Sammy Hagar in 1979 en als je die tekst zingt á la The Sweet dan heeft het inderdaad overeenkomsten.

avatar van vielip
Ik vind die cover van Hagar anders wel behoorlijk kont schoppen! Het origineel vind ik al zeer genietbaar maar in de Megadeth variant zit lekker veel venijn. Prima gedaan!

Prima Album, goede, maar niet in herhaling vallende, herkenning naar eerder werk, ik denk vooral een plaat voor de echte deth -fan.

De trash is goed aanwezig en ook melodieus prima in orde.

Dystopia wordt niet overtroffen en dat zit hem vooral in de arrangementen, die op dystopia beter zijn uitgedacht, en nog verfrissend voor menig deth-fan waren, na 35 jaar muziek maken.

Dit album is Megadeth zoals de band moet klinken , hard , boos met venijn en no nonsens.

avatar van Rudi S
Janusmar schreef:

De trash is goed aanwezig

Altijd leuk als iemand de moeite neemt om iets te schrijven , maar toch om dit met afval te vergelijken is dan weer niet zo gepast

schreifvaut-outokorrekt.

avatar van gigage
Voor mezelf ben ik er wel uit. Sacrifice en Junkie vervelen al snel en halen de vaart uit het album, voor de rest is het een prima plaat die dus met een minuut of tien ingekort had kunnen worden. Ik kijk daar wel overheen maar ik snap wel dat als de aandacht eenmaal verslapt is deze niet gelijk weer wordt opgepakt. Tekstueel is er ook wel het een en ander op aan te merken maar dat went wel.

gigage schreef:

Helemaal mee eens, ik vind de plaat erg sterk openen maar bij ‘Junkie’ zakt het niveau voor mij erg in. Om pas bij ‘Soldier On’ de draad weer op ge pakken. Ook killing time vind ik (met name tekstueel) wat zwakker. Naar het einde van de plaat wordt hij gelukkig weer sterker en sluit hij met ‘We’ll be back’ af met Megadeth zoals ik Megadeth het liefste hoor!

avatar van Minneapolis
Gezellige titels, maar dat is voor de metal fan juist een aanbeveling geloof ik.

Minneapolis schreef:

Bijzondere aanname…

avatar van Minneapolis
Eddie schreef:

Bijzondere aanname…

Hoezo? Bepaalde thematiek is toch is toch veel voorkomend?

avatar van gigage
Deze keer valt het anders reuze mee. Killing time had beter Killing my time kunnen heetten, en voor de rest is het gewoon het 8 uur journaal gevolgd door zomergasten.

avatar van Edwynn
Prima album verder. Aan het geluid moet ik wennen. Daar blijf ik niet kapot van zijn. Verder is het allemaal archetypisch Megadeth. De latere Deth dan. Een beetje van wat we op The System Has Failed en United Abominations mochten horen. En dat gaat erin als koek.
Het bezwerende Mission To Mars is voor nu de krent in de pap. Ook Célebutante en Life In Hell doen het goed bij mij.

Minneapolis schreef:

Hoezo? Bepaalde thematiek is toch is toch veel voorkomend?

Dat wel, maar ik bedoel dat je op basis van songtitels (waarschijnlijk onbedoeld) een generaliserend beeld schetst. Bepaalde thematiek is in de metalen hoek inderdaad een terugkerend ding, maar niet een vereiste of een pré om een album goed te vinden.

avatar van Edwynn
Kom op. Megadeth is toch superbraaf geworden na Rust In Piece?

avatar van vielip
Klopt. Maar vergeleken met veel andere bands doen ze het nog best aardig

avatar van Edwynn
Zeker heel aardig. Maar even reagerend op de opmerking over de titels.

Edwynn schreef:
Kom op. Megadeth is toch superbraaf geworden na Rust In Piece?

Sterker nog, sinds Kerry King er niet meer bij is gaat het bergafwaarts met Megadeth.

avatar van Edwynn
King bleek geen koning maar een kortstondige vazal in Mustaine's wereld

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Dat brave kwam er m.i. vooral bij Youthanasia in, met nummers als Blood of Heroes en Family Tree op het album en de ruigste track, Crown of Worms, afgescheept op een CD-single (Train of Consequences). Countdown to Extinction vind ik dan een stuk spannender. De echte speed/thrash-snelheden gingen er daar ook al uit maar het venijn zat nog steeds in de nodige tracks.

Wat het nieuwe album betreft heb ik nog eens even speciaal op Sacrifice en Junkie gelet, maar voor mij halen die de vaart er niet echt uit. Gewoon (redelijk) onderhoudend. Als die er niet opstonden konden we er weer over mijmeren dat het album aan de korte kant was na een periode van zes jaar (wachten). Verder vind ik het wel aangenaam Night Stalkers in mijn kop te hebben als ik aan het werk ben, lekker energieke track.