Lucrecia Dalt - ¡Ay! (2022)

Colombia

8. Bochinche (2:11)
  9. Enviada (4:03)
  10. Epílogo (2:28)
avatar van Shffl
Geweldig album! Grijpt een beetje terug naar haar eerste twee albums (Commotus en Syzygy). Ga het meemaken op Explore the North in Leeuwarden of Rewire x Korzo in Den Haag.

avatar van ohmusica
Heel interessante plaat die bij mij wat aanlooptijd nodig heeft. Er gaat een gedachtenwereld schuil achter dit werk (betreffende geologie en filosofie). Er zitten ook genoeg toegankelijke);hedendaagse elementen in (latino ritmes, structuur, zang) dat het wel te volgen is.

An Interview with Lucrecia Dalt » Subbacultcha

avatar van Don Cappuccino
Fantastische plaat die me al een aantal weken intrigeert. Het knapste aan ¡Ay! vind ik de zeer soepele integratie van experimentele elektronische elementen in organische/natuurlijke instrumentatie. Nergens voelt de mix van akoestische instrumentatie en elektronische soundplay geforceerd aan (looking at you, Fossora). Het is een plaat die een heel erg fijne luisterervaring is, maar ook ontzettend veel diepgang en complexiteit biedt, al zit die meer in subtiele elementen. Qua structuur zijn de nummers namelijk erg goed te volgen en is het zelfs toegankelijk te noemen. Lucrecia's stem is doeltreffend en ze beweegt zich traag en meeslepend over de instrumentatie. Qua instrumentatie moet ik wat denken aan het meer percussieve werk van Tom Waits, maar dan met een vleug Twin Peaks-mysterie.

avatar van AOVV
Contenida smaakt in ieder geval naar meer, bakken vol stroperige sfeer, en dan heb ik het een keer niet over het mierzoete karakter van dat goedje, maar het blijven kleven aan de huid. Erg intrigerende percussie, geslaagde combinatie met de aanlokkelijke vocalen.

avatar van Chameleon Day
Anja Garbarek - Smiling & Waving (2001) doet jazz met ‘slow latin’…en met wat experiment à la Björk…zoiets. Fijne luisterervaring hoor! Neem ik mee voor de jaarlijst.

avatar van Chameleon Day
Don Cappuccino schreef:
…..geforceerd aan (looking at you, Fossora)….

No way, Fossora forcé! Ben ik duidelijk?

avatar van Fathead
Don Cappuccino schreef:

Kijk, van dit soort posts word ik enthousiast! Je hebt gelijk, dit is werkelijk prachtig. Heel warm, een muzikaal dekentje. Schuift zo aan het einde van het jaar nog stiekem mijn top 10 van 2022 in…

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lucrecia Dalt - ¡Ay! - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Lucrecia Dalt - ¡Ay!
De Colombiaanse muzikante Lucrecia Dalt verrast op ¡Ay! met een fascinerende mix van klanken en een bijzondere mix van invloeden, wat een prachtig album oplevert dat met geen enkel ander album is te vergelijken

Ik kwam ¡Ay! van Lucrecia Dalt de afgelopen weken in een aantal jaarlijstjes tegen, maar nooit zo hoog als in het lijstje van de invloedrijke Amerikaanse muziekwebsite Pitchfork. Het is een prachtige tip van Pitchfork, want ¡Ay! is een uniek album. De Colombiaanse muzikante Lucrecia Dalt begon in haar huidige woonplaats Berlijn met de Latijns-Amerikaanse muziek waarmee ze opgroeide, maar voegde vervolgens de meest uiteenlopende invloeden toe. Het levert een uniek klinkend album vol experiment op, maar ¡Ay! klinkt ondanks de soms bijna vervreemdende klanken en songstructuren ook verrassend toegankelijk. Inderdaad een jaarlijstjesalbum dit intrigerende ¡Ay!.

¡Ay! Van Lucrecia Dalt dook vorige week op in de top tien van het jaarlijstje van de gerenommeerde Amerikaanse muziekwebsite Pitchfork. Het jaarlijstje van Pitchfork is voor mij ieder jaar weer een belangrijke bron van inspiratie, maar ik ben nog maar zelden zo verrast als door ¡Ay! van Lucrecia Dalt.

¡Ay! is mijn eerste kennismaking met de muziek van de vanuit Berlijn opererende Colombiaanse muzikante, die toch al een flinke stapel albums op haar naam heeft staan. Het zijn albums die vooralsnog wat onderbelicht zijn gebleven en die bovendien vaak het etiket avant-garde opgeplakt hebben gekregen. Dat is een genre waar ik niet erg in thuis ben en ook maar beperkt in geïnteresseerd ben, wat zou kunnen verklaren waarom ik de muziek van Lucrecia Dalt nu pas heb ontdekt.

¡Ay! is zeker geen alledaags album en hier en daar een album waarop het experiment stevig wordt opgezocht, maar desondanks vind ik het etiket avant-garde maar beperkt van toepassing op het laatste album van de Colombiaanse muzikante. ¡Ay! is misschien geen alledaags en bij vlagen een experimenteel album, maar het is zeker geen ontoegankelijk album. Lucrecia Dalt smeedt op ¡Ay! meerdere invloeden aan elkaar, wat een bijzonder klankentapijt en een serie unieke songs oplevert.

De Colombiaanse muzikante begint dicht bij huis met de traditionele Colombiaanse en Zuid-Amerikaanse muziek waarmee ze opgroeide. Deze invloeden worden op ¡Ay! op bijzondere wijze vermengd met invloeden uit met name de ambient, waarna de al unieke muzikale cocktail verder op smaak wordt gebracht met vleugjes avant-garde, jazz, pop en elektronica.

In muzikaal opzicht klink ¡Ay! echt prachtig. De meeste songs zijn behoorlijk ingetogen en slepen zich in een laag tempo voort, maar er gebeurt echt van alles in de songs van Lucrecia Dalt. Bijzondere ritmes met een hang naar Latijns-Amerikaanse muziek worden gecombineerd met stemmige strijkers en broeierig klinkende blazers. De organische klanken in het geluid van Lucrecia Dalt worden vervolgens gecombineerd met behoorlijk eigenzinnige en vaak wat duistere elektronica, wat bijzondere contrasten oplevert. Deze contrasten worden versterkt door de over het algemeen zachte zang van de Colombiaanse muzikante, die haar Spaanstalige teksten soms bijna voordraagt.

Het levert een album op dat geen moment in een hokje is te duwen, dat zeer uiteenlopende genres combineert en dat vol spannende uitstapjes zit, maar dat ook bijzonder aangenaam klinkt. ¡Ay! is aan de ene kant een bijzondere luistertrip die je op de achtergrond voort kunt laten kabbelen, maar het is ook een album waarop ieder detail er toe doet en bijdraagt aan een uniek eigen geluid.

Ik ken geen enkel album dat lijkt op ¡Ay! van Lucrecia Dalt en het is een album dat me direct bij eerste beluistering dierbaar was. Aan de andere kant heb ik, ook na flink wat keren horen, nog altijd niet het idee dat ik grip heb op het album of dat ik alle bijzondere wendingen op het album inmiddels wel heb gehoord.

Ik blijf me verbazen over de prachtige klanken, de bijzondere songstructuren en de benevelende zang van de Colombiaanse muzikante. Het is zoals gezegd een van de beste tips die ik tot dusver uit een jaarlijstje van Pitchfork heb gehaald. En dat Pitchfork ¡Ay! van Lucrecia Dalt in de top 10 van haar jaarlijstje heeft gezegd vind ik inmiddels logisch en volkomen terecht. Erwin Zijleman

avatar van Jeanne d’Arc
Fascinerend album. Niet bedoeld voor mensen die van doorsnee deuntjes houden. Het album vraagt aandachtige beluistering. Mooie ontdekking!