Neil Young + Promise of the Real - Noise & Flowers (2022)

Canada
Label: Reprise

1. Mr. Soul (4:33)
  2. Everybody Knows This Is Nowhere (2:46)
  3. Helpless (5:22)
  4. Field of Opportunity (4:17)
  5. Alabama (4:14)
  6. Throw Your Hatred Down (8:59)
  7. Rockin' in the Free World (9:59)
  8. Comes a Time (3:19)
  9. From Hank to Hendrix (5:07)
  10. On the Beach (7:35)
  11. Are You Ready for the Country? (3:15)
  12. I've Been Waiting for You (3:52)
  13. Winterlong (4:11)
  14. Fuckin' Up (7:17)
Eerste single: From Hank to Hendrix

avatar van pmac
Van welk optreden komen de opnames? Volgens het bijschrift van bol.com gaat het over 9 concerten uit 2019 die een eerbetoon waren aan de toen net overleden Elliot Roberts. Weet iemand meer ? On the beach is in ieder geval alleen in Antwerpen gespeeld. Ik was daar zelf getuige van en alleen al om die reden voor mij een reden om te kopen.
Ik geloof niet dat ik ooit ergens bij een optreden ben geweest van welke artiest dan ook waarbij later het optreden of een deel daarvan op een officiële release is verschenen.
Afijn. Behalve dat was de hele tour van 2019 ( en ook van 2016) een zeer succesvolle en geprezen onderneming met machtige setlists. En mooi dat er uit deze periode ook eens wat van uitkomt.
Ik hoop overigens ook dat die Rai concerten uit 2008 nog eens officieel verschijnen. Zelfs de bootlegs daarvan zijn van absurd goede kwaliteit maar dat terzijde.

avatar van Stijn_Slayer
Zie bijv. New Release: Neil Young + Promise Of The Real - Noise & Flowers I Bluestown Music - bluestownmusic.nl voor waar de nummers gespeeld zijn.

Throw Your Hatred Down was in Ziggo Dome een hoogtepunt. De versie die het album heeft gehaald vind ik toch wel rommelig en vocaal niet sterk. Ook al blijft Neil de beste slechte gitarist ter wereld.

avatar van harm1985
pmac: 9, 10 en 11 zijn van Antwerpen, 12 van Amsterdam. Het gros van de rest van concerten uit Duitsland, Throw Your Hatred Down van Kilkenny op 14 juli.

Zal nog even een exacte lijst opsporen.

EDIT: 1 t/m 4 en 7 zijn opgenomen te Waldbühne, Berlin, 3 juli.
5 te Hyde Park, 12 juli.
8 te Dresden, 2 juli
13 te Mannheim, 5 juli
14 te München, 6 juli

avatar van vanwijk
Heb hem toen gezien in Ziggo, ergens in 2019 dacht ik, een memorabele avond door oa Country Home, Throw Your Hatred Down en Piece of Crap als nummers die ik nog niet eerder Live had gehoord (verder met Cortez, Into The Black, Free World en Hurricane een heerlijk concert!). Deze gaat er dus ook weer komen!
Toch vond ik hem in 2016 nog veel beter, daar een setlist om je vingers bij af te likken, die show zou ik, een op een, Live in mijn collectie willen hebben!

avatar van harm1985
Op Young's site is het concert van 2016 in zijn geheel te horen voor betalende leden.

Het concert van Antwerpen 2019 overigens óók.

avatar van vanwijk
harm1985 schreef:

Het concert van Antwerpen 2019 overigens óók.

Thanx harm1985, misschien toch maar aanmelden!

avatar van harm1985
Wel Rust Tier a 40 dollar per jaar, classic geeft maar toegang tot 1 concert per keer.

Je krijgt dan ook toegang tot veel beeldmateriaal.

avatar van Poeha
Throw Your Hatred Down / Rockin' in the Free World / Comes a Time achter elkaar....genieten geblazen.

avatar van pmac
Eerste luisterbeurt achter de rug. Er valt wel het een en ander op aan te merken. Geluid is een typisch zaalakoestiek (wat hol) en klinkt bijna een bootleg. De uitvoeringen zijn hier en daar wat slordig en nummers als Dangerbird of Long may you run hadden er beter op gepast ipv bijv. Fuckin up.
Aan de andere kant is het een mooie samenvatting van de tour, spat de energie er vanaf en is het voor degene die er bij waren een prachtige herinnering aan vooralsnog zijn laatste Europese tournee. Zelfs zijn stem die echt wel behoorlijk onderhevig is aan veroudering mag ik nog graag horen.
Korom; die gaat in de verzameling

avatar van Stijn_Slayer
Huh, staat nog niet op Spotify?

avatar van Stijn_Slayer
De samenstelling werkt wel en geeft een goede gevarieerde flow. De productie vol met reverb is wat apart, maar niet storend. Met 4-6 en 10-13 ook een redelijk groot deel met niet de meest voor de hand liggende nummers. Mijn eerste indruk is positief en ik denk dat deze wel een hoge replay value heeft. Earth heeft dat bijvoorbeeld niet.

avatar van pmac
Dat reverb of zaal geluid is wel exact zoals je het in de zaal hoort. Voor je concertbeleving is het niet storend. Het is opvallend dat het geluid op elk nummer hetzelfde is ondanks dat er geput is uit negen verschillende concerten. Ik heb hem inmiddels in huis.

avatar van harm1985
Op thrasherswheat.org staat een uitgebreide analyse van het album.

pmac: doel is natuurlijk om een uniform geluid te krijgen, dus aan de outdoor concerten is wat meer reverb gegeven. Dit helpt ook met het maskeren van het feit dat er inmiddels wat sleet op Neil's stem zit.

Denk dat dit ook zomaar de laatste concerten geweest kunnen zijn. Young is nog steeds bang voor Corona en inmiddels ook bijna 78. Denk dat hij inmiddels meer energie haalt uit het maken van nieuwe muziek en het uitdiepen van zijn archieven.

avatar van pmac
De review van Thrasherweat staat niet ver van mijn mening af als ik het zo lees. Het geluid is alsof je in de zaal zit. Beetje het volume opendraaien en je vrouw wegsturen. Ik ben hoe dan ook blij met de release. Als dit het definitieve afscheid van het Europese podium zou zijn dan is dit een mooie geste. Ik vind het sowieso mooi dat er uit de laatste periode nu eens iets verschijnt (buiten het wat tegenvallende Earth). Ik verhoogd hem naar 4,5. Juist die concertbeleving bevalt me eigenlijk best.